تاریخ: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۱
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۲۴۰۶۲۲
سرویس خبر : انرژی
مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه مطرح کرد:

صرفه‌جویی سالیانه ۱.۵ میلیون متر مکعب آب در فولاد مبارکه با هیبریدی کردن کولینگ‌های واحد احیای مستقیم ۱

‌می‌متالز - مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه گفت: پروژه کاهش مصرف آب با هیبریدی کردن کولینگ‌های واحد احیای مستقیم ۱ در دستور کار شرکت فولاد مبارکه قرار دارد که با اجرای این پروژه، سالیانه ۱.۵ میلیون متر مکعب از میزان مصرف آب در این واحد کاسته می‌شود.

به گزارش می‌متالز، سید امیر طباطبائیان مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه به تشریح اقدامات انجام‌شده توسط فولاد مبارکه در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب پرداخت و اظهار کرد: از سال ۱۳۹۰ و حتی پیش از آن سال، رویکرد فولاد مبارکه را به صورت مستند در حوزه آبی تعریف شده است که شامل ۴ رویکرد کاهش مصرف آب در فرایند تولید، جاگزینی پساب‌های صنعتی با آب یا همان بازچرخانی آب، استفاده از پساب‌های شهری به جای آب خام در صنعت و جلوگیری از ورود پساب‌های صنعتی و شهری به محیط زیست بوده است.

وی افزود: در راستای این رویکرد‌ها اقدامات خوبی طی ۱۰ سال گذشته انجام شده است. البته فولاد مبارکه از بدو تاسیس دارای تصفیه‌خانه بوده و هیچ‌گاه پساب تصفیه‌نشده‌ای را در محیط رها نکرده است. حتی از همان ابتدای راه‌اندازی پیش‌بینی شده بوده که قسمتی از پساب نیز دوباره در چرخه تولید استفاده شود. در این راستا با اقدامات انجام شده توانسته‌ایم در سال‌های گذشته میزان مصرف آب در فولاد مبارکه را ۳۰ درصد کاهش دهیم.

وی در ادامه افزود: این در حالی است که در مقایسه با سال ۹۰ این مقدار به ۵۰درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است که البته این روند ادامه خواهد داشت. در حوزه بادچرخانی، تصفیه‌خانه و پساب شهری پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و می‌توانیم نمره عالی یا خوب را کسب نماییم.

مدیر انرژی سیالات شرکت فولاد مبارکه خاطر نشان کرد: خوشبختانه با توجه به ره‌نگاشتی که تهیه شده و مصوبه کمیته سرمایه‌گذاری برای اجرای پروژه‌هایی که در راستای کاهش مصرف آب گرفته شده است، در این زمینه پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد؛ در مجموع با اجرای این پروژه‌ها مصرف آب باز هم کاهش پیدا خواهد کرد.

وی اذعان داشت: پروژه کاهش مصرف آب با هیبریدی کردن کولینگ‌های واحد احیای مستقیم ۱ در دستور کار شرکت فولاد مبارکه قرار دارد که با اجرای این پروژه، سالیانه ۱.۵ میلیون متر مکعب از میزان مصرف آب در این واحد کاسته می‌شود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده