تاریخ: ۰۳ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۲
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۲۴۱۲۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیر اقتصاد:

دولت برای رفع موانع سرمایه‌گذاری عزم جدی دارد

‌می‌متالز - معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه دولت سیزدهم برای رفع موانع سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد عزم جدی دارد، گفت: رسالت اصلی ما در وزارت اقتصاد این است که کمک کنیم تا فعالان اقتصادی بتوانند با رغبت بیشتری فعالیت کنند.

به گزارش می‌متالز، "سید محمدهادی سبحانیان"در جلسه ستاد توسعه سواحل مکُران جنوب سیستان و بلوچستان که در منطقه آزاد چابهار برگزار شد، اظهار داشت: صادرات، کلید حل بسیاری از مشکلات است چه‌بسا چندی پیش در همین راستا بسته‌ای تحت عنوان رشد غیر تورمی توسط ستاد اقتصادی دولت به تصویب رسید.

وی ادامه داد: مهمترین ستون این بسته راهکار‌هایی بود که می‌توانست به رشد تولید کمک کند، لذا اعتقاد ما بر این است که می‌بایست موانعی که بر سر راه تولید در کشور است را به درستی شناسایی و برای آن‌ها راهکار‌های معتبر را پیاده‌سازی کنیم، اما باید بدانیم هر مشکلی تنها با وزارت اقتصاد و ادارات مربوط به این حوزه حل شدنی نیست.

سبحانیان تاکید کرد: یکی از مراکزی که وجود دارد و در گذشته هم بوده "مرکز ملی پایش محیط کسب و کار" است و معتقد هستیم که گره اصلی که در مساله تولید وجود دارد بخش قابل توجه آن تحریم‌ها نیست بلکه به دست خود ما و در داخل کشور باز می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی دستگاه‌های متولی دولتی در مسیر فعالان اقتصادی و کارآفرینان سنگ‌اندازی می‌کنند و گلایه اصلی فعالان اقتصادی از همین سنگ‌اندازی‌هایی است که در ادارات دولتی پیش پای فعالان اقتصادی گذاشته می‌شود و عزم جدی داریم که این مشکل را برطرف کنیم.

وی تاکید کرد که رسالت اصلی ما در وزارت اقتصاد این است که کمک کنیم تا فعال اقتصادی بتواند با رغبت بیشتری کار کند.

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تقریبا هر دو هفته یکبار با فعالان اقتصادی و کارآفرینان بزرگ و کوچک اقتصادی جلساتی را برگزار کنیم و حرف‌های آن‌ها را بشنویم و این امکان وجود دارد که وزیر اقتصاد در همان جلسه دستور رفع مشکل را صادر کند.

وی ادامه داد: می‌توانیم این جلسات را با منطقه آزاد چابهار هم برگزار کنیم تا مشکلات اینجا نیز به درستی حل شود.

او افزود: بحث مجوز‌های کسب و کار موضوعی است که بسیاری از کسب و کار‌های کشور نباید معطل مجوز‌های حاکمیت باشد. ما نباید کارآفرینان را به مدت ۱۰۰ روز پشت در‌های بسته بگذاریم و باید این کار انجام شود که به روش آسان و سریع مجوز‌ها داده شود، پیگیری می‌کنیم مجوز‌هایی که لازم است صادر شود.

سبحانیان تصریح کرد: مساله دیگر بحث تامین مالی است، روش‌های نوین تامین مالی در حال پیگیری بوده و بایستی بتوانیم با استفاده از سرمایه‌های خود مردم هم پروژه‌ها را تامین مالی کنیم. البته بعضی از پروژه‌های زیرساختی نیازمند سرمایه‌گذاری دولت هستند. پیگیری بانکداری توسعه‌ای و استفاده از ظرفیت شرکت‌های پروژه مواردی است که روی آن‌ها کار می‌کنیم و امیدواریم ثمرات آن را به صورت عملیاتی باشیم.

وی ادامه داد: در خصوص ظرفیت سواحل مکُران، به نظرم چیزی که ما ملاحظه کرده‌ایم بسیاری از ظرفیت‌ها برای بخش خصوصی شناسایی نشده است.

او افزود: واقعیت این است که ظرفیت‌ها محقق نشده و بخش قابل توجهی از این را در این می‌بینیم که اساسا بسیاری از سیاست‌گذاران ما توسعه مناطق آزاد را بیشتر از باب توسعه منطقه‌ای می‌بنند، یعنی اینکه بیاییم یک جایی را به عنوان منطقه آزاد تعریف کنیم تا از حالت محرومیت خارج شود، اما شاید نماینده‌ای در مجلس نداشته باشیم که به دنبال منطقه ازاد کردن منطقه خودش نباشد و این یک آسیب است.

معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: بسیاری از مناطق آزاد هم الزامات اولیه منطقه آزاد بودن را ندارند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده