تاریخ: ۰۱ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۶
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۲۴۱۱۳۱

آغاز فعالیت آزمایشی راهگذر ایران - آذربایجان - گرجستان

آغاز فعالیت آزمایشی راهگذر ایران - آذربایجان - گرجستان
‌می‌متالز - راهگذر ترانزیتی زمینی ایران - آذربایجان - گرجستان - دریای سیاه - اروپا امروز چهارشنبه در آیینی با حضور جمعی از مقام‌های کشور‌های ذینفع در تبریز به صورت آزمایشی فعال شد.

به گزارش می‌متالز، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشورمان روز چهارشنبه در مراسم فعال سازی این راهگذر با اشاره به روابط سنتی و تاریخی دیرینه کشور‌های ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان، گفت: این راهگذر در راستای فعال سازی دیپلماسی سیاسی و اقتصادی و برقراری ارتباطات حمل و نقل جاده‌ای از امروز به صورت آزمایشی فعال سازی می‌شود.

جواد هدایتی، افزود: این راهگذر در سفر به این کشور‌ها و برگزاری نشست‌های مشترک در باکو و تفلیس در راستای همگرایی اقتصادی و توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی و برقراری کریدور خلیج فارس به دریای سیاه فعال می‌شود.

وی با بیان اینکه کشور‌های ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان به دلیل مجاورت با سه دریای مهم منطقه، هسته اصلی در فعال سازی این مسیر هستند، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در بنادر جنوبی کشور، شبکه راه‌های کشور‌های جمهوری آذربایجان و گرجستان و بندر باتومی، فعال سازی این کریدور موجب استفاده این کشور‌ها از این ظرفیت‌ها در حوزه حمل و نقل کالا، صادرات و واردات و ترانزیت می‌شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: پس از فعال سازی آزمایشی این راهگذر و بعد از برگزاری نشست سه جانبه، خروجی و جزئیات آن در جهت تسهیل تردد و حمل و نقل کالا بررسی و مورد توافق طرفین قرار خواهد گرفت.

هدایتی، با اشاره به اینکه فعال سازی این مسیر در جهت برقراری مسیر‌های دسترسی به بازار‌های آسیای جنوب شرق و اروپا انجام می‌شود، ادامه داد: با توجه به رشد سه برابری هزینه حمل و نقل دریایی، توجه به حمل و نقل زمینی افزایش یافته بنابراین باید از این فرصت طلایی در قالب هماهنگی‌های مرزی، گمرکی و حمل و نقل کالا برای توسعه حمل و نقل زمینی استفاده کرد.

وی یادآور شد: با اتصال کشور‌های جنوب شرق آسیا و هند از طریق ایران و حوزه شرق و غرب اروپا از طریق دریای سیاه به این کریدور، ارتباطات و حمل و نقل زمینی بین کشور‌های منطقه افزایش می‌یابد.

هدایتی، با اشاره هدف گذاری کوتاه مدت کشور برای رسیدن به مرز ۲۰ میلیون تن حمل کالا در سال، افزود: در افق ۲۰ ساله تلاش می‌شود این میزان به ۵۰ میلیون تن کالا در سال برسد.

وی اظهار داشت: شروع این کریدور از آذربایجان شرقی و تبریز، چشم انداز روشنی برای همگرایی منطقه ای، توسعه مناسبات و رونق اقتصادی این استان و کشور فراهم می‌کند.

راهگذر ایران - آذربایجان - گرجستان زمینه ساز تقویت مناسبات اقتصادی و سیاسی کشور‌های ذینفع است.

سرکنسول جمهوری آذربایجان نیز با اشاره به روابط روبه گسترش روابط کشورش با ایران از امضای توافقنامه انتقال گاز ترکمنستان به آذربایجان از خاک ایران، به هم پیوستن شبکه برق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، ایجاد کریدور بین المللی شمال - جنوب و ایجاد راهگذر ترانزیتی جدید ایران - آذربایجان - گرجستان را مصداق عینی این امر دانست.

بنیاد حسین اف، افزود: آغاز به کار راهگذر ترانزیتی زمینی ایران - آذربایجان گرجستان، تعاملات اقتصادی و تجاری بین سه کشور همسایه به ویژه استان‌های مرزی ایران را تقویت و پررنگ‌تر از قبل می‌کند.

وی اضافه کرد: جمهوری آذربایجان در این راستا تمام تلاش خود را برای تحقق اهداف توافقنامه‌های فوق الذکر به کار می‌بندد، زیرا با در نظر گرفتن سیاست خارجی و اقتصادی کشورمان، ایجاد این راهگذر ترانزیتی بین المللی و بازنگری و به روز کردن آن اقدام ارزشمندی محسوب می‌شود.

وی گفت: هرچند جمهوری آذربایجان در زمان حاضر خط ریلی باکو- تفلیس - قارص را نیز به عنوان یک مسیر ترانزیتی بین المللی در اختیار دارد، اما بدون شک ایجاد راهگذر زمین ترانزیتی ایران - آذربایجان - گرجستان به تقویت ظرفیت‌های اقتصادی سه کشور کمک شایانی خواهد کرد.

سرکنسول جمهوری آذربایجان در تبریز تاکید کرد: استفاده از این راهگذر ضمن ارتقا ظرفیت‌های حمل و نقل کشور‌های ذینفع و تحکیم مناسبات اقتصادی و سیاسی آنها، مسیر تعاملات تجاری و اقتصادی با اروپا از طریق دریای سیاه را کوتاه‌تر و مقرون به صرفه‌تر می‌کند.

وی تشریح کرد: ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان دو کشور دوست و برادر برنامه‌های اساسی برای تقویت ارتباطات دوسویه در حوزه حمل و نقل در دست دارند که احداث پل مرزی بر روی رودخانه آستارا چای از جمله آنهاست.

حسین اف یادآوری کرد: ایجاد و آغاز به کار راهگذر ترانزیتی زمینی ایران - آذربایجان - گرجستان نشان دهنده موقعیت ژئواستراتژیک سه کشور است، زیرا تاثیر مثبت در مبادلات کالا بین آنان و در شکل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در آینده نزدیک خواهد داشت.

راهگذر ایران - آذربایجان - گرجستان در راستای احیای جاده ابریشم فعال سازی می‌شود

رایزن فرهنگی و کنسول سفارت گرجستان در تهران نیز با اشاره به اهیمت جاده‌ها و راه‌ها در ارتباطات بین کشورها، گفت: با توجه به اهمیت کشور‌های ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان در حمل و نقل و ترانزیت کالا بین کشور‌های منطقه، راهگذر ایران - آذربایجان - گرجستان - دریای سیاه - اروپا در راستای احیای جاده ابریشم فعال سازی می‌شود.

گئورگین، با بیان اینکه فعال سازی این کریدور موجب می‌شود ارتباطات مردم این کشور‌ها با هم افزایش یابد، افزود: این مسیر که قبلا کم و بیش به صورت غیررسمی باز و فعال بوده با فعال سازی آزمایشی به صورت رسمی و با ساماندهی این مسیر و رفع مشکلات موجود در آن حمل و نقل کالا در این مسیر رونق بیشتری خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که در حمل و نقل دریایی ایجاد شده و افزایش هزینه‌های آن، فعال سازی این مسیر فرصت مناسبی را فراهم می‌کند تا حمل و نقل زمینی رونق یابد.

رایزن فرهنگی و کنسول سفارت گرجستان در تهران گفت: با فعال سازی این کریدور کشور‌های ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان از ظرفیت‌ها و مزایای آن بهره‌مند خواهند شد و سایر کشور‌ها نیز می‌توانند با اتصال به این مسیر از آن بهره گیری کنند.

گئورگین، با توجه به نقش حمل و نقل در اقتصاد کشورها، ادامه داد: تسهیل ارتباطات و رفع مشکلات حوزه حمل و نقل زمینی نقش بسزایی در رونق اقتصادی و صادرات و واردات کالا در این کشور‌ها ایفا خواهد کرد.

توسعه پایدار با کشور‌های همسایه در اولویت دولت سیزدهم است

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با اشاره به روابط تاریخی و دیرینه جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های همسایه، گفت: توسعه پایدار سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های همسایه و همجوار از برنامه‌های دولت سیزدهم است.

عابدین خرم، افزود: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ جغرافیایی و جمعیتی با کشور‌های جمهوری آذربایجان و گرجستان اشتراکات زیادی دارد و تقویت ارتباط با این کشور‌ها برای دولت سیزدهم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه گذر آزمایشی از عوامل ارتباطات ثابت و پایدار بین این کشورهاست، اظهار داشت: انعطاف در حمل و نقل جاده‌ای به نسبت حمل و نقل دریایی بیشتر است و مسوولان و متولیان حوزه حمل و نقل باید در صادرات و ترانزیت کالا این ظرفیت را به صورت گسترده ادامه دهند.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر رفع موانع و مشکلات مرزی و گمرکی برای تسهیل در تردد رانندگان در این مسیر، گفت: باید سهولت تردد، آرامش، ایمنی و امنیت رانندگان در این مسیر فراهم شود و هرگونه مانعی که موجب کندی این روند می‌شود را برطرف کرد.

خرم، با اشاره به ظرفیت خوب و فرصت سازی این مسیر برای حمل و نقل و ترانزیت کالا بین این کشورها، ادامه داد: شروع این روند، کار خوبی است، ولی ادامه پایدار آن ضروری بوده و مسوولان و متولیان امر در این کشور‌ها باید با هم افزایی نسبت به پایدارسازی آن تلاش کنند و طوری نباشد که این روند در سایه فراز و نشیب‌های مختلف پس از مدت کوتاهی متوقف شود.

وی یادآوری کرد: هر چقدر این مسیر پایدارتر باشد کشور‌های منطقه و کشور‌های واقع در این مسیر از مزایای آن بیشتر بهره‌مند خواهند شد و همه باید با عزم و اراده برای اتقای ارتباطات و دیپلماسی مرزی و صادرات و واردات بین این کشور‌ها تلاش کنند.

استاندار آذربایجان شرقی از سرکنسول‌ها و رایزنان فرهنگی جمهوری آذربایجان و گرجستان خواست تداوم و پایداری این مسیر را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

خرم، همچنین با اشاره به وضعیت ناوگان حمل و نقل بار و مسافر استان، گفت: باید با کمک دولت و همت رانندگان و مالکان وسایل نقلیه سنگین نسبت به نوسازی این ناوگان اقدام شود.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت