تاریخ: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۰۰
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۲۴۰۰۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سهامداران از رفتار هیجانی پرهیز کنند / سه گروه مهم در بازار فردا

‌می‌متالز - در شرایط فعلی در صنایع غذایی، زراعی، خودرویی امکان تحرکات مثبت بیشتر از صنایع دیگر وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، درحال حاضر سهامداران باید نگاه بلندمدت به بازار داشته باشند تا در گذر زمان زیان‌ها جبران و به سود مورد نظر خواهند رسید و همچنان فشار عرضه در بازار زیاد است. در این شرایط از هرگونه رفتار هیجانی پرهیز شود؛ زیرا اشتباه در بورس سبب افت شاخص کل می‌شود.

سهیلا نقی پور– مدیر معاملات بر خط کارگزاری بانک صادرات گفت امروز شاخص کل بورس با افت بیش از ۳ هزار واحد در کانال یک میلیون و ۲۹۱ قرار گرفت. شانزده روز متوالی خروج پول حقیقی رو شاهد هستیم. ۴۴۴ میلیارد تومان خالص خروج پول حقیقی و ۴۷۱ نماد منفی در طی روز گذشته بود.
وی افزود: همچنان بی اعتمادی در بازار وجود دارد و سهامداران به دنبال خروج سرمایه هستند از آغاز هفته تاکنون بازار روند ریزشی در پیش گرفته و سهامداران را به شدت تحت تاثیر و اعتراض نسبت به وزیر اقتصاد و تجمع در مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار را شاهد بودیم و همچنان سهامداران به دنبال خروج از این بازار هستند. ارزش معاملات همچنان کاهشی است.
به گفته مدیر معاملات بر خط کارگزاری بانک صادرات نماد‌های تاثیرگذار در شاخص خودرو، وغدیر و فولاد بودند و تحرکات مثبت در صنعت شیمیایی‌ها دیده می‌شد. همچنین باتوجه به قیمت‌های ارزنده‌ای که در صنعت خودرویی وجود دارد، همچنان در صنعت خودرویی شاهد عرضه هستیم.
این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: از طرفی دیگر، ابهام در مذاکرات برجام در روز‌های گذشته باعث کاهش ارزش معاملات شده و بازار سرمایه را با نوسانات بسیار همراه کرد. اگر مذاکرات به نتیجه‌ای نرسد؛ شاهد اتفاقات ناخوشایند برای این دولت خواهیم بود و تنها در صورت خبر‌های امیدوارکننده‌ای که توسط تیم مذاکره کننده مخابره شود، بورس هم جانی دوباره خواهد گرفت.

نقی پور اظهار داشت: شش هزار میلیارد تومان برای صندوق تثبیت بازار در لایحه بودجه پیش بینی شده که عدد بسیار کمی است و تاثیر چندانی در بازار نخواهد داشت. پیش بینی می‌شود چند روز اثر تکانه‌های منفی بر بازار همچنان وجود داشته باشد تا کمی روند معاملات بهبود یابد.
وی عنوان کرد: همان طور که شاهد بودیم دستکاری‌هایی که رئیس قوه قضائیه نیز به آن اشاره کرد وجود و همچنان باقی است؛ در صورت حمایت دولت بازار رشد خواهد کرد. چون سهامدار عمده اکثر شرکت‌ها دولت است، اما فعلا نشانه‌ای از حمایت و رشد در بازار دیده نمی‌شود. همچنین تا حمایت از بازار، مشخص شدن آینده برجام و ثبات اقتصادی و سیاسی شکل نگیرد وضعیت بازارسرمایه رشد نخواهد کرد؛ البته با توجه به خروج شاخص از مرز‌های مقاومتی، احتمال دارد بازار باز هم در همان نقطه انتهایی کانال ۱.۲ میلیون واحد مقاومت کند و اجازه ریزش بیشتر را ندهد.

به گفته وی در این روز‌های پرنوسان شاهد نوسان گیری در نماد‌های تسهیلات مسکن هستیم به دلیل افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن که به ۱۰۳ هزار تومان هم رسیده؛ در صورتی که در چندین ماه گذشته به رقم ۶۳ هزار تومان معامله می‌شد.
نقی پور بیان داشت: در حالی که افرادی هستند که برای دریافت وام نیازمند این اوراق هستند، اما افراد سود جو با نوسان در این سهم باعث افزایش قیمت ان در بازار سرمایه شدند در حال حاضر برای دریافت وام ۴۸۰ میلیون تومان باید ۱۰۰ میلیون تومان اوراق تسه خریداری شود.

مدیر معاملات بر خط کارگزاری بانک صادرات عنوان کرد: درحال حاضر سهامداران باید نگاه بلندمدت به بازار داشته باشند تا در گذر زمان زیان‌ها جبران و به سود مورد نظر خواهند رسید و همچنان فشار عرضه در بازار زیاد است. در این شرایط از هرگونه رفتار هیجانی پرهیز شود؛ زیرا اشتباه در بورس سبب افت شاخص کل می‌شود. همچنین در شرایط فعلی در صنایع غذایی، زراعی، خودرویی امکان تحرکات مثبت بیشتر از صنایع دیگر وجود دارد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده