تاریخ: ۱۲ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۳
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۲۴۲۷۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عملکرد منفی طلا در ۲۰۲۱/ پیش‌بینی قیمت طلا ۱۲ دی

‌می‌متالز - قیمت طلا و سکه طی معاملات دیروز شنبه ۱۱دی نسبت به پنجشنبه با اندکی کاهش همراه شد و قیمت طلا به یک میلیون و ۲۹۳ هزار و ۲۲۱ تومان رسید.

به گزارش می‌متالز، قیمت طلا و سکه طی معاملات دیروز شنبه ۱۱دی نسبت به پنجشنبه با اندکی کاهش همراه شد و قیمت طلا به یک میلیون و ۲۹۳ هزار و ۲۲۱ تومان رسید.

طلا تحت تاثیر رشد ارزش دلار آمریکا و در شرایطی که سرمایه‌گذاران خود را برای تحکیم سیاست پولی بانک‌های مرکزی در سال ۲۰۲۲ آماده کردند، بزرگترین کاهش قیمت سالانه از سال ۲۰۱۵ را به ثبت رساند.

بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جمعه تحت تاثیر عقب‌نشینی دلار و بازار‌های سهام، آخرین بار ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۱۸۲۷ دلار و ۵۱ سنت رسید.

افزایش قیمت اونس

در بازار معاملات آتی آمریکا هر اونس طلا با ۱۴ دلار و ۵۰ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش، در ۱۸۲۸ دلار و ۶۰ سنت بسته شد.

قیمت طلا برای کل سال ۳.۶ درصد کاهش داشت که بزرگترین کاهش قیمت سالانه از زمان کاهش ۱۰ درصدی در سال ۲۰۱۵ و نخستین کاهش قیمت سالانه در سه سال اخیر بود.

احیای اقتصاد جهانی سرمایه گذاران بیشتری را به سمت دارایی‌های پرریسک کشاند و علاقه به دارایی‌های امنی مانند طلا را کمتر کرد.

عامل دیگری که مانع رشد قیمت طلا شد، سیگنال‌هایی از سرعت گرفتن برنامه بانک‌های مرکزی بزرگ جهان برای تعدیل محرک‌هایی بود که در دوران پاندمی کووید ۱۹ برای پشتیبانی از اقتصاد به اجرا گذاشته بودند.

عملکرد منفی طلا در ۲۰۲۱

طلای جهانی آخرین روز معاملاتی سال ۲۰۲۱ را با افزایش بها به پایان رساند؛ به طوری که هر اونس طلا به ۱۸۳۰دلار رسید.

با وجود تمرکز بازار طلا بر تورم و قرارگرفتن آن تحت فشار‌های افزایش نرخ اوراق قرضه آمریکا از سوی فدرال‌رزرو، طلا شدیدترین کاهش سالانه را از سال ۲۰۱۵ به خود اختصاص داد و به این ترتیب این فلز با عملکرد منفی ۵۶/ ۳‌درصد سال را به پایان رساند.

فدرال‌ رزرو اعلام کرده که در سال ۲۰۲۲ می‌تواند تا سه‌درصد افزایش نرخ بهره داشته باشد.

به عقیده برخی از کارشناسان، این موضوع به حفظ تورم در ۲‌درصد در سال و بیکاری در سطح ایده آل حدود ۴‌درصد که به عنوان حداکثر اشتغال تعریف می‌شود، بستگی دارد.

اگر تورم قوی بماند، طلا همچنان می‌تواند به بالاترین حد خود برسد؛ این چیزی است که سرمایه‌گذاران در سال جدید روی آن حساب می‌کنند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده