تاریخ: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۲۴
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۲۴۰۷۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

روند نزولی قیمت سکه وطلا/ نرخ سکه ۳۲۰هزار تومان حباب دارد/ اخذ مالیات بر ارزش افزوده فقط از اجرت ساخت و سود طلا از ۱۳ دی

‌می‌متالز - نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه حباب سکه به ۳۲۰هزار تومان کاهش یافته است، گفت:تمامی واحد‌های طلافروشی می‌توانند از سیزدهم دی ماه براساس فاکتور‌های موجود مالیات بر ارزش افزوده را فقط از اجرت ساخت و سود دریافت کنند. در حال حاضر با توجه به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده خرید طلای دست دوم صرف نمی‌کند.

به گزارش می‌متالز، محمد کشتی آرای نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در تشریح آخرین وضعیت بازار طلا و سکه، گفت: هر اونس جهانی طلا در پایه قیمتی ١٨٠٠ دلار ثابت مانده و نسبت به شنبه هفته گذشته ١۴ دلار افزایش قیمت داشته است، البته هر ساله در ماه پایانی سال میلادی این نوسانات قیمتی وجود داشته که امسال نیز همین اتفاقات رخ داده است.

وی با بیان اینکه این روز‌ها قیمت طلا و سکه در بازار داخلی تحت تاثیر قیمت ارز قرار گرفته است، افزود: با توجه به اینکه قیمت ارز از هفته گذشته رو به کاهش بوده قیمت طلا نیز با توجه به این کاهش قیمت، نزولی بوده است.

کشتی آرای با اشاره به اینکه هفته گذشته حباب سکه به بالاترین حد خود در ۶ ماه گذشته رسیده بود، ادامه داد: علت حباب، این بود که قیمت‌ها کاهش پیدا کرده، اما عرضه مناسب نبود و با توجه نامناسب بودن عرضه، تقاضا وجود داشت، بنابراین حباب سکه بیش از ۵۰۰ هزار تومان شد، اما ظرف روز گذشته و امروز با کمی تعدیل حباب به ۳۲۰ هزار تومان کاهش یافت و قیمت انواع سکه نیز نسبت به هفته گذشته روند نزولی یافته است.

وی با بیان اینکه قیمت سکه طرح قدیم با ۳۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به هفته گذشته حدود ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان است، اظهارکرد: قیمت سکه طرح جدید با حدود ۳۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به هفته گذشته ۱۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶میلیون و ۷۸۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود که تمامی قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته با کاهش همراه بوده است.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت هر مثقال طلای آب شده با کاهش قیمت ارز نزولی بوده و ۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان است، افزود: اکنون یک گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۸۳ هزار تومان است که نسبت به هفته گذشته ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است و در مجموع قیمت‌ها نزولی بوده و بازار روال عادی خود را دارد.

توضیحات کشتی آرای به متقاضیان خرید طلای دست دوم

وی درباره اصلاح قانون اخذ مالیات بر ارزش افزوده توسط مجلس و اجرای قانون حذف مالیات بر اصل قیمت طلا از ۱۳ دی ماه، گفت: زیرساخت اجرای این قانون و ایجاد سامانه به این منظور باید توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام شود که به نظر بنده آماده‌سازی آن احتمالاً تا پایان سال به طول می‌انجامد، اما تمامی واحد‌های طلافروشی می‌توانند از سیزدهم دی ماه براساس فاکتور‌های موجود مالیات بر ارزش افزوده را فقط از اجرت ساخت و سود دریافت کنند و اصل طلا دیگر مشمول این نوع مالیات نیست.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران همچنین درباره خرید و فروش طلای دست دوم، بیان کرد: با توجه به اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده خرید طلای دست دوم بطور نسبی خیلی صرفه اقتصادی ندارد و خرید طلای دسته اول که استاندارد‌های لازم را دارد و نظارت بر آن صورت می‌گیرد به صرفه است، البته پیش از این، چون مالیات بر ارزش‌افزوده از اصل طلا دریافت می‌شد مردم به خرید طلای دست دوم تمایل داشتند، اما اکنون به دلیل اینکه تفاوت قیمتی چندانی ندارد، خرید طلای نو معقول‌تر است.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده