تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۲۹
بازدید: ۳۷۶
کد خبر: ۲۴۱۶۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کاهش قیمت طلا و سکه دوام نیاورد/ قیمت دلار و یورو امروز ۱۴۰۰/۱۰/۰۵

‌می‌متالز - اگرچه در معاملات دیروز قیمت طلا و سکه با کاهش همراه شد، اما این کاهش طی معاملات امروز دوام نیاورد و ورق برگشت.

به گزارش می‌متالز، انتظار می‌رود قیمت طلا از عوامل فصلی مساعد برای افزایش قیمت بهره ببرد و تحلیلگران منتظرند ببینند آیا این فلز ارزشمند نیروی کافی برای شکستن سطح ۱۸۵۰ دلار پیدا خواهد کرد.

شون لاسک، از مدیران شرکت “والش تردینگ” در این باره گفت: از نقطه نظر فصلی تقاضا برای طلای فیزیکی کمک بزرگی برای بالا بردن قیمت‌ها از اواسط دسامبر تا روز ولنتاین است. ظرف شش تا هشت هفته آینده طلا و نقره می‌توانند رونق پیدا کنند.

با شیوع واریانت جدید، سیاست‌های پولی تسهیلی به قوت خود باقی می‌مانند. اگرچه بانک مرکزی آمریکا سیگنال رسمی درباره افزایش نرخ‌های بهره در سال آینده مخابره کرده است، اما ابهامات فراوانی در خصوص احیای اقتصادی جهانی و همچنین تنش‌های ژئوپلیتیکی وجود دارد. به همین دلیل طلا در محدوده ۱۷۸۰ تا ۱۸۰۰ دلار می‌ماند. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا روز پنج شنبه با ۹ دلار و ۵۰ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، در ۱۸۱۱ دلار و ۷۰ سنت بسته شد.

تعدیل سریع‌تر تدابیر محرک مالی از سوی بانک مرکزی آمریکا و احتمال سه دور افزایش نرخ‌های بهره در سال ۲۰۲۲ همگی تاثیر خود را در قیمت‌ها گذاشته‌اند و این به معنای آن است که هر گونه نگرانی جدیدی که این دورنما را تغییر دهد، برای طلا مثبت خواهد بود.

به گفته شوک لاسک، روند حرکت قیمت طلا در سال آینده صعودی خواهد بود. به نظر می‌رسد واریانت جدید کووید ۱۹ می‌تواند باعث شود بانک مرکزی آمریکا روند تعدیل محرک‌های مالی و افزایش نرخ‌ها ار متوقف کند.

فرانک چالی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت “آر جی او فیوچرز” اظهار کرد: سرمایه گذاران پیش از تعیین موضع معاملاتی باید مطمئن شوند روند افزایشی اخیر طلا واقعی است. بازار طلا مرتبا این افزایش قیمت‌های ساختگی را ایجاد می‌کند، اما روند افزایشی به سرعت ضعیف می‌شود. تا وقتی که طلا به ۱۸۳۵ دلار یا حتی به ۱۸۵۰ دلار صعود نکند، نمی‌توانم به روند افزایشی خوش بین باشم.

لاسک پیش بینی کرد اگر طلا موفق شود سال را در ۱۸۵۰ دلار به پایان ببرد، هدف قیمت بعدی حدود ۲۰۰۰ دلار خواهد بود.

چالی خاطرنشان کرد: تورم مشکل ساز یکی از عوامل کلانی است که به صعود طلا به قیمت بالاتر در سال ۲۰۲۲ کمک خواهد کرد. با ورود به سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ فشار‌های قیمت بیشتری را خواهیم دید و هنگامی که طلا به بالای ۱۸۳۵ دلار صعود کند، سطح مقاومتی بالاتر خواهد بود. بمحض این که طلا در بالای ۱۸۵۰ دلار پایدار شود، افرادی بیشتری به دلیل نگرانی از جا ماندن از صعود قیمتها، برای خرید وارد بازار می‌شوند. با این حال واکنش اولیه به تعدیل محرک‌های مالی و نرخ‌های بهره بالاتر آمریکا ممکن است برای طلا منفی باشد.

هفته جاری به دلیل تعطیلات هفته آرامی از نظر انتشار آمار اقتصادی خواهد بود و معدود آماری که منتشر می‌شوند، شامل اعتماد مصرفی CB، فروش خانه و شمار متقاضیان بیمه بیکاری آمریکا در روز پنجشنبه خواهند بود.

قیمت دلار در بازار امروز

قیمت دلار در بازار آزاد امروز ۵دی تا ساعت ۱۹، به رقم ۲۷ هزار و ۴۰۲ تومان رسید.

همچنین، بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را ۴،۲۰۰ تومان اعلام کرده است.

صرافی‌های بانک‌ها امروز قیمت دلار را برای فروش ۲۷ هزار و ۴۰۱ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۶ هزار و ۸۵۸ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت یورو در بازار امروز

قیمت یورو در بانک مرکزی ۴۷۵۳ تومان تعیین شد.

بر همین اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۳۰ هزار و ۴۷۴ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۲۹ هزار و ۸۷۱ تومان است.

قیمت طلا و سکه در بازار امروز

طبق نرخ‌های اعلامی سایت طلا و جواهر تا ساعت ۱۹، قیمت سکه تمام طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام طرح جدید ۱۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان است.

در بازار امروز قیمت طلا برای هر گرم طلای ۱۸ عیار، یک میلیون و ۲۹۵ هزار و ۶۸ تومان قیمت دارد.

نیم‌سکه، شش میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود، قیمت ربع سکه و قیمت سکه یک گرمی نیز به ترتیب سه میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده