تاریخ: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۰۲
بازدید: ۲۶۶
کد خبر: ۲۴۰۵۰۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
پس از گذشت ۱۰ روز از توقف محموله‌ها پشت مرز مهران؛

دلیل توقف محموله‌های صادراتی فولاد هنوز مشخص نیست

‌می‌متالز - قریب به ۱۰ روز است که بخشی از محموله‌های صادراتی فولاد ایران و همچنین محصولات لوله و پروفیل به مقصد عراق پشت مرز‌ها متوقف مانده، و هنوز علت این توقف به صورت رسمی و دقیق از سوی دولت عراق اعلام نشده است این در حالی است که هر روز توقف بیشتر کالا‌ها پشت مرزها، هزینه بیشتری را متحمل صاحب کالا خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، قریب به ۱۰ روز است که مرز مهران بر روی صادرکنندگان فولادی بسته شده و محموله‌های صادراتی پشت مرز مانده‌اند. آنطور که شنیده می‌شود، این موضوع شامل همه محصولات فولادی هست و محصولاتی، چون لوله و پروفیل، نبشی و ناودانی را نیز شامل شده است.

به صورت غیررسمی گفته می‌شود که بازار هدف عمده این صادرات از محصولات، کشور عراق بوده و شرکتی که تاییدیه‌های استاندارد محصولات را ارائه می‌کرده، به سبب تحریم‌ها قادر به ارائه خدمات به ایران نیست و بایستی شرکتی دیگر جایگزین شود. البته همانطور که اشاره شد، این موضوع هنوز به صورت رسمی اعلام نشده و در حد حدس و گمان است.

برخی صادرکنندگان می‌گویند محموله‌های صادراتی را به مقصد عراق ارسال کرده‌اند، اما دولت عراق بدون اطلاع قبلی ورود این محموله‌های فولادی و پروفیل‌ها را ممنوع کرده است.

موضوع را از انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز پیگیری کرد. انجمن مذکور ضمن تایید موضوع توقف محوله‌های صادراتی فولاد ایران پشت مرزها، اما اعلام کرد که همچنان دلیل این امر مشخص نیست و موضوع در دست بررسی است.

دلیل توقف کالا در مرز مشخص نیست

همچنین آنوش رحام - دبیر سندیکای لوله و پروفیل - نیز در این رابطه، ضمن تاکید بر اینکه بخشی از کالا‌های لوله و پروفیل نیز مشمول این ممنوعیت شده است، اظهار کرد: این محصولات در حال حاضر در گمرک استان ایلام متوقف هستند. علیرغم پیگیری‌ها طی یک هفته اخیر، هنوز دلیل مشخصی از سوی دولت عراق برای منع ورود این کالا‌ها به کشورشان اعلام نشده است.

وی به موضوع عدم تایید شرکت تاییدکننده استاندارد محموله‌های صادراتی ایران اشاره کرد و گفت: شنیده می‌شود که برخی از کالا‌ها به این دلیل معطل مانده تا مشکل حل‌وفصل شود.

رحام تصریح کرد: ما معتقد هستیم که بایستی در روابط تجاری با کشور‌های همسایه و به‌ویژه عراق حتما تجدیدنظر صورت گیرد. اقتصاد کشور عراق نیز متاسفانه از بخشنامه‌های خلع‌الساعه رنج می‌برد. بدون اطلاع قبلی کالا‌هایی که در ماه‌های گذشته مورد معامله قرار گرفته‌اند و سفارش‌گذاری‌های آن‌ها صورت گرفته است، پشت مرز معطل می‌ماند؛ لذا ضرورت دارد که با نگاهی جدید برنامه‌ریزی مابین گمرک‌های دو کشور صورت گیرد.

این مقام صنفی ضمن اشاره به اینکه بنا بر این بود تا پنجره‌ی مشترک مرزی بین گمرک ایران و عراق ایجاد شود؛ تاکید کرد: یکی از مواردی که بسیار می‌تواند کمک‌کننده باشد و فعالان به آن اعتقاد دارند، همین ایجاد پنجره‌های مشترک گمرکی بین ایران و حداقل ۱۰ کشور طرف معامله است. با ایجاد پنجره مشترک میان ایران و چین، ایران و امارات، ایران و عراق، ایران و افغانستان، ایران و ترکیه و ایران و کشور‌های حوزه CIS می‌توانند حداقل کمک کنند تا مسوولان گمرک و مسوولان گمرکات مرزی دو کشور به صورت مستمر با یکدیگر در ارتباط باشند و بخشنامه‌ها سریع‌تر ابلاغ شود.

رحام ادامه داد: این پنجره مجاری تسهیل‌کننده بین طرفین تجارت خواهد بود. اگر زیرساخت این پنجره در گمرک فراهم نشود، به نظر می‌رسد می‌توان با محوریت سازمان توسعه تجارت این مشکل را حل کرد و پنجره‌های مشترک با کشور‌های طرف معاملات صادراتی ایجاد کنیم. هر روز تعلل کالا در پشت مرز‌ها و توقف کالا‌های صادراتی، یک درصد هزینه، به صاحب کالا تحمیل خواهد کرد؛ بنابراین ضروری است تشریفات و عملیات گمرکی و عبور کالا‌ها از مرز را سرعت ببخشیم تا محصولات بدون توقف وارد کشور هدف شوند.

منبع: ایسنا

عناوین برگزیده