تاریخ: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۳۶
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۲۴۰۸۹۴
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل شرکت ملی نفت اعلام کرد:

آغاز تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی تا مهر سال ۱۴۰۱

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید براینکه تولید از فاز ۱۱ پارس جنوبی از اولویت‌های شرکت ملی نفت ایران است، گفت: با جابه‌جایی یکی از سکو‌های فاز ۱۲ و برای سرعت بخشیدن به تولید از فاز ۱۱ پارس جنوبی، تا مهرماه سال ۱۴۰۱ تولید از فاز ۱۱ آغاز می‌شود.

به گزارش می‌متالز، «محسن خجسته‌مهر» امروز دوشنبه در حاشیه مراسم گرامیداشت روز پژوهش در شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه نخستین ردیف از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی با ظرفیت شیرین‌سازی ۱۲ میلیون متر مکعب در روز در دی‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: هر ۲ فاز استاندارد پارس جنوبی، ۵۶ میلیون مترمکعب گاز ترش تولید می‌کند.

وی درباره آخرین وضعیت فاز ۱۱ پارس جنوبی نیز گفت: فاز ۱۱ اولویت نخست شرکت ملی نفت برای توسعه است و با شتاب خوبی جلو می‌رود.

خجسته‌مهر ادامه‌داد: سال آینده بخشی از تولید از فاز ۱۱ آغاز می‌شود، با جابه‌جایی یکی از سکو‌های فاز ۱۲ و برای سرعت بخشیدن به تولید از فاز ۱۱ پارس جنوبی، تا مهرماه سال ۱۴۰۱ تولید از فاز ۱۱ آغاز می‌شود.

به گفته وی، از ظرفیت شیرین‌سازی سایر فاز‌ها که ظرفیت خالی دارند برای شیرین‌سازی گاز تولیدی از فاز ۱۱ استفاده خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه خوبی برای افزایش تولید گاز داریم، اظهار داشت: اولویت افزایش تولید گاز در کشور شامل فاز ۱۱ پارس جنوبی، نخستین فاز میدان گازی کیش، ۱۳۰ میلیون مترمکعب ظرفیت جدید تولید گاز در شرکت نفت مناطق مرکزی و حدود ۱۰ طرح موسوم به طرح ضربتی است که کار آن را آغاز کردیم و وارد مناقصات شدیم.

افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید گاز در ۸ سال آینده

معاون وزیر نفت، برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت تولید گاز را فرصت مناسبی برای سازندگان داخلی و ساخت و سفارش کالا دانست و افزود: برنامه ما برای هشت سال آینده افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید گاز و رسیدن به ظرفیت ۱.۵ میلیارد متر مکعب در روز است.

وی ادامه‌داد: همه کوشش ما این است که در زمستان مشکلی نداشته باشیم، اما این وظیفه ملی است که همه مردم کوشش کنند تا مصرف بهینه شود.

خجسته‌مهر تصریح کرد: باید با بهینه‌سازی مصرف، گاز تولیدی را در اختیار صنعت بگذاریم و صنعت را توسعه دهیم.

وی در خصوص مشتریان خرید نفت ایران نیز گفت: فروش نفت تابع قواعد و مقررات در بخش مالی و بازاریابی و فروش است و هر مجموعه‌ای که این ضوابط را داشته باشد می‌تواند نفت بخرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه فروش نفت خوب است و نسبت به ماه‌های گذشته فروش بهتری داریم، افزود: در تهاتر نفت با هر ساز و کاری که قانون اجازه دهد مشکلی نداریم. تهاتر در مرحله مذاکرات بوده و به جمع‌بندی نرسیده است به محض طی شدن مراحل قانونی، اقدام خواهد شد.

خجسته مهر گفت: طرح‌هایی از قبل برای جمع‌آوری گاز‌های همراه تعریف شده است، بنابراین عمده گاز‌های همراهی که به دلیل محدودیت تاسیسات سوزانده می‌شوند اکنون پروژه دارند.

وی افزود: کاری که در دولت سیزدهم انجام می‌دهیم این است که به این پروژه‌ها شتاب دهیم و موانع را برطرف کنیم تا این گاز‌ها جمع‌آوری شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اضافه‌کرد: یکی از کار‌هایی که به‌زودی شروع می‌کنیم جمع‌آوری گاز‌های مشعل در میدان گازی پارس جنوبی است که ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و مناقصه برگزار خواهد شد.

وی افزود: تغییری در رابطه مالی شرکت ملی نفت و دولت و سهم ۱۴.۵ درصدی شرکت نفت تغییری نکرده است.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده