تاریخ: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۱
بازدید: ۲۴۱
کد خبر: ۲۳۸۱۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارش روزنامه الوطن سوریه از سفر وزیر صمت به دمشق

گشایش افق‌های روشن در روابط اقتصادی و صنعتی ایران و سوریه

‌می‌متالز - وزیر صمت هدف از سفرش به سوریه را توسعه و تحکیم همکاری‌های همه جانبه اقتصادی اعلام کرده است به ویژه اینکه ظرفیت‌های بسیار زیادی بین دو کشور برای تحقق روند توسعه واقعی و بالابردن سطح مبادلات تجاری و تولیدات وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، فاطمی امین در گفتگو با روزنامه الوطن سوریه اظهار داشته است: مهمترین موضوع این است که به روابط اقتصادی تنها به مثابه یک روابط دوجانبه نگاه نکنیم بلکه باید همکاری‌ها را به گونه‌ای گسترش دهیم که دیگر کشور‌ها هم به آن بپیوندند.

وی با بیان اینکه «به دنبال ارتقای همکاری‌های تجاری و اقتصادی و رفع همه موانع هستیم»، تاکید کرده است که سوریه در زمینه اقتصادی با مشکلات جدی مواجه است و بنابر این باید برای ایجاد تعادل در همکاری‌های اقتصادی به نفع دو کشور تلاش کنیم.

«ابوالهدی اللحام» رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه نیز در گفتگو با همین روزنامه تاکید کرد که سفرهیات بلند پایه ایرانی به ریاست "سید رضا فاطمی امین" وزیر صنعت، معدن و تجارت به دمشق و تشکیل کمیته مشترک تجاری دو کشور، افق‌هایی روشن و گسترده را درمقابل همکاری‌های تجاری، اقتصادی و صنعتی ایران و سوریه گشوده است.

اللحام بر ضرورت سرمایه گذاری بین ایران و سوریه با هدف گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی در چارچوب برنامه یکپارچه و ثمربخش مبتنی بر اصول مستحکم بین دو کشور تاکید کرد.

اللحام که ریاست اتاق بازرگانی دمشق را هم برعهده دارد، افزود: افق‌های گشوده شده انگیزه زیادی برای تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری بین ایران و سوریه در زمینه‌های مختلف ایجاد کرده است.

وی همچنین افزایش حجم مبادلات تجاری و تعیین نقشه کاری برای رفع موانع کشتیرانی و حمل و نقل که این مبادلات را محدود می‌کند و تحکیم فعالیت‌های سرمایه گذاری بین ایران و سوریه را خواستار شده است.

وزیر صمت را در سفر به سویه که در خلال آن نشست فرصت‌های سرمایه گذاری ایران و سوریه برگزار شد، ۷۰ تن از نمایندگان دستگاه‌های دولتی در حوزه صنعتی و تجاری و همچنین حدود ۳۰ شرکت بخش خصوصی در زمینه‌های سرمایه گذاری و صدور خدمات فنی و مهندسی همراهی کردند.

فاطمی امین در این سفر با نخست وزیر و وزیران صنایع و اقتصاد و تجارت خارجی دیدار و از مرکز تجاری ایران و مرکز فناوری و نوآوری ایران در دمشق، شهر صنعتی عدرا به ویژه پروژه مشترک خودروسازی ایران و کارخانه شیشه کاوه دیدن کرد.

دراین سفر کمیته‌های تجاری، صنعتی ایران و سوریه برگزار شد و دو طرف چندین توافقنامه همکاری مشترک امضا کردند و همچنین دومین نمایش اختصاصی ایران در دمشق افتتاح و همایش فرصت‌های تجاری بین ایران و سوریه با حضور شرکت‌های ایرانی مشارکت کننده در نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران و طرف‌های سوری در محل اتاق بازرگانی دمشق برگزار شد.

الوطن با بیان اینکه «کمیته مشترک ایران و سوریه با هدف از بین بردن موانع در مسیر همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران در دمشق برگزار شده است»، نوشت که شرکت کنندگان در نشست فرصت‌های سرمایه گذاری خواستار تشکیل کمیته‌ای شدند که ضرورت دارد هر دو ماه یکبار و یا در مواقع لزوم برای رفع موانع و پیگیری درخواست‌ها تشکیل شود.

همچنین برگزاری ۴ نمایشگاه از جمله فروش محصولات سوریه در ۴ استان مختلف ایران برای کلیه فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی و تجاری پیشنهاد شد.

به نوشته الوطن در این نشست بر لزوم تلاش برای حل مشکلات شرکت‌های ایرانی سرمایه‌گذار در سوریه، تداوم ارتباط برای حل مشکل حمل‌ونقل زمینی بین دو کشور از طریق عراق، تلاش برای حل مشکل مبادله به ارز‌های داخلی و بررسی امکان تبادل ارز‌های داخلی و تشویق گردشگری پزشکی، زیست محیطی، مذهبی و سیاحتی تاکید شد.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده