تاریخ: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۰۸
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۲۴۰۱۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی:

صادرات ۳۷ درصدی کشور به افغانستان از مرز‌های خراسان جنوبی

‌می‌متالز - معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: سال گذشته خروجی کل استان خراسان جنوبی به افغانستان ۸۴۴ میلیون دلار بوده که حدود ۳۷ درصد از صادرات کل کشور به افغانستان را شامل می‌شود.

به گزارش می‌متالز، الیاس جویبان در هفتمین جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی و سومین جلسه کارگروه توسعه صادرات افزود: در سال ۹۹ حدود ۲/۳ میلیارد دلار کالا از ج. ا. ایران به کشور افغانستان صورت گرفته به نحوی که عنوان پنجمین مقصد صادراتی ایران بوده است.

جویبان بیان کرد: در هشت ماهه اول امسال نیز ۵۱۲ میلیون و ۶۴۱ هزار و ۴۸۹ دلار کالا از استان صادر شد که ۸۰ میلیون و ۲۷۰ هزار دلار کالا‌های تولیدی استان و ۴۳ میلیون و ۲۳۷ هزار دلار کالا‌های اظهار شده از سایر گمرکات کشور بود.

وی افزود: در این مدت ۹۵۳ هزار و ۹۰۳ تن کالای تولیدی خراسان جنوبی به ارزش ۸۰ میلیون و ۲۷۰ هزار دلار از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود به خارج از کشور صادر شد.

وی گفت: کالا‌های تولیدی استان در این مدت به کشور‌های عراق، پاکستان، ترکمنستان و افغانستان صادر شد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ضعف زیرساخت‌های صادراتی نظیر راه، آزمایشگاه و قرنطینه دامی و نباتی و نبود اتحادیه و تشکل صادراتی قوی در استان را از مهمتربن موانع صادراتی ذکر کرد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده