به گزارش میمتالز، برخی کارشناسان کمبود عرضه را از دلایل جمله تورم در بازار خودرو میدانند.
اکنون تیراژ تولید خودروسازان حدود یک میلیون دستگاه در سال است.
اما مهدی صادقینیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت پیشبینی کرده که این رقم در سال آینده ۵۰ درصد افزایش مییابد و به یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه برسد.
اما آیا چنین وعدهای قابلیت تحقق دارد؟
پاسخ فرید زاوه، کارشناس صنعت خودرو به این پرسش منفی است.
او میگوید: خودروسازان هیچگاه یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو را به صورت تجمیعی در یک سال تولید نکردهاند و ۵۰ درصد افزایش تیراژ نیاز به تامین مالی دارد.
زاوه میافزاید: تحقق چنین رقمی نوعی رکوردشکنی محسوب میشود، اما در عمل، تامین مالی برای تیراژ کنونی نیز نتیجهای غیر از تورم سنگین در پی نداشته است.
او ادامه میدهد، افزایش ۵۰ درصدی تولید احتمالا بار تورمی سنگینی را بر کشور تحمیل میکند و چالشهای اقتصادی را افزایش میدهد.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، تجربه نشان میدهد که تحقق تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال بسیار بعید است.
اما آیا در صورت تحقق این وعده میتوان منتظر ارزانی در بازار خودرو بود؟
زاوه در پاسخ تاکید میکند: تورم در ایران بیشتر جنبه پولی دارد و مشکل تنها، کمبود عرضه در بخشهای مختلف از جمله خودروسازی نیست.
او ادامه میدهد: به طور کلی افزایش تولید ناخالص ملی، اثر ضد تورمی دارد، اما چگونگی تحقق آن نیز مهم است.
این کارشناس، افزایش تولید خودروسازان را روی کاغذ دارای اثر ضدتورمی میداند و میافزاید: با این حال شیوه تامین مالی این افزایش است که نتیجه را مشخص میکند.
زاوه میگوید: بر اساس تجربه، خودروسازان برای تهیه سرمایه مورد نیاز خود یا دست در جیب مردم میکنند یا بانکها.
این کارشناس صنعت خودرو معتقد است که اگر منابع مورد نیاز صنعت خودروسازی در قالب دریافت تسهیلات بیبازگشت تامین شود، به نوبه خود تورمزاست.
او احتمال تامین منابع از بورس را با توجه به مخدوش شدن اعتماد مردم به بازار سرمایه پایین میداند و و سخنان مطرح شده در این زمینه را «خوشبینانه» توصیف میکند.
منبع: تجارت نیوز