تاریخ: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۴۸
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۲۴۰۶۱۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه اعلام کرد

بهینه‌سازی پرتفوی سهم «سرچشمه»؛ اولویت اصلی شرکت

‌می‌متالز - شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در سال ۱۳۶۶ با هدف گسترش خصوصی‌سازی و توسعه فعالیت‌های اقتصادی در حوزه صنعت مس به صورت سهامی خاص با سرمایه اولیه یکصد میلیون ریال آغاز به کار کرد.

به گزارش می‌متالز، فعالیت‌های اولیه شرکت به تامین نیاز‌های اساسی صنعت مس در بخش‌های خدماتی و پشتیبانی و تولید معطوف بود. در آغاز دهه ۱۳۸۰، شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه با رویکرد جدید توسعه‌ای و برنامه‌ریزی راهبردی، فعالیت‌های خود را در چارچوب قواعد مدیریت استراتژیک بازتعریف و نقش خود را معطوف به مسوولیت‌های سیاستگذاری کلان، نظارتی و راهبردی با محوریت توسعه منطقه‌ای کرد. با توجه به اهمیت و نقش هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در صنایع مس و حضور این شرکت در تالار بورس کشور، با میلاد شمس، مدیرعامل این هلدینگ گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید.

شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، نسبت به سال‌های اول فعالیت چه تغییرات ساختاری داشته است؟

در دهه سوم فعالیت هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، ساختار شرکت‌های وابسته با توجه به اهداف برنامه راهبردی، بازنگری و مجموعه شرکت‌ها، متناسب با اهداف برنامه و ماموریت‌های تخصصی تجدید سازمان شده است. عمده فعالیت شرکت‌های این هلدینگ، در زمینه‌های بازرگانی، صنعتی، معدنی، خدمات مهندسی، طراحی، مشاوره، سدسازی، راه و ساختمان، مواد شیمیایی و معدنی و خدمات تخصصی بهداشت و درمان، خدمات جامع رایانه و فناوری اطلاعات، حمل و نقل، تاسیسات، کشاورزی و فضای سبز، فرهنگ و پژوهش و امور مربوط به بازار بورس، سرمایه و اعتبار بوده است. این هلدینگ در بیش از سه دهه فعالیت خود در منطقه، طراحی، اجرا، نظارت و بهره‌برداری از پروژه‌های متعددی را عهده‌دار بوده که هر کدام نشان از توانمندی، قدرت عملیاتی و اجرایی، دانش، تخصص و تجربه هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه بوده است.

در سال‌های اخیر این هلدینگ چه تغییراتی را در اهداف خود ایجاد کرده و بیشتر در چه زمینه‌هایی فعالیت داشته است؟

با توجه به فرصت‌های سرمایه‌گذاری و جذابیت‌های بازار بورس، هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، بخشی از توان و ظرفیت مالی و دانشی خود را به سوی بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سرمایه‌پذیر سوق داد. حضور این شرکت در تالار بورس کشور، فرصت بزرگی برای سهامداران این هلدینگ ایجاد کرد تا عملا و به‌صورت مستقیم در داد و ستد‌ها و معاملات بورسی شرکت کنند و به شکلی ملموس‌تر از گذشته، از ارزش سهام خود برخوردار شوند.

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و محدودیت‌های دوران کرونا، عملکرد هلدینگ در سال گذشته چگونه بوده است؟

سود خالص شرکت طی سال گذشته مبلغ ۳.۹۹۱ میلیارد ریال بوده است که عمدتا این افزایش نسبت به سال ۱۳۹۸ به دلایلی، چون افزایش درآمد ارائه خدمات بابت قرارداد فی‌ما‌بین شرکت ملی صنایع مس ایران از ناحیه پروژه فلوتاسیون مس سرباره واقع در سرچشمه و همچنین سود فروش سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در راستای تنوع‌بخشی به پرتفوی بورسی شرکت بوده است.

وضعیت عملیاتی شرکت در این ماه‌های استقرار دولت جدید چگونه بوده است؟

در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت‌های گروه، طی دوره ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ مبلغ ۲.۲۳۹.۳۲۳ میلیون ریال سود خالص داشته است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال حداقل سود محقق شده سال ۱۳۹۹با وجود کاهش شدید سود فروش سرمایه‌گذاری با توجه به شرایط بورس محقق شود.

برنامه‌های هلدینگ برای سال‌جاری چیست؟

در سال‌جاری برنامه‌ریزی برای مشارکت و راه‌اندازی کارخانه لاستیک در استان کرمان و ساخت کارخانه فلوتاسیون سرباره خاتون‌آباد و همچنین اخذ پروژه‌های جدید EPC هم‌راستا با توانمندی‌های ایجاد شده در شرکت در دستورکار قرار دارد.

در خصوص افزایش سرمایه آیا اقدامی شده است؟

گزارش بازرس قانونی درخصوص افزایش سرمایه از مبلغ۵.۱۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۷.۶۵۰ میلیارد ریال (معادل ۵۰درصد سرمایه کنونی از محل سود انباشته) در تاریخ ۲۸/ ۰۷/ ۱۴۰۰ صادر و همزمان برای اخذ مجوز به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شد. در تاریخ ۲/ ۰۹/ ۱۴۰۰ مجوز سازمان بورس اخذ شد و پس از مراحل قانونی، مجمع فوق‌العاده برای تصویب افزایش سرمایه برگزار خواهد شد.

در خصوص اهداف آتی هلدینگ توضیح بفرمایید؟

ایجاد مسیر سودآوری پایدار در شرکت‌ها از مهم‌ترین اهداف هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه است. بدیهی است بنده و هیات‌مدیره هلدینگ و سایر مدیران در سطوح مختلف، تمام تلاشمان بر حفظ و افزایش ارزش سرمایه سهامداران است. با وجود اینکه شرایط تحریم‌ها و وضعیت اقتصادی که متعاقب آن ایجاد شده، کار را دشوارتر و حساس‌تر از قبل کرده است، با تلاش بیشتر و مدیریت بحران، برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا به سلامت از این دوران عبور کنیم. از جمله طراحی سطوح بلوغ فرآیند‌های سازمان، متناسب با استراتژی‌های کلان، ایجاد زیرساخت‌های جذب پروژه‌های مشاوره، ایجاد حوزه‌های تخصصی در خصوص فرآوری مواد معدنی و مواد شیمیایی مکمل تغلیظ با جذب نیرو‌های متخصص، برنامه‌ریزی ایجاد کارگاه‌های ساخت اسکلت و تجهیزات مورد نیاز پروژه‌های EPC، برنامه‌ریزی تامین ماشین‌آلات مورد نیاز پروژه‌های EPC، جذب پروژه‌های EPC از طریق ایجاد توانمندی‌های کلیدی، همسوسازی شرکت اصلی و شرکت‌های تابعه با اهداف کلیدی شرکت ملی صنایع مس ایران به‌عنوان بازوی اجرایی، ایجاد تنوع ارائه خدمات توسط شرکت اصلی و شرکت‌های تابعه با توجه به اهداف عملیاتی شرکت ملی صنایع مس ایران، ایجاد توانمندی فنی و تولیدی بهره‌برداری از کارخانه‌های جدیدالتاسیس شرکت ملی صنایع مس ایران، ایجاد توانمندی مشارکت در به تولید رساندن معادن کوچک و متوسط از مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های شرکت است.

مهم‌ترین مشکلات صنعت و بازار در حوزه فعالیت‌های هلدینگ چیست؟

مهم‌ترین مشکلات این حوزه در سال ۱۴۰۰با توجه به اینکه یکی از فعالیت‌های اصلی شرکت اساسا در بازار سرمایه صورت می‌گیرد، روند نزولی ارزش سهم‌ها و عدم ثبات نسبی در بازار سرمایه از نیمه دوم سال ۱۳۹۹ تاکنون بوده است که به‌صورت مستقیم در سود خالص شرکت کم‌تاثیر نبوده است. از دیگر مشکلات هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه همچون بسیاری از شرکت‌های داخلی با توجه به ماهیت پیمانکاری بودن اکثر شرکت‌های فرعی افزایش نرخ تورم و به تبع آن افزایش قیمت قطعات یدکی و مصرفی و ماشین‌آلات موردنیاز است که امیدواریم با ایجاد ثبات در بازار سرمایه و کنترل تورم مشکلات تمامی شرکت‌های فعال در کشور کاهش یابد. نوسانات در متغیر‌های کلیدی اقتصاد کلان و خرد برای بنگاه‌های اقتصادی مشکل‌ساز است. می‌توان از نگرانی‌های فعالان بازار نسبت به متغیر‌های وابسته یادشده اشاره کرد که ابهام در هر کدام از این حوزه‌ها موجب سردرگمی سرمایه‌گذاران شده و تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری را بسیار مشکل و حجم سرمایه‌گذاری را محدود خواهد کرد. شرایط حال حاضر بازار سرمایه نیز همین موضوع را تایید می‌کند. شفافیت در هر کدام از موضوعات مذکور باعث خواهد شد عدم اطمینان کاهش یافته و فضای سرمایه‌گذاری روشن‌تر شده و رغبت به بازار بیشتر شود.

در خصوص ارزش سهام سرچشمه اگر توضیحی دارید بفرمایید؟

با توجه به افتی که بازار سرمایه داشته متاسفانه سهام ما نیز تحت‌تاثیر شرایط بازار قرار گرفته و افت داشته است. با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در حوزه عملیاتی، شرکت هیچ مشکلی نخواهد داشت. افت قیمت سهام با توجه به خالص ارزش دارایی‌های شرکت بیشتر تحت تاثیر بازار بوده است. ما معتقدیم سهام مس سرچشمه ارزشمند است و برنامه ما از یک سال گذشته این است که شرکت و قابلیت‌های آن را به بازار معرفی کنیم تا فعالان بازار با دیدی بازتر به تجزیه و تحلیل شرکت ما بپردازند و بتوانیم با شناساندن توانمندی‌های شرکت و معرفی خود، جایگاه خود را در بازار بهبود دهیم. قطعا اگر شناخت بازار از شرکت ما بیشتر شود وضعیت و جایگاه ما در بازار خیلی بهتر خواهد بود.

وضعیت آینده سهام مس سرچشمه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به اینکه برای شناساندن قابلیت‌های مس سرچشمه برای فعالان بازار سرمایه برنامه‌ریزی دقیقی انجام داده‌ایم، بهبود شرایط سهام مس سرچشمه در بازار سرمایه قطعا رخ خواهد داد. در خصوص سرمایه‌گذاری جدید نیز برنامه ابتدایی ما این است که سهام موجود در پرتفوی شرکت را بهینه کرده و بهینه‌سازی پرتفوی با هدف حداکثر کردن سود، اولویت اصلی ما است. همچنین تلاش می‌کنیم شرکت‌های تابعه را نیز وارد بازار سرمایه کنیم تا ارزش دارایی‌های شرکت مس سرچشمه برای فعالان بازار تحلیل‌پذیرتر و شفاف‌تر باشد.

آیا خرید سهام سرچشمه را به علاقه‌مندان بازار سرمایه پیشنهاد می‌کنید؟

با اطمینان می‌گویم اگر فعالان بازار سرمایه، سهام سرچشمه را نداشته باشند فرصت بزرگی را از دست می‌دهند. هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، از دارایی و توان بالایی برخوردار است. کافی است علاقه‌مندان به بازار سرمایه، نگاهی به روند رو به رشد سرمایه این شرکت و پروژه‌های بزرگی که در صنعت مس اجرا کرده است داشته باشند.

سرمایه انسانی متخصص و با تجربه، توان بالای ماشین‌آلات، دانش و توان اجرای پروژه‌های بزرگ EPC همچنین سرمایه ثبتی که پشتوانه ارزشمندی برای هلدینگ محسوب می‌شود، این مجموعه را به یکی از هلدینگ‌های قدرتمند کشور تبدیل کرده است. ارزش واقعی سهام سرمایه‌گذاری مس سرچشمه بیش از رقم‌های ثبت شده بر تابلو است. با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و مدیریت سرمایه و به‌کارگیری توان حداکثری شرکت در راستای جذب پروژه‌های جدید، چابک‌سازی شرکت‌های تابعه، افزایش بهره‌وری سرمایه و مدیریت هزینه امیدواریم به زودی شاهد رسیدن ارزش سهام هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه به جایگاه واقعی خود باشیم.

در پایان از این فرصت استفاده کرده و نوید اخذ یک مگاپروژه EPC را برای سهامداران می‌دهم. به‌واسطه دو پروژه بزرگی که شروع کارشان از پایان سال ۱۴۰۰ است، شاهد سود پایدار در سال‌های آتی «سرچشمه» خواهیم بود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده