تاریخ: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۰۹
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۲۴۰۵۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کدام سهام بورس از بودجه سود می‌برند؟

‌می‌متالز - بورس تهران معاملات کم‌رمقی را در پیش گرفته است با این حال عمده کارشناسان از ارزندگی نسبی سهام می‌گویند. در این میان انتشار بودجه در هفته گذشته به سهام شوک وارد کرد که کارشناسان خبره بازار نسبت به خطای تحلیلی از اثر بودجه بر بورس می‌گویند. در لایحه بودجه دولت برای سال آینده نکات مثبتی مشاهده می‌شود که اثرات آن می‌تواند برخی از صنایع بورسی را با تحول سودآوری همراه کند.

به گزارش می‌متالز، در هفته گذشته در گزارشی با عنوان «کدام صنایع از بودجه ضرر می‌بینند؟» به اثر منفی برخی از بند‌های بودجه مانند رشد قیمت انرژی، رشد سهم درآمدی دولت از صنایع و همچنین مالیات بر صادرات مواد خام و نیمه‌خام از جمله مواردی بود که برخی از صنایع بورسی را نشانه گرفته بود. با این حال برخی از اخبار مثبت در خصوص اعمال سقف قیمتی بر قیمت سوخت و گاز منتشر شده است که می‌تواند اثرات این اخبار را خنثی کند.

ارز ۴۲۰۰ حذف می‌شود؟

تاکنون در لایحه بودجه اثری از دلار ۴۲۰۰ مشاهده نشده است. هفته گذشته در گزارشی به «بررسی دقیق حذف ۴۲۰۰ از بودجه دولت» پرداخته شده بود. با این حال فضا به حدی از سوی مجلسی‌ها گنگ و مبهم است که احتمال بازگرداندن هر گونه رانتی به لایحه بودجه را نگه داشته است. بر این اساس هنوز هم عده‌ای از کارشناسان نسبت به حذف کامل ارز ۴۲۰۰ مطمئن نیستند. با این حال اگر لایحه بودجه مبنا قرار گیرد دلار ترجیحی حذف شده است.

با حذف دلار ترجیحی و لحاظ دلار نیمایی ۲۵ هزار تومانی ارزش بازار دارویی کشور از حدود ۴۰ همت سال گذشته به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که با فرض ثبات حاشیه سود، چندین و چند سهم از این صنعت با نسبت قیمت به درآمد جذاب می‌توان پیدا کرد.

در سایر گروه‌های کالا‌های اساسی مانند روغن خوراکی نیز حذف ارز ترجیحی منجر به رشد محسوس سوداوری این صنایع خواهد شد. همچنین تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ و دامداری‌ها هم از این ناحیه منتفع می‌شوند. برای ارائه اسامی نماد‌ها باید گزارش کامل‌تری با ذکر تمام ریسک‌ها و فرصت‌ها از هر نماد ارائه کرد.

کاهش مالیات تولید

نکته دیگردر لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کاهش ۵ واحد درصدی مالیات بر تولید بود. این موضوع اثرات خود را بر شرکت‌هایی که فروش داخلی پررنگ دارند بیشتر منعکس خواهد کرد. در این خصوص فروش صادراتی شرکت‌ها از مالیات معاف بوده است و در شرکت‌های با فروش داخلی کاهش ۲۰ درصدی هزینه مالیات می‌تواند اثر قابل توجهی بر سودآوری شرکت‌ها داشته باشد. این موضوع نیز برای شرکت‌های داخلی مانند دارویی، غذایی یا حتی پالایشی و پتروشیمی‌هایی که فروش داخلی بیشتری دارند پررنگ‌تر خواهد بود.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده