تاریخ: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۳۱
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۲۴۰۵۰۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

زوایای پیدا و پنهان افزایش سرمایه «فملی» برای سهام‌داران و اهالی بازار سرمایه/ سهم جایزه و اثرات مهم افزایش سرمایه "فملی"

‌می‌متالز - هدف از افزایش سرمایه از محل سود انباشته، افزایش تعداد سهام و ارزش اسمی و کاهش قیمت سهم است، که همین امر موجب افزایش جذابیت سهم برای سرمایه‌گذار می‌شود.

به گزارش می‌متالز، شرکت صنایع ملی مس ایران به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه، به تازگی سرمایه خود را با افزایش ۱۰۰ درصدی از محل سود انباشته از ۲۰ به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسانده است. این در حالیست که این افزایش سرمایه نیز به تازگی به ثبت رسیده، با توجه به اینکه این افزایش سرمایه نماد «فملی» از محل سود انباشته بوده، این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا این نوع از افزایش سرمایه، بهترین روش برای انجام این کار است که نشان از ارزندگی و سودده بودن سهام شرکت ملی مس ایران دارد.

مزایای افزایش سرمایه از محل سود انباشته برای شرکت ملی مس

هرگاه یک شرکت از سود خوبی برخوردار باشد، می‌تواند از سود انباشته شده، جهت تأمین مالی شرکت بهره ببرد و اقدام به افزایش سرمایه کند. بدین ترتیب درصد زیادی از سود شرکت که در سال‌های اخیر کسب شده است، مجدد به چرخه فعالیت شرکت وارد می‌شود.

در این افزایش سرمایه هیچ پولی از سهامدار دریافت نخواهد شد و نقدینگی جدید وارد شرکت نمی‌شود، اما سهام جدید منتشر می‌شود که بین سهام‌داران تقسیم خواهد شد. به سهام جدید منتشر شده، سهم جایزه گفته می‌شود، از سویی، چون در این افزایش سرمایه بدون دریافت هیچ مبلغی، به سهامدار سهم جدید تعلق می‌گیرد، بهترین نوع افزایش سرمایه محسوب می‌شود.

هدف از افزایش سرمایه از محل سود انباشته، افزایش تعداد سهام و ارزش اسمی و کاهش قیمت سهم است، که همین امر موجب افزایش جذابیت سهم برای سرمایه‌گذار می‌شود.

اثرات مهم افزایش سرمایه نماد "فملی"

با توجه به توضیحات بالا در حال حاضر این افزایش سرمایه شرکت ملی مس، دو تاثیر مهم در پی دارد، اول اینکه، با توجه به سود‌های قابل توجه‌ای که طی این سال‌ها از عملکرد شرکت حاصل شده، به جای اینکه این سود به صورت نقدی بین سهام‌داران پرداخت شود، انباشته شده و حال دوباره به چرخه تولید باز خواهد گشت که این موضوع توان تولیدی شرکت ملی مس را افزایش خواهد داد، بر این اساس، این منایع قرار است در جهت تکمیل طرح‌های توسعه‌ای و اصلاح ساختار مالی شرکت ملی مس مورد استفاده قرار گیرد.

تاثیر مهم دوم نیز برای سهام‌داران واهالی بازار سهام خواهد بود، که در این باره باید به چهار مورد اشاره کرد، اولین مورد، افزایش تعداد سهام سهام‌داران، تحت عنوان «سهام جایزه» است، جذابیت این موضوع از آنجا ناشی می‌شود که سهامدار «فملی» بدون آنکه مبلغی پرداخت کند، تعداد سهامش زیاد می‌شود و در یک بازه میان‌مدت، اگر سهام‌داری کند، سهام شرکت ملی مس گپ قیمتی ایجاد شده را پر می‌کند، تا با توجه به این موضوع، سرمایه سهام‌دار با توجه به میزان افزایش سرمایه، دو برابر شود.

مورد دوم نیز مربوط به اطمینان شما از سودده بودن شرکت ملی مس است، طبیعتا، در چنین نوعی از افزایش سرمایه شرکت باید در طی یک مدت زمان معینی، از فروش محصولات یا از سود غیر عملیاتی، انباشت سودی را کسب کند. سپس این سود انباشته را تحت عنوان افزایش سرمایه به سهام‌داران ارائه می‌دهد، که نماد «فملی» این کار را برای سهام‌داران خود انجام داده است.

مورد سوم نیز کمک به سودسازی شرکت در میان مدت و بلند مدت است، بر این اساس شرکت ملی مس در واقع خیال سهام‌داران خود را راحت کرده که در میان مدت و بلند مدت، اگر اتفاق خاصی نیفتد، سودآوری شرکت تکرار خواهد شد که یک فاکتور بنیادی مهم در تحلیل سهم برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید.

مورد آخر نیز تسریع در اجرای طرح‌های توسعه‌ای شرکت مانند راه اندازی خط تولید جدید و در نهایت افزایش تولید و سود شرکت ملی مس است که در نهایت سهام‌داران نیز از آن از طریق افزایش قیمت سهام و کاهش ریسک سهام‌داری منتفع می‌شوند.

طرح‌های توسعه‌ای شرکت ملی مس

شرکت ملی مس برای داشتن تولید پایدار، تولید ۳۰۰ هزار تن کنسانتره از مجتمع مس سونگون، ۸۸۰ هزار تن کنسانتره از سرچشمه، دره‌زار و درآلو، ۱۳۴ هزار تن کنسانتره از تفت و چهل‌کوره و بیش از ۲۴۰ هزار تن کنسانتره از میدوک، چاه فیروزه و خاتون‌آباد را برنامه ریزی کرده است.

دکتر اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت مس با اشاره به اینکه پیشرفت معدن مس در‌آلو مطابق برنامه بوده، ابراز امیدواری کرد تا اوایل سال آینده مرحله بهره‌برداری این پروژه نیز انجام شود و یک مجتمع دیگر وارد چرخه تولید کنسانتره در کشور شود که گردش مالی خیلی خوبی را برای منطقه جنوب غرب استان کرمان ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت مس افزود: در سه‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ معدن و کارخانه درآلو افتتاح شده همچنین در نیمه اول سال ۱۴۰۱ معدن و کارخانه کنسانتره دره‌زار افتتاح می‌شود.

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده