تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۵۶
بازدید: ۳۳۳
کد خبر: ۲۴۱۶۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چشم انداز روز‌های بازار سرمایه در آخرین زمستان قرن

‌می‌متالز - معامالت روز یکشنبه ۵دی ماه ۱۴۰۰ بازار سهام اگرچه سیگنال‌های مثبت ارسال کرده و از این حیث شاخص‌ها می‌تواند مثبت و رو به جلو باشند، اما به دلیل خروجی دوباره پول حقیقی‌ها از بورس، احتماال بازار سهام روز یکشنبه دوباره شاهد فشار‌ها از سمت عرضه خواهد بود و روبه جلو بودن شاخص‌ها را یا کُند و ضعیف کند یا اینکه آن را متوقف کند و در حالت بدبینانه هم مسیر شاخص‌ها دوباره عقب گرد داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، در واقع اهالی بازار سرمایه با اتکا به گزارش‌های مثبت شرکت ها، بهبود قوانین معامالت، شنیده شدن صدای قدیمی‌های بازار و تالش واقعی در جهت بهبود ساختار بازار سرمایه، بخشی از اعتماد سهامداران را بازگردانده اند. اما این گام ابتدایی است. بازار منتظر اقدامات عملیِ بیشتر و قدرتمندتری از سوی نهاد‌های تصمیم گیر است. اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد، می‌توان چشم انتظار روز‌های بهتری در آخرین زمستان قرن باشیم.

الزام به ذکر است که نوسانات نرخ دلار عموما یکی از سیگنال دهندگان اصلی و درایور‌های شاخص بازار سرمایه محسوب می‌شود.

دیروز شاهد افت نرخ دلار به پایین ۳۰ هزار تومان و در حدود ۲۹۸۰۰ تومان بودیم که به موجب آن شاهد افزایش موجی از عرضه در کلیت بازار بودیم. در صورتی که این امر در روز‌های آتی ادامه پیدا کند می‌تواند سبب کاهش انتظارات تورمی و همچنین میل کمتر توده فعال در بازار سرمایه به خرید سهام شود. دیگر آنکه عموما مشاهده میشود که شیب نمودار روند شاخص کل در پایان روز، روندی که شاخص کل قصد دارد در روز بعدی معاملاتی خود با آن آِغاز کند را شرح می‌دهد؛ بنابراین با توجه به اینکه شاخص کل با شیب منفی دیروز کار خود را به پایان رساند میتوان این پیش بینی را داشت که امروز بازار با برتری عرضه نسبت به تقاضا کار خود را صرفا آغاز کند.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده