به گزارش میمتالز، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی کشور میگوید که این شرکت بهعنوان زیرمجموعه وزرات نفت، فقط توزیعکننده سوخت مایع است و در حال حاضر نیروگاهها و برخی صنایع، از این شرکت، سوخت مایع میخرند و بهعنوان سوخت دوم، ذخیره میکنند برای استفاده در شرایط خاص؛ اینکه شرایط اضطراری برای این نیروگاهها، چه زمانی است، ما اطلاع نداریم. البته شرکت ملی گاز، بارها اعلام کرده که ممکن است به دلیل کمبود، گاز برخی از نیروگاهها و یا صنایع را قطع کند و اینها ناچار شوند از مازوت یا گازوئیل استفاده کنند. خانم کاهی، سخنگوی شرکت پخش فرآوردههای نفتی، توضیح میدهد که استراتژی کل نیروگاههای برق این است که مخازن ذخیره سوخت مایع دارند و گاهی در شرایط اضطراری و بحرانی از نفت کوره بهعنوان سوخت جایگزین استفاده میکنند. ولی اینکه آیا اکنون نیروگاههای تولید برق، در حال استفاده از سوخت مایع هستند یا نه، ما اطلاعی نداریم.
چند روز پیش، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی ایران در گفتگو با رسانهها، اعلام کرد که نیروگاهها روزانه ۳۲ میلیون لیتر مازوت میسوزانند. وی با اشاره به میزان مصرف مازوت و گازوئیل در نیروگاههای کشور، گفته که میزان مصرف گازوئیل در نیروگاه، بسته به میزان گازی که بتوانند تامین کنند متفاوت است، اما بهطور متوسط ۳۰ تا ۳۵ میلیون لیتر گازوئیل در نیروگاهها مصرف میشود. در همین رابطه با این مقام تماس گرفتیم. محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی، چنین توضیح داد که سوخت اول تمام نیروگاههای تولید برق کشور، گاز است، و نیروگاههای کشور بر اساس مصرف گاز، طراحی شدهاند. اما در فصول سرد سال، به دلیل افزایش تقاضای گاز در بخش خانگی، میزان گازی که به نیروگاهها تعلق میگیرد، کاهش مییابد؛ و روندی پیشبینی شده که بتوانند از سوخت جایگزین هم استفاده کنند؛ از ۱۲۹ نیروگاهی که در کشور داریم، ۱۶ نیروگاه میتوانند از گازوئیل و مازوت استفاده کنند. این شیفت، بستگی به منطقه و شهر خاص دارد و در حال حاضر برخی نیروگاههای شهر و منطقه خاص ناچار از استفاده از سوخت مایع هستند. اما طرزطلب، تاکید کرد حدود ۸ سال است که هیچکدام از نیروگاههای تولید برق تهران حتی یک لیتر مازوت یا گازوئیل استفاده نکردهاند و آلودگی هوای تهران، ربطی به مازوتسوزی ندارد و در تخصص ما هم نیست که بگوئیم که دلیل آلودگی هوای شهر تهران چیست.
زاکانی شهردار تهران گفته: «اگر ماشینها بیرون نیایند، آلودگی هوا کاهش پیدا میکند. «نیازمند "صورت جدیدی" از شهر تهران هستیم، صورت حال حاضر شهر تهران زیبنده مردم و جمهوری اسلامی نیست. اگر مدتی ماشینها تردد نکنند تهران پاکترین هوا را خواهد داشت.» طرحهای مختلف ترافیک، در جهت کنترل تردد خودورها در مناطق مختلف شهر و جلوگیری از آلودگی هوای تهران، در پی رسیدن به «صورت جدیدی» از تهران و کاهش آلودگی هوای این شهر، اجرا میشود؛ که به گفته کارشناسان، تاثیر لازم و مورد انتظار را نداشتهاند. اما گرفتن انگشت اتهام به سوی مردم، شیوهای است که سالهاست مسئولان، در پیش گرفتهاند، بدون در نظر گرفتن این نکات مهم که علاوه بر مازوتسوزیهایی که اگر نه در نیروگاهها-به گفته مسئولان این بخش-، اما در برخی صنایع اتفاق میافتد و نیز فرسودگی ناوگان حمل و نقل شهری، تردد موتورسیکلتهای دودزای فرسوده که از یک سو جمعآوری شده و از سوی دیگر با مزایده دوباره به چرخه مصرف بازمیگردند و تقلب و یا اهمال در معاینات فنی وتداوم تولید خودروهای غیراستانداردی که با احتراق ناقص، سهمی در آلودگی هوای شهرها دارند.
منبع: روزنامه اینترنتی فراز