تاریخ: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۱
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۲۴۰۶۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صندوق طلا بخریم یا نه؟

‌می‌متالز - معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تامین سرمایه امید عنوان کرد که مدیران صندوق‌های سرمایه گذاری طلا موظف هستند که حداقل ۷۰ درصد از کل ارزش دارایی صندوق را در گواهی سپرده سکه و طلا سرمایه‌گذاری کنند. احسان عسکری معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تامین سرمایه امید در گفتگو با […]

به گزارش می‌متالز، معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تامین سرمایه امید عنوان کرد که مدیران صندوق‌های سرمایه گذاری طلا موظف هستند که حداقل ۷۰ درصد از کل ارزش دارایی صندوق را در گواهی سپرده سکه و طلا سرمایه‌گذاری کنند.

احسان عسکری معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تامین سرمایه امروز با اشاره به راه اندازی صندوق طلا زرافشان ایرانیان در سال ۹۶، هدف از تشکیل صندوق‌های سرمایه گذاری در بازار سرمایه را جمع‌آوری منابع از سرمایه گذاران و تشکیل سبد دارایی‌هایی عنوان کرد که در بازار معامله می‌شوند.

او با اشاره به تلاش برای ارایه حداکثر بازدهی بر اساس میزان ریسک سرمایه گذاران، در بیان مزیت صندوق‌ها به نسبت سرمایه گذاری انفرادی، تحلیل اطلاعات، تشکیل سبدسرمایه گذاری و بهینه نگه داشتن آن در صندوق‌ها را مورد تاکید قرار داد. صندوق‌های سرمایه گذاری معمولا با ترکیبی از دارایی متنوع برای سرمایه گذاری، شرایط مناسب تری را نسبت به سرمایه گذاری فردی فراهم می‌کنند.

معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تامین سرمایه امید، صندوق‌های طلا را مورد اشاره قرار داد که سرمایه گذاری این صندوق‌ها در اوراق بهادار مبتنی بر طلا که همان گواهی سپرده طلا است و در بورس کالا معامله می‌شوند؛ گواهی سپرده طلا از سوی بانک‌ها در بازار عرضه می‌شوند که صندوق‌ها و سایر سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی مشتریان این نوع سرمایه گذاری هستند.

وی با بیان اینکه صندوق‌های طلا همچنین منابع جمع آوری شده را در گواهی سپرده طلایی و اوراق مشتقه طلا سرمایه گذاری می‌کنند، نسبت سرمایه گذاری صندوق‌های طلا را اینگونه عنوان کرد: حداقل ۷۰ درصد از کل ارزش دارایی صندوق در گواهی سپرده سکه و طلا سرمایه گذاری و حداقل ۲۰ درصد از منابع در اختیار صندوق‌ها را در اوراق مشتقه باید سرمایه گذاری شود.

ریسک صندوق‌های سرمایه گذاری طلا

عسکری کاهش دارایی را مهمترین ریسک این صندوق برشمرد که این کاهش دارایی در هنگام افت قیمت طلا در بازار‌های جهانی و داخلی صورت می‌پذیرد که در پی این افت، قیمت سکه و طلا نیز کاهش خواهد یافت، به تبع آن نیز کاهش قیمت نیز قیمت گواهی سپرده طلا در بورس کالا کاهش می‌یابد.

وی یکی دیگر از ریسک‌های این صندوق را کاهش ارزش بازاری واحد‌های سرمایه گذاری دانست.

معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تامین سرمایه امید مهمترین ارکان این نوع صندوق‌ها را مجمع آن‌ها ذکر و تصریح کرد: مدیر صندوق رزافشان، شرکت امید است که به عنوان یکی از شرکت‌های تامین سرمایه فعالیت می‌کند؛ این صندوق از دو شرکت موسسه حسابرسی برخوردار است که یکی با برخورداری از نقش متولی گری صندوق نظارت مستمر بر ارکان را دارد و دیگری به عنوان حسابرس، صورت‌های مالی صندوق را بررسی می‌کند.

عسکری همچنین با اشاره به رکن بازارگردانی در این صندوق‌ها، گفت: از آنجایی که صندوق رزافشان امید ایرانیان یک صندق ETF است، بنابراین سرمایه گذاران در بازار می‌توانند از طریق دسترسی آنلاین و یا حضوری از طریق کارگزاری واحد‌های این صندوق را خرید و فروش کنند؛ بنابراین حضور یک بازارگردانان پرقدرت در نماد می‌تواند این بستر را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند

به گفته معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تامین سرمایه امید؛ کارمزد‌های این صندوق‌ها مطابق با امید نامه صندوق و مصوبه سازمان بورس تعریف شده است.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده