تاریخ: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۳۳
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۲۳۹۹۶۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

چالش شارژ خودرو‌های برقی

چالش شارژ خودرو‌های برقی
‌می‌متالز - رانندگان باید هنگام شارژ خودروی خود دور از خانه احساس امنیت داشته باشند. آیا شما ساعت ۱۱:۳۰ شب، حاضر می‌شوید حداقل نیم ساعت در یک فضای پارکینگ خالی یا دور افتاده منتظر شارژ شدن خودروی خود بمانید؟ آیا به فرزند یا عزیزان‌تان چنین توصیه‌ای می‌کنید؟ به گزارش سایپانیوز، اکثر صاحبان خودرو‌های برقی وقتی مجبور می‌شوند دور از منزل خودروی خود را شارژ کنند، با چنین موقعیت‌هایی رو‌به‌رو می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، این روز‌ها هم که اپ‌های متنوعی برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده و مردم می‌توانند هر جایی که گیر افتاده‌اند، روی موبایل نزدیک‌ترین جایگاه شارژ خودرو را پیدا کنند، اما گاهی اوقات سر از کوچه پس کوچه، محیط خلوت، دورافتاده و ترسناک هم در می‌آورند، بدتر از آن اینکه گاهی نیمه شب به این وضع دچار می‌شوند.

گیبی شنهار، مدیر تست خودروی کانزومر ریپورتس می‌گوید: «بعضی از جایگاه‌های شارژ خودرو، خیلی شباهت به محیط‌های عادی زندگی مردم ندارند.» در ابتدای راه گذار از خودرو‌های بنزینی به برقی، خیلی از بانوان از خرید خودرو‌های برقی اکراه داشته‌اند، چون همیشه احساس ناامنی تمام شدن شارژ باتری خودرو با آن‌ها بوده و اینکه زمان شارژ شدن خودرو مثل پر کردن باک بنزین کوتاه نیست و در محیط‌های خلوت و دور افتاده اضطراب ایجاد می‌کند. حالا که همه خودروسازان دنیا برای این گذار خود را آماده می‌کنند و حکومت‌ها و سیاست‌گذاران بر طبل گسترش خودرو‌های برقی می‌کوبند، هنوز برخی از معضلات جایگاه شارژ و مدت زمان لازم برای شارژ به قوت خود باقی مانده است. اکثر جایگاه‌های شارژ در فضا‌هایی ایجاد شده‌اند که به پریز برق نزدیک باشند، در نتیجه باید زمین در آن مکان تجاری یا گران نباشد، چون اصلا صرف نمی‌کند. باید توجه داشت که یافتن جایگاه‌های شارژ برای بانوان دشوارتر از آقایان است و مشکل دیگر عدم سازگاری پریز‌ها یا تجهیزات شارژ با درگاه دریافت شارژ خودرو است و این موضوع برای بانوان دشوارتر است. چون اکثر دارندگان خودرو‌های برقی عادت کرده‌اند که خودروی خود را شبانه در پارکینگ شارژ کنند، از این رو تمام جایگاه‌هایی که ایجاد شده‌اند، در بیشتر اوقات و تا زمانی که اضطرار پیش نیاید، مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. سخت است که این جایگاه‌ها و امکانات را سودآور کرد. اما همین اضطراب و تشویش‌های احتمالی خودش یکی از موانع مهم گسترش خودرو‌های برقی در میان مردم است. تا زمانی که مردم نتوانند جایگاه‌های عمومی شارژ خودروی برقی را به وفور و ایمن در معرض دید خود ببینند، به خودرو‌های برقی روی نمی‌آورند. این موضوع در سفر‌های طولانی و بین شهری بیشتر حس می‌شود و بیشتر اتفاق می‌افتد. شرکت خودروسازی تسلا به این راه‌حل رسیده که شبکه‌ای از سوپرشارژر‌ها ایجاد کند که زمان کمتری برای شارژ خودرو لازم دارد. شنهار می‌گوید اکثر جایگاه‌های شبکه تسلا در محیطی شلوغ و پررفت و آمد با نور کافی در نظر گرفته شده است. چون این شبکه‌ها را خود کمپانی رایج کرده، به درآمد حاصل از آن هم فکر شده است. خیلی از سوپرمارکت‌ها هم جایگاه‌های شارژ خودرو را در پشت یا انبار خود تعبیه کرده‌اند که به تاسیسات برق نزدیک باشد و خودش انگیزه‌ای برای جلب مشتریان هم به حساب می‌آید. کوین گراسیا، مدیرعامل اتوتک ونچرز می‌گوید تعبیه جایگاه شارژ در کنار کسب‌وکار «بازی سه سر بُرد» است. مشتری به صورت مجانی از این جایگاه استفاده می‌کند، شرکت‌های تبلیغاتی می‌توانند برای دیده شدن برند خود از این جایگاه استفاده کنند، صاحب کسب و پیشه‌ای که این جایگاه را ایجاد کرده هم از مشتریان بیشتری برخوردار می‌شود. جایگاه‌هایی که اجازه نصب آگهی پیدا می‌کنند، از گردش مالی به وجود آمده می‌توانند به مشتریان خدمات شارژ رایگان خودرو ارائه دهند. برخی از خودروسازان هم ساخت جایگاه شارژ خودرو را جزو مسوولیت‌های اجتماعی خود می‌دانند، برای مثال جنرال موتورز هم نوید داده است که ۴۰ هزار جایگاه عمومی شارژ خودرو و هزاران جایگاه در نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش احداث می‌کند. برای این کار هم ۷۵۰ میلیون دلار اختصاص داده است. برای عبور بهتر از دوران گذار بنزینی به برقی، باید شارژ خودرو‌های برقی آسان، راحت و امن باشد، چه در روز و چه در نیمه‌های شب.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین