تاریخ: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۱۵
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۲۳۸۹۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس اقتصادی:

بانک‌ها ابزار نظارت بر مصرف تسهیلات را ندارند

‌می‌متالز - یک کارشناس اقتصادی گفت: بزرگ‌ترین مشکل ما در حوزه انجراف تسهیلات بانکی این است که بانک‌ها ابزار نظارت بر مصرف تسهیلات را ندارند.

به گزارش می‌متالز، صمد عزیزنژاد گفت: اگر بخواهیم درباره بدحسابان کلان صحبت کنیم چند دلیل برای انباشت بدهی‌های غیر جاری وجود دارد؛ بدحسابان یعنی مشکوک الوصول یعنی بیش از ۱۸ ماه اقساط خود را پرداخت نکردند و برخی سال‌هاست که پرداخت نکرده‌اند.

وی ادامه داد: در تسهیلات خُرد، امکان اخذ ضمانت‌هایی مانند ضامن کارمند و ضمانت اجرا‌های قوی وجود دارد، اما در تسهیلات کلان، این امکان وجود ندارد و این موضوع موجب شد بنا به دلایلی، کسانی با سوء نیت، این تسهیلات را بگیرند در حالی که از ابتدا هم نمی‌خواهند پس بدهند.

عزیزنژاد گفت: از جا‌های مختلف به بانک‌ها فشار می‌آورند که این شخص مثلاً کارآفرین است یا قصد تاسیس کارخانه‌های تولیدی دارد و بانک را مجبور می‌کنند وثیقه‌های کافی نگیرند.

وی افزود: یکی از دلایل وصول نشدن مطالبات غیر جاری این است که وثایق و تضمین‌ها به صورت تلفیقی گرفته می‌شود و در بیشتر موارد، چک و سفته است و این اسناد مال اشخاصی است که در آن شرکت صوری، هیچ کاره بودند.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: عوامل اصلی، منابع را از کشور خارج کردند تا تحت تعقیب قرار نگیرند و بیشتر افراد بدحساب که اکنون در ترکیه، امارات و گرجستان ساکن هستند و به کشور بر نمی‌گردند، از جمله این افراد بودند که به روش‌های متقلبانه، تسهیلات را گرفتند و سرمایه را از کشور خارج کردند.

وی ادامه داد: بدهکاران کلان خوش حساب در داخل کشور و در حال فعالیت اقتصادی هستند و با بانک‌ها کار می‌کنند، اما هیچ وقت پول و سرمایه را از کشور خارج نمی‌کنند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که بانک‌ها به هم اطلاعات نمی‌دهند، گفت: باید بانکداری یکپارچه و متمرکز را راه اندازی کنیم و بانک مرکزی باید استاندارد‌های این نوع بانکداری را به بانک‌ها دهد و به صورت برخط نظارت کند.

عزیزنژاد با بیان اینکه مشکل اساسی بانک‌های ما این است که ابزار و امکان نظارت بر مصرف تسهیلات را ندارند، اضافه کرد: بانک مرکزی و مجلس شورای اسلامی پیگیر اصلاح نظام بانکی هستند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده