تاریخ: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۶
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۲۴۰۰۳۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان:

ظرفیت تولید آهن اسفنجی شرکت چهار برابر خواهد شد

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان گفت: سهام مجتمع جهان فولاد سیرجان جزو سهم‌های بنیادین بوده و با توجه به طرح‌های توسعه‌ای ازجمله چهار برابر کردن ظرفیت احیا مستقیم شرکت، آینده خوبی برای آن پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش می‌متالز، علی عباسلو اظهار داشت: در حال حاضر، تولید مجتمع جهان فولاد سیرجان در شرایط مطلوبی قرار دارد و میزان تولید آهن اسفنجی با توجه به قطعی‌های مکرر برق نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

طرح‌های توسعه جهان فولاد سیرجان

مدیرعامل شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان در خصوص میزان ظرفیت تولید آهن اسفنجی در مجموعه، بیان کرد: ظرفیت تولید آهن اسفنجی ۹۰۰ هزار تن در سال است که در سال گذشته و زمانی که مشکلی در زمینه تامین برق وجود نداشت، میزان تولید مجموعه ۱۰ درصد بیشتر از ظرفیت اسمی بود. شایان ذکر است که این میزان ظرفیت تولید با اجرای طرح‌های توسعه در آینده به چهار برابر یعنی سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه به طرح‌های توسعه این مجموعه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، دو طرح توسعه افزایش ظرفیت آهن اسفنجی به میزان یک میلیون و ۵۰ هزار تن و یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن در دست اجرا است که با تحقق این طرح‌ها، میزان ظرفیت تولید آهن اسفنجی طی دو تا سه سال آینده به چهار برابر افزایش یافته و تاثیر بسزایی بر میزان سودآوری شرکت خواهد داشت.

توجه ویژه به بومی‌سازی

مدیرعامل شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان با اشاره به اهمیت بومی‌سازی در صنعت فولاد، اذعان کرد: شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان در زمینه بومی‌سازی در راستای اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های مختلف پیش‌گام بوده است. هیدرولیک‌های مورد نیاز در کارخانه‌های احیا مستقیم فولاد که پیش از این به داخل کشور وارد می‌شدند، برای نخستین بار در مجموعه ما توسط یک شرکت ایرانی طراحی و ساخته شدند و مشابه نمونه خارجی با هزینه پایین‌تر در حال کار هستند. برنامه‌نویسی این کارخانجات در داخل کشور نیز توسط مجموعه ما انجام شده و از تمامی افراد و گروه‌هایی که تمایل به فعالیت در عرصه بومی‌سازی دارند، دعوت به همکاری کرده و مجتمع جهان فولاد سیرجان به صورت اختصاصی در خدمت آن‌ها خواهد بود.

اقدامات موثر در زمینه مسوولیت‌های اجتماعی

عباسلو در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه این شرکت چه اقداماتی در راستای ایفای مسوولیت‌های اجتماعی انجام داده است، مطرح کرد: مجتمع جهان فولاد سیرجان اقدامات متعددی را در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی انجام داده است. تولید انرژی برق از طریق سلول‌های خورشیدی در راستای بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف برق، یکی از اقدامات ما در این زمینه بوده است. اعطای تسهیلات بانکی به مشمولان کمیته امداد در راستای اشتغال‌زایی و تولید که سبب شده است این عزیزان از پوشش کمیته امداد خارج شده و ضمن پرداخت اقساط تسهیلات درآمدزایی نیز داشته باشند، یکی دیگر از اقدامات ما در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی بوده است. ۷۰۰ دانش‌آموز تحت پوشش کمیته امداد، زیر چتر حمایتی مجموعه ما قرار گرفتند و ۷۰۰ نفر دیگر نیز با آموزش‌های لازم توسط مجموعه، موفق به راه‌اندازی کسب و کار خرد در شهرستان بلورد سیرجان در زمینه تولید گیاهان دارویی و گل‌محمدی شدند.

وی در ادامه ضمن اشاره به اقدامات این شرکت در زمان پاندمی ویروس کرونا، اظهار کرد: مجتمع جهان فولاد سیرجان اقدامات بسیار مهمی را در زمان همه‌گیری ویروس کرونا انجام داده است. تامین رایگان اکسیژن مورد نیاز بیماران کرونایی بستری شده در اکثر بیمارستان‌های استان کرمان از طریق واحد اکسیژن مجتمع، مهم‌ترین اقدامی است که ما در زمان همه‌گیری ویروس کرونا انجام دادیم. این اقدام بسیار هزینه‌بر بود و در راستای عمل به مسوولیت اجتماعی مجموعه، اکسیژن به صورت رایگان تامین و به بیمارستان‌های سطح استان منتقل شد.

مشکلی در تامین مواد اولیه نداریم

مدیرعامل شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان در خصوص نحوه تامین مواد اولیه و مواد خام و چالش‌های موجود در این زمینه، تصریح کرد: خوشبختانه ما مشکلی در زمینه تامین مواد خام مجموعه نداریم. چراکه گندله به عنوان ماده خام مجموعه مورد استفاده قرار می‌گیرد و تامین آن از طریق نوار نقاله شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر صورت می‌پذیرد. ضمن اینکه مجتمع جهان فولاد سیرجان تنها شرکتی است که زنجیره تولید آن به صورت پیوسته بوده و فرایند‌های مختلف از تامین سنگ‌آهن تا تولید شمش فولادی در یک منطقه انجام می‌شود.

وی در ادامه به تاثیر تحریم‌های اعمال شده بر میزان تولید وعملکرد این مجموعه اشاره کرد و گفت: تحریم‌های اعمال شده تاثیر خاصی بر میزان تولید شرکت نداشته و بسیاری از پروژه‌های ما در زمان اعمال همین تحریم‌ها اجرا شده است. هرچند تحریم باعث بروز مشکلات و سختی‌هایی در زمینه تولید می‌شود، اما ما تمام تلاش خود را در زمینه تولید هرچه بیشتر محصول ادامه خواهیم داد.

سوددهی مناسب

عباسلو در پاسخ به سوالی مبنی بر مقایسه عملکرد سال جاری این شرکت با سال گذشته، عنوان کرد: میزان سوددهی شرکت با افزایش ۴۷ درصدی در فروش و در حوزه صادرات با افزایش چهار برابری محصول مواجه بوده‌ایم که این میزان معادل ۱۵۰ هزار تن در هشت ماه سال جاری بوده است. میزان تولید آهن اسفنجی در مجموعه نسبت به سال گذشته افزایش یافته و میزان تولید شمش فولادی تقریبا برابر مدت زمان مشابه در سال گذشته بوده است که در صورت عدم قطعی برق می‌توانست ۲۰ درصد افزایش یابد.

وی در خصوص حضور این شرکت در بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: استقبال خوبی در این زمینه از مجموعه ما صورت گرفته و با افزایش قیمت ۳۷ درصدی نسبت به عرضه اولیه مواجه شدیم. در حال حاضر، قیمت فعلی با توجه به شرایط بازار سرمایه همان قیمت عرضه اولیه است و ما حمایت قاطع خود را از تمامی سهامداران شرکت اعلام می‌کنیم.

این تولیدکننده شمش فولادی در ارتباط با فعالیت در حوزه صادرات، بیان کرد: صادرات انواع محصولات مجموعه ما به کشور‌های آسیایی نظیر چین و تایلند صورت می‌پذیرد.

عباسلو در ادامه ضمن اعلام مخالفت با قیمت‌گذاری دستوری، مطرح کرد: کاملا مخالف با قیمت‌گذاری دستوری هستم؛ چراکه قیمت‌گذاری کالا باید بر اساس میزان عرضه و تقاضا صورت پذیرد. متاسفانه دخالت‌هایی که در زمینه قیمت‌گذاری محصولات فولادی انجام می‌شود، منجر به آسیب‌های بسیاری در این صنعت شده است و به همین خاطر این مهم باید بر اساس عرضه و تقاضا صورت پذیرد. چراکه در عرصه جهانی و صادرات نیز قیمت‌گذاری بر اساس عرضه و تقاضا بوده و متاسفانه ما همواره در داخل کشور با دخالت در نحوه قیمت‌گذاری روبه‌رو هستیم.

وی طرح‌های توسعه این شرکت را جزو مهم‌ترین برنامه‌های پیش رو دانست و افزود: سهام مجتمع جهان فولاد سیرجان جزو سرمایه‌های بنیادی است و نیاز به برنامه‌ریزی جامع و بلندمدت در این زمینه دارد. چراکه این سهام جزو سرمایه ارزشمندی برای سهامداران است؛ بنابراین امیدوار هستیم در اجرای طرح‌های توسعه طی دو تا سه سال آینده عملکرد قابل قبولی داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان در پایان خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم دولت و کابینه اقتصادی جدید گام‌های مثبتی در خصوص تثبیت قوانین لازم و تسهیل مقررات گمرک و همچنین از بین بردن اختلاف قیمت ارز نیمایی و آزاد بردارد تا مشکلات و موانع موجود در حوزه صادرات مرتفع شود.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده