تاریخ: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۴۷
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۲۴۰۲۶۳
سرویس خبر : انرژی

تولید ۸۱۲میلیون مترمکعبی گاز در روز گذشته/ سهم ۶۴درصدی بخش خانگی در مصرف گاز

‌می‌متالز - درحالی که روز گذشته ۸۱۲میلیون مترمکعب گاز طبیعی در کشور تولید و به مبادی مصرف ارسال شد، از این رقم ۵۱۸میلیون مترمکعب صرف تأمین گاز بخش خانگی و تجاری شده است.

به گزارش می‌متالز، در روز‌های جاری هرچه گاز در کشور تولید می‌شود، به‌جز بخش اندکی که به صادرات تعلق می‌گیرد، تماماً در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری، صنعت و نیروگاهی به مصرف می‌رسد و به‌عبارتی، مصرف و تولید در شرایط سر‌به‌سر قرار دارد.

محمد عسگری، سخنگوی شرکت ملی گاز ایران در خصوص میزان تولید و مصرف گاز در روز گذشته گفت: میزان تولید گاز کشور در روز گذشته ۸۱۲ میلیون مترمکعب بوده است.

وی افزود: از این رقم، سهم مصرف بخش خانگی و تجاری از مصرف گاز کشور ۵۱۸ میلیون مترمکعب بود.

ابهام در اختلاف ۲۰۰ میلیون مترمکعبی تولید واقعی و ظرفیت تولید گاز

اگرچه مصرف گاز بخش خانگی در روز گذشته نسبت به روز‌های قبل با کاهش حدود ۱۰ درصدی مواجه شده، اما هنوز سهم مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری حدود ۶۴ درصد از کل گاز تولیدی است که سهم بالایی محسوب می‌شود.

از سوی دیگر با وجود دارا بودن ظرفیت یک‌میلیارد مترمکعبی تولید گاز که پیش از این از سوی مسئولان اعلام شده بود، میزان تولید گاز کشور در مرز ۸۰۰ میلیون مترمکعبی است و دلیل فاصله ۲۰۰ میلیون مترمکعبی تولید واقعی و ظرفیت تولید در بخش گاز، سؤال‌برانگیز است.

سهم ۵۰ درصدی مصرف سوخت مایع در سبد سوخت نیروگاهی

با وجود آنکه شرکت ملی گاز ایران حاضر به ارائه آماری از میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌ها نشد، اما بررسی‌های نشان می‌دهد حداقل نیمی از نیاز مصرف سوخت نیروگاه‌ها با سوخت مایع تأمین می‌شود که این سوخت مایع در اغلب نیروگاه‌ها نفت‌گاز (گازوئیل) و در برخی نیروگاه‌ها نفت‌کوره (مازوت) است.

پیش‌بینی می‌شود با افزایش سرمای هوا با شروع زمستان، سهم گاز طبیعی در سبد سوخت نیروگاه‌ها به زیر ۵۰ درصد برسد که در این خصوص (محدودیت گازرسانی به نیروگاه‌ها)، مدیریت مصرف گاز در بخش خانگی مهم‌ترین فاکتور تأثیرگذار است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده