تاریخ: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۲۴
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۲۳۹۴۶۴
سرویس خبر : انرژی

آغاز احداث نیروگاه لامرد با سرمایه‌گذاری ۱۵۰ هزار میلیارد ریالی

‌می‌متالز - مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر گفت: عملیات ساخت نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی با سرمایه‌گذاری ۱۵۰ هزار میلیارد ریال در سه فاز و با هدف تامین برق کارخانه آلومینیوم جنوب هفته آینده آغاز می‌شود.

به گزارش می‌متالز، فریدالدین معصومی روز (سه‌شنبه، ۱۶ آذرماه ۱۴۰۰) در نشستی مطبوعاتی از آغاز عملیات ساخت نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی لامرد با هدف تأمین برق صنایع آلومینیوم جنوب با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم خبر داد و گفت: برق مورد نیاز کارخانه آلومینیوم جنوب ۵۲۰ مگاوات است که در صورت قطعی برق برای هر ساعت، حدود یک هزار میلیارد تومان خسارت متوجه صنعت کشور خواهد شد، همچنین حدود ۵۵ میلیارد تومان عدم‌النفع متوجه خود شرکت آلومینیوم جنوب خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این طرح یکی از بزرگترین پروژه‌های غرب کشور محسوب می‌شود، گفت: واحد نخست گازی نیروگاه با ظرفیت ۳۱۵ مگاوات و تأمین مالی ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی در تاریخ اول تیرماه ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید، واحد دوم در تاریخ اول بهمن همان سال با تأمین مالی ۴ هزار و ۵۰۰میلیارد تومان و بخش سوم بخار در آذر ۱۴۰۳ با سرمایه‌گذاری ۷ هزار میلیارد تومانی به بهره‌برداری خواهد رسید.

معصومی تأکید کرد: نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی لامرد علاوه بر تأمین برق کارخانه آلومینیوم، برق جنوب استان فارس را تامین کرده ضمن آنکه به ظرفیت تولید شبکه برق کشور اضافه خواهد کرد.

صرفه‌جویی در مصرف ۴۹۰ هزار مترمکعب گاز

معصومی با بیان اینکه نیروگاه‌های با بازده پایین، مهم‌ترین عامل مصرف سوخت هستند، گفت: متوسط راندمان فعلی نیروگاه‌های کشور ۳۲ درصد، اما نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی این مجموعه در بخش سیکل ترکیبی ۵۸.۵ درصد راندمان و در واحد‌های گازی نزدیک به ۴۰ درصد راندمان خواهد داشت و به این ترتیب ۴۹۰ هزار مترمکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت برق و انرژی غدیر، نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی لامرد را جزو نیروگاه‌های کلاس اف (F) کشور برشمرد و گفت: این نوع نیروگاه‌ها امکان استفاده از سوخت مازوت را ندارند.
وی درباره میزان مصرف آب در این نیروگاه، توضیح داد: در بخش گاز نیروگاه هیچ نیازی به مصرف آب نیست و بخش بخار آن به دلیل استفاده از برج خنک‌کن، هوایی حدود ۵ لیتر برثانیه مصرف آب خواهد داشت.

معصومی ادامه داد: نیروگاه‌هایی که از سیستم برج فلر برای خنک‌سازی استفاده می‌کنند، حدود ۳۰ لیتر برثانیه مصرف آب دارند و با توجه به وضعیت کم آبی باید تلاش کرد این نوع سیستم‌ها جایگزین شوند.

وی درباره تلاش برای احداث ۱۰ هزارمگاوات نیروگاه تجدیدپذیر که وزیر نیرو بر آن تاکید دارد، گفت: این شرکت در برنامه‌های خود احداث ۸۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر را دارد، اما به واسطه مشخص نبودن نوع خرید برق هنوز اجرایی نشده است.

معصومی درباره احتمال تداوم خاموشی‌ها افزود: مشکلات مربوط به خاموشی طی سال‌های گذشته به وجود آمده و در مدت کوتاه حل نخواهد شد و حداقل به ۴ سال زمان نیاز است تا بتوان ۱۴ هزار مگاوات کمبود برق را جبران کرد ضمن آنکه با افزایش مصرف برق نیز روبرو هستیم.
وی درباره نیروی انسانی شاغل در این طرح گفت: در دوران احداث ۳۰۰ نفر و در دوران بهره‌برداری به طور میانگین ۸۰ نفر مستقیم و ۱۰۰ نفر غیرمستقیم در این طرح اشتغال‌زایی خواهیم داشت.

نیروگاه لامرد توسط پیمانکاران ایرانی اجرا می‌شود

علی مسعودی، مجری طرح نیروگاهی لامرد نیز در این نشست با بیان اینکه عملیات اجرایی نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی لامرد به خاطر نیاز زودهنگام به تامین برق پایدار در بخش اول آغاز به کار کرد اظهار داشت: دو پست ۲۳۰ و ۴۰۰ کیلوولت از طریق دو ترانسفورماتور که بزرگترین ترانسفورماتور‌های کشور بوده و نمونه داخلی ندارند به هم متصل شده و از طریق دو خط دو مداره به شبکه سراسری متصل خواهند شد.

وی با بیان اینکه ما تمامی پارامتر‌های فنی جهت تامین پایدار برق آلومینیوم را تضمین کرده‌ایم خاطرنشان کرد: برای این پروژه ۹۱۰ میلیارد تومان هزینه تا قرارداد اتصال به شبکه و گواهی ظرفیت داشته‌ایم.

مسعودی گفت: نصب و راه‌اندازی پروژه تماماً توسط پیمانکاران ایرانی اجرا خواهد شد و چنانچه ترانس به تعمیر روزانه و سالانه برود ترانس دوم به طور کامل در مدار بوده و برق کارخانه را تامین می‌کند و از این بابت مشکلی نداریم.

مسعودی خاطرنشان کرد: نیاز آلومینیوم به برق ۵۲۰ مگاوات است و چنانچه ۸۲۰ مگاوات تولید عملی از این نیروگاه داشته باشیم مازاد آن در اختیار مصارف دیگر قرار خواهد گرفت.

 

منبع: ایران پترونت

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده