تاریخ: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۲۸
بازدید: ۲۵۵
کد خبر: ۲۳۸۹۳۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کمبود زغال‌سنگ در نیروگاه‌های ایالات متحده

‌می‌متالز - شرکت PJM Interconnection، بزرگ‌ترین اپراتور شبکه برق ایالات متحده، اعلام کرد در صورتی که ذخایر سوخت آن‌ها به کمتر از حد معینی برسد، می‌توانند در زمستان امسال فعالیت برخی از نیروگاه‌هایی را که با سوخت زغال‌سنگ فعالیت می‌کنند محدود کنند، تا این اطمینان حاصل شود که در صورت کاهش شدید دما در بخش‌های شرقی، زغال‌سنگ کافی در دسترس خواهد بود. قیمت انرژی در سراسر جهان نزدیک به بالاترین حد چندین ساله خود معامله می‌شود، زیرا ذخایر زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی اندک است و باعث قطع برق در چین و شرکت‌های برق در اروپا و آسیا شده است.

به گزارش می‌متالز، شرکت PJM برای اطمینان از اینکه نیروگاه‌ها در زمستان امسال در صورت نیاز در دسترس خواهند بود، گفت ممکن است نیروگاه‌های بخار که عموما با سوخت زغال‌سنگ کار می‌کنند در صورتی که کمتر از ۱۰ روز (۲۴۰ ساعت) سوخت داشته باشند، محدود شوند. در گذشته، PJM به کارخانه‌ها اجازه می‌داد تنها ۳۲ ساعت سوخت داشته باشند. این تغییر به این معنی است که اگر منطقه، آب و هوای شدید زمستانی را تجربه کند، کارخانه‌ها می‌توانند چند روز کار کنند. شرکت PJM بزرگ‌ترین شبکه برق در ایالات متحده را اداره می‌کند که به ۶۵ میلیون نفر در ۱۳ ایالت غرب میانه و اقیانوس اطلس از ایلینویز تا نیوجرسی و ناحیه کلمبیا خدمات‌رسانی می‌کند. مایکل برایسون، معاون ارشد عملیات PJM، در حمایت از تغییرات موقت در قوانین حاکم بر حداقل نیاز‌های سوخت، اظهار کرد: ما به ویژه نگران مسائل زنجیره تامین زغال‌سنگ و سطح موجودی آن در فصل زمستان هستیم.

این در حالی است که قیمت زغال‌سنگ معدن وایومینگ به دلیل عرضه کم در نیروگاه‌های سراسر ایالات متحده، افزایش قیمت گاز طبیعی و همچنین پیش‌بینی کاهش شدید دما در آینده نزدیک، به سرعت در حال افزایش است. به رغم تلاش‌های برخی از رهبران سیاسی برای توقف استفاده از زغال‌سنگ به عنوان منبع انرژی، بسیاری از تولیدکنندگان انرژی در سال جاری برای تامین نیاز‌های خود بازهم به این سوخت فسیلی روی آورده‌اند، اما به سرعت با کمبود عرضه آن مواجه شدند.

از طرف دیگر، میزان ذخایر زغال‌سنگ در نیروگاه‌های ایالات متحده به سطوحی کاهش یافته است که از دهه ۱۹۷۰ تا کنون مشاهده نشده بود و محدودیت دستیابی به این منبع باعث افزایش قیمت‌ها شده است، به طوری که حتی تامین زغال‌سنگ به یک چالش برای صنایع مختلف بدل شده است که عمدتا ناشی از مشکلات زنجیره تامین در ایالات متحده و سراسر دنیا است. هیچ یک از این‌ها برای تراویس دتی، مدیر اجرایی معدن وایومینگ، تعجب‌آور نیست. تراویس روز سه‌شنبه گذشته در مصاحبه با یک نشریه محلی گفت: در ۱۰ سال گذشته در تریبون‌های مختلف فریاد می‌زدیم که آمریکا به زغال‌سنگ نیاز دارد و نمی‌توانید همه تخم مرغ‌های خود را در یک سبد انرژی بگذارید.

قیمت گاز (طبیعی) هرگز برای همیشه زیر ۲ دلار در هر هزار فوت مکعب باقی نمی‌ماند. قیمت بنزین نیز حدود ۶۰/۴ دلار است و برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند در زمستان به بیش از ۷ دلار افزایش یابد. مشکل این است که زغال‌سنگ، پیش از موعد نیاز فروخته می‌شود و به دلیل فشار برای کاهش مصرف زغال‌سنگ به عنوان منبع انرژی، این منبع سهم خود را در بازار از دست داده است و تامین‌کنندگان این کالا برای پاسخگویی به تقاضای امسال آمادگی نداشتند. وی تصریح کرد: بازگرداندن زغال‌سنگ به چرخه سوخت؟ گفتن آن آسان‌تر از انجام آن است. همان‌طور که دتی توضیح داد، مشکل در کمبود زغال‌سنگ نیست، بلکه در تولید مقادیر لازم برای تامین این سطح از تقاضا است. تولیدکنندگان زغال‌سنگ پس از تطبیق فعالیت‌های خود با سطوح پایین‌تر تولید، در حال حاضر به نیروی انسانی نیاز دارند تا دوباره تولید خود را احیا کنند.

دتی در ادامه افزود: از زمانی که کاهش تولید از یک دهه پیش آغاز شد، ما گفتیم که باید زغال‌سنگ را در سبد محصولات خود نگه دارید و شما باید آن را در ترکیب سوخت‌های خود نگه می‌داشتید. او خاطرنشان کرد زغال‌سنگ تنها منبعی است که همیشه مقرون به صرفه، همواره قابل اعتماد و همیشه فراوان است. او گفت: قابلیت اطمینان یعنی وقتی کلید چراغ را روشن می‌کنید، خیالتان آسوده باشد که نیروی زغال‌سنگ کماکان وجود خواهد داشت، در حالی که انرژی‌های تجدیدپذیر برخلاف زغال‌سنگ که زمستان گذشته در تگزاس شاهد آن بودیم، از این قابلیت اطمینان برخوردار نیستند.

وال استریت ژورنال گزارش می‌دهد ذخایر زغال‌سنگ در برخی مناطق کشور به حدی کم شده است که شرکت PJM که به یک‌پنجم جمعیت ایالات متحده خدمات‌رسانی می‌کند، زغال‌سنگ را برای استفاده در سردترین روز‌های زمستان امسال ذخیره می‌کند. قیمت بالای زغال سنگ برای وایومینگ یک موهبت محسوب می‌شود، به خصوص اگر معادن اجازه استخراج آن را داشته باشند. با این حال معادن زغال‌سنگ با کمبود کارگر مواجه هستند. دتی گفت در حال حاضر معادن در حوضه رودخانه Powder می‌توانند از ۲۰۰ معدنچی اضافی و همچنین قطار‌های بیشتری برای جابه‌جایی زغال‌سنگ استفاده کنند. او در ادامه افزود: در حال حاضر شرکت‌هایی که در حوضه این رودخانه فعال هستند، به کارگران پاداش‌های ۵ هزار دلاری برای امضای قرارداد همکاری ارائه می‌دهند. دتی گفت چشم‌انداز کوتاه‌مدت برای زغال‌سنگ بسیار خوب است و کلیه محصولات ما برای سال ۲۰۲۲ فروخته شده است و این معادن تا سال ۲۰۲۳ به این روند خوب خود ادامه خواهند داد و ما چند سال بسیار خوب پیش روی خواهیم داشت.

یکی از فعالان معدنی در این منطقه می‌گوید: چرا شرکت‌های زغال‌سنگ و پیمانکاران حفاری میادین نفتی، زمانی که کمبود نیروی کار دارند، همیشه پرداخت پاداش را فریاد می‌کشند، اما وقتی تقاضا برای محصولاتی که تولید می‌کنند اندک باشد، کارگر معدنی اولین کسی است که برای شروع کار اعلام آمادگی می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده