تاریخ: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۴۴
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۲۴۰۹۳۳

ظرفیت چابهار برای کمک به سریلانکا و بنگلادش

‌می‌متالز - اوراسیا ریویو در گزارشی با اشاره به ظرفیت‌های ترانزیتی بندر چابهار نوشت کشور‌های سریلانکا و بنگلادش فرصت اتصال به آسیای مرکزی و غربی و توسعه تجارت خود را از طریق بندر چابهار دارند.

به گزارش می‌متالز، هند به مدت چندین دهه از پاکستان خواستار مسیر‌های ترانزیت زمینی برای دسترسی به بازار‌های ایران و فراتر از آن شده، اما پاکستان هیچگاه با این درخواست‌ها موافقت نکرده است.

هند متعاقبا به یک مسیر جایگزین از طریق "کریدور بین‌المللی شمال جنوب" INSTC دسترسی یافت که خدمات کشتیرانی از بمبئی به بندر چابهار فراهم می‌کند و پاکستان را دور می‌زند.

در ادامه این گزارش نوشته "پاتیک حسن" فعال سازمان‌های غیردولتی در داکا بنگلادش آمده است: بندر چابهار در دریای مکران (عمان) نزدیکترین بندر برای اتصال هند به آسیای مرکزی بعد از کراچی و گوادر پاکستان است.

هند و ایران پیوند‌های اقتصادی قوی با یکدیگر دارند و ایران اکنون دومین تامین کننده بزرگ نفت هند است. هند نیز در مقابل سرمایه‌گذاری زیادی در زیرساخت‌های ایران از جمله در بزرگراه زرنج – دلارام از مسیر غرب افغانستان کرده است. این مسیر در صورت ایجاد آرامش در افغانستان به بخش مهمی در شبکه کمربند و جاده چین تبدیل خواهد شد.

هند همچنین از بندر چابهار ایران برای رقابت با بندر گوادر پاکستان مورد حمایت مالی چین استفاده خواهد کرد. بنادر چنای، کاندالا و بمبئی هند همگی به بندر چابهار ایران متصل هستند که این‌ها در کنار کریدور بین‌المللی شمال جنوب قادر به بهره برداری از به هم پیوستگی از طریق ایران، افغانستان، کشور‌های آسیای مرکزی، روسیه و اروپا خواهند بود.

این مسیر اکنون عملیاتی شده و هند سال گذشته ۷۵ هزار تن گندم از طریق چابهار به افغانستان ارسال کرد. از این رو چابهار برای توسعه تجارت در منطقه بسیار مهم است و برای صادرکنندگان بنگلادشی هم تاثیر خواهد داشت. از سوی دیگر محصولات سریلانکا قابل صادر شدن به کشور‌های آسیای مرکزی و غرب آسیا با استفاده از بندر چابهار هستند.

بندر چابهار ایران نه تنها برای کشور‌های ایران و هندوستان بلکه برای همه طرف‌های ذینفع منطقه‌ای است. سریلانکا به عنوان یک کشور منطقه‌ای می‌تواند از محل استفاده از بندر چابهار نفع ببرد. سریلانکا همواره حامی مردم دو دولت ایران در مجامع بین‌المللی بوده و خواهد بود. پتانسیل عظیمی برای توسعه و تقویت روابط دوجانبه بین دو کشور وجود دارد.

بندر کلمبو سریلانکا و نیز بنادر چیتاگونگ و مونگلا بنگلادش به بنادر هند مرتبط هستند. سریلانکا و بنگلادش می‌توانند از بندر چابهار ایران از طریق بنادر هند برای پیوستن به کریدور بین‌المللی شمال جنوب استفاده کنند.

بنابه گزارش رسانه‌های ایرانی، سفیر بنگلادش در ایران در جریان دیداری از بندر چابهار گفت که روابط بین تاجران ایرانی و بنگلادشی می‌تواند به توسعه تجارت در جنوب آسیا کمک کند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده