تاریخ: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۲۲
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۲۳۹۱۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تبعیت نقدینگی از اوراق تبعی

‌می‌متالز - اوراق اختیار فروش تبعی که در ایران به عنوان بیمه کردن سهام از آن یاد می‌شود، در حقیقت، ابزاری است که به وسیله آن نوسانات و زیان سهام بیمه می‌شود.

به گزارش می‌متالز، زهرا روکی کارشناس بازار سرمایه: این اوراق به عنوان یکی از ابزار‌های پوشش ریسک، سهام سرمایه‌گذار را در برابر زیان احتمالی بیمه می‌کند و فرآیند استفاده از این ابزار به این شکل است که سهامدار عمده با فروش این اوراق تضمین می‌کند سهام سهامدار را در تاریخ مشخص شده در آینده به قیمت مشخص شده خریداری کند، به این معنی که خریدار در تاریخ اعمال، در شرایطی که قیمت سهم پایین‌تر از نرخ توافقی باشد، زیانش جبران می‌شود.

خریدار می‌تواند در صورتی که در سررسید، قیمت سهام از قیمت تضمین شده بالاتر باشد، از اعمال آن خودداری کند و سهم را با قیمت بالاتر در بازار به فروش برساند. شرط استفاده از اختیار فروش تبعی نگهداری سهام تا سررسید است و در صورت فروش سهام موضوع اوراق اختیار تبعی، اختیار مذکور هم منقضی می‌شود.

این اوراق ضمن تضمین حداقل بازدهی برای سرمایه‌گذاران و نیز حمایت از سهام پایه و جلوگیری از فشار فروش منجر به عدم خروج پول از بازار سهام و افزایش نقدشوندگی سهام پذیرفته شده در بورس می‌شود.

در ایران سهامداران موقع خرید اوراق اختیار فروش تبعی توجهی به نقدینگی سهام ندارند و تنها برای پوشش ریسک این اوراق را خریداری می‌کنند. با توجه به عدم رابطه ابعاد نقد شوندگی بر حجم معاملات اختیار فروش تبعی به سهامداران پیشنهاد می‌شود که موقع خرید به نقدینگی سهام توجه کنند.

نوسانات شاخص بورس بر روی حجم معاملات اوراق اختیار فروش تبعی اثری نخواهند داشت. به سرمایه گذاران پیشنهاد می‌شود تا حد ممکن، سهامی را خریداری کنند که اوراق اختیار فروش تبعی آن سهام نیز به بازار عرضه گردیده باشد.

با وجود خرید سهام پایه و در دست داشتن این اوراق، سرمایه‌گذار سهام خود را در مقابل ریسک‌های ناشی از سرمایه‌گذاری و عدم اطمینان خاطر در دستیابی به سود مطلوب و جلوگیری از زیان‌های ناشی از سرمایه‌گذاری بیمه خواهد کرد.

براساس این طرح خریداران سهام ضمن آنکه از کسب حداقل سود معادل اوراق خریداری شدۀ خود اطمینان پیدا می‌کنند، می‌توانند به کسب سود‌های بیشتر ناشی از افزایش قیمت سهام در آینده امیدوار باشند. از آنجایی که این اوراق، ابزاری برای کاهش ریسک است، سرمایه گذاران باید درزمان نوسان شاخص بورس بالا و ریسک سیستماتیک زیاد، استفاده بیشتری از این ابزار کنند.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده