تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۳۸
بازدید: ۹۲۸
کد خبر: ۲۴۱۷۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دلیلی برای رشد سریع شاخص وجود ندارد

‌می‌متالز - خزان بازار سرمایه در اولین روز‌های زمستان در حالی رنگ سبز به خود گرفته است که بورس شرایط نامطلوبی دارد و برای بازگشتن به وضعیت پایدار باموانع بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. با این حال از اواخر هفته گذشته و به‌دنبال انتشار برخی اخبارمثبت از جمله مصوبه ۱۰ بندی دولت در راستای حمایت از بازار سرمایه و تغییر برخی سیاست‌های اقتصادی مرتبط با بودجه سال آینده از سوی دولت، بورس اندکی از رکود خارج شد.

به گزارش می‌متالز، بازار سرمایه پس از چندین هفته ناامیدکننده چرخشی مثبت از خود به نمایش گذاشته به‌طوری که شاخص‌کل بورس روزگذشته یک‌بار دیگر چراغ‌سبز خود را به سرمایه‌گذاران نشان داد و این نماگر با ۲۶ هزار و ۵۰۰ هزار واحد رشد در کانال یک‌میلیون و۳۸۵ هزار واحد ایستاد.

فرانرفتن ارزش معاملات روزانه از ۳ هزار میلیارد تومان با وجود کاسته شدن از صف‌های فروش در اکثر نماد‌ها این سیگنال را مخابره می‌کند که بازار تا شرایط ایده‌آل فاصله زیادی دارد. در روز‌های اخیر که از سرخوپوشی تابلو‌های معاملاتی کاسته‌شده، بسیاری از سرمایه‌گذاران همچنان از ورود به این بازار خودداری می‌کنند. از سوی دیگر نیز برخی معامله‌گران با ابراز نگرانی نسبت به برخی سیاستگذاری‌های اقتصادی و حتی سیاسی، ریسک‌پذیری کمتری در انجام داد و ستد‌ها از خود نشان می‌دهند. این وضعیت دلایل متفاوتی دارد و تداوم آن چشم‌انداز روشنی برای سرمایه‌گذاران ترسیم نمی‌کند، از این‌رو نمی‌توان با استناد به روند روز‌های اخیر بازار برای زمستان، روز‌های داغی را پیش‌بینی کرد. در یک سال و نیم گذشته بار‌ها بازار سرمایه نسبت به اتفاقات اقتصادی و سیاسی واکنش منفی نشان داده و سرمایه‌گذاران را غافلگیر کرده است. این موضوع از آن جهت اهمیت می‌یابد که ابهامات بسیاری در مسائل مربوط با برجام وجود دارد. موضوعاتی که بازار‌های سرمایه‌گذاری تحت‌تاثیر آن واکنش‌های متفاوتی نشان خواهند داد. فضای مبهم در برخی سیاستگذاری‌ها تبعات مختلفی بر بازار می‌گذارد، با این اوصاف به‌نظر می‌رسد حتی اثربخشی اقدامات دولت در راستای بهبود وضعیت بازارسرمایه نیز می‌تواند موقتی باشد. بر همین اساس به‌طور قطعی نمی‌توان نسبت به خروج بورس از رکود امیدوار بود، مگر اینکه در روز‌های آینده اتفاقات جدیدی در حوزه سیاست خارجی کشور رخ دهد که تغییرات جدی در فضای سیاسی و اقتصادی نمایان شود. واقعیت امر این است که در فضای مذاکرات هسته‌ای این موضوع که مذاکرات در روز‌های نزدیک به جمع بندی نرسد محتمل‌تر از انجام آن در این مدت است، بنابراین شرایط مبهم بر همه بازار‌ها به‌خصوص بورس همچنان حاکم خواهد بود، بنابراین انتظار رشد زیاد وجود ندارد. با فاکتور‌گرفتن از تبعات نتایج مذاکرات هسته‌ای کشور و با در‌نظرگرفتن عملی‌شدن اقدامات حمایتی اخیر دولت شاید بتوان شاخص را در محدوده یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نیز تصور کرد؛ عددی که با توجه به شرایط کشور به سختی می‌توان فراتر از آن را تصور کرد. همه این احتمالات در حالی است که قیمت اکثر سهام ارزان است و شکست بیشتر از آن هیچ توجیهی ندارد.

یوسف امین‏‏‏‏‏‏‌داور كارشناس بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده