تاریخ: ۰۱ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۳۴
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۲۴۱۰۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
علی‌اصغر جمعه‌ای در کارگروه توسعه صادرات استان سمنان

انحصار خدمات کشتیرانی، هزینه‌های مازاد به صادرکنندگان تحمیل می‌کند

‌می‌متالز - رئیس اتاق سمنان با برشمردن مشکلات حمل و نقلی صادرات و با اشاره به انحصاری شدن خدمات کشتیرانی در دوره تحریم می‌گوید: صادرکنندگان در این انحصار مجبور به پرداخت هزینه‌های مازاد هستند.

به گزارش می‌متالز، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان در گفت: سال‌های متمادی است مشکل حمل نقل گریبان گیر صادرکنندگان است و ضعف بزرگ سیستم لجستیکی، نبود کانتینر یخچال دار و خرده مالکی در نظام ترابری صادرات را با موانع مواجه کرده است.

علی‌اصغر جمعه‌ای در نشست کارگروه صادرات استان سمنان ادامه داد: حمل‌ونقل دریایی با قیومت شرکت کشتیرانی ملی در زمان تحریم نهایت موانع را در مقابل صادرکنندگان در نظر گرفته و ازآنجاکه به خاطر تحریم شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی نمی‌توانند به صادرکنندگان خدمات ارائه کنند، انحصار خدمات در این شرکت به وجود آمده است.

به گفته رئیس اتاق سمنان، بسیاری از صادرکنندگان به علت انحصار شرکت کشتیرانی مجبور به پرداخت هزینه‌های مازاد هستند.

جمعه‌ای با طرح این سؤال که چگونه می‌توانیم با موانع پیش رو، رشد ۸ درصدی با محوریت بخش خصوصی را اجرا کنیم، اگر استاندارد‌های صادرات کالا‌های کشاورزی در ماه‌های قبل به سفارت اعلام شده چرا بخش اقتصادی سفارت این ملاحظات را به صادرکنندگان اعلام نکرده است؟ اطلاع‌رسانی مورد فوق جلوی ضرر و زیان صادرکنندگان را می‌گرفت و از آن مهم‌تر سهم خود را در بازار روسیه از دست نمی‌دادیم.

سعید ترکمان دهنوی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان سمنان نیز در این نشست با ابراز خرسندی نسبت به رسیدن ارزش صادرات استان سمنان به رقم ۲۸۶ میلیون دلار، گفت: با توجه به شرایط موجود و قیاس نسبت به سال قبل متوجه خواهیم شد بسیاری از صادرکنندگان که در سال قبل در لیست جایگاهی داشتند امسال از لیست صادرکنندگان خارج شده‌اند ضرورت دارد بررسی کارشناسی صورت پذیرد.

وی ادامه داد: قیمت محصولات شیمایی در دنیا با رشد ۵ برابری جهانی مواجه شده است لذا با توجه به افت قیمت ریال در برابر دلار، ارزش صادرات نسبت به سال قبل زیادتر شده است، این مساله چالشی بود که در بازار‌های بین‌المللی اتفاق افتاده است.

ترکمان ادامه داد: ارزش واردات استان رشد ۳۸ درصدی داشته که این مورد برآیند افزایش قیمت جهانی بوده است و باید این موضوع را در نظر بگیریم در سال گذشته به مدت سه ماه گمرکات کشور‌های همسایه بسته بوده لذا نمی‌توان قیاس و تراز مناسبی نسبت به صادرات سال گذشته ارائه دهیم.

وی خدمات گمرک سمنان را مفید و کارا ارزیابی کرد و از دیگر دستگاه‌ها خواست همانند گمرک خدمات به هنگام به صادرکنندگان ارائه کنند.

منبع: اخبار اتاق ایران

عناوین برگزیده