تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۵۶
بازدید: ۲۵۹
کد خبر: ۲۴۱۶۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عرضه سهام آبی و قرمز‌ها تا پایان بهمن در بورس/ پرسپولیس گرانتر از استقلال

‌می‌متالز - رئیس کل سازمان خصوصی سازی با اشاره به واگذاری سرخابی‌ها حداکثر تا پایان بهمن امسال در بورس گفت: باشگاه پرسپولیس ۱۸۰۰ میلیارد تومان و باشگاه استقلال ۱۶۰۰ میلیارد تومان مطابق گزارشات کارشناس رسمی حسابداری ارشگذاری شده اند.

به گزارش می‌متالز، حسین قربانزاده شب گذشته (شنبه) در برنامه تیتر امشب که از شبکه خبر پخش شد در خصوص واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: سالیان سال است که این موضوع مطرح بوده و حتی در مقاطعی هم به مزایده رسیده، اما واگذاری نهایی صورت نگرفته است.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی با بیان این که خصوصی سازی در ذات مطلوب نیست بلکه بهبود حکمرانی دولت مطلوب است، افزود: تعجیل در خصوص سازی موجب بروز مشکلاتی می‌شود که بر این اساس در زمینه واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید دقت نظر بیشتری کرد.

وی با اشاره به این که واگذاری این باشگاه‌ها باید در دستور کار قرار بگیرد، اذعان داشت: با توجه به مشکلاتی که توسط‌ای اف سی در خصوص مالکیت این دو باشگاه بوجود آمده است باید تامل بیشتری در زمینه واگذاری سرخابی‌ها صورت بگیرد. بر این اساس در حال رایزنی برای حل مشکل بوجود آمده برای این دو باشگاه هستیم.

قربانزاده گفت: حتما به دنبال بهبود کیفیت اداره این دو باشگاه از طریق واگذاری هستیم و تا پایان بهمن ماه هم حتما عرضه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را در بورس خواهیم داشت که البته این موضوع لزوما به معنای واگذاری کامل این دو باشگاه نیست. در بورسی شدن این دو باشگاه و اساسا هر شرکت دولتی دیگر نباید تردید کرد، چرا که بورسی شدن یعنی شفافیت و باید صورت‌های مالی و عملکرد فعالیت باشگاه‌ها و شرکت‌ها در تالار شیشه‌ای برای مردم منتشر شود.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی اضافه کرد: تا زمانی که به تضمین سودآوری یک شرکت یا باشگاه اطمینان پیدا نکردیم حتما باید در عرضه اولیه آن در بورس تامل کنیم تا سودآوری مستمر آن‌ها تضمین شود.

وی با اشاره به این که حق پخش تلویزیونی مهمترین منبع درآمدزایی باشگاه‌های محسوب می‌شود، اضافه کرد: تا زمانی که در کشور ما صدا و سیما، این دو باشگاه، وزارت ورزش و مجلس در این مقوله یعنی حق پخش تلویزیون به حکم مشخصی نرسند که این حکم مشخص به عنوان درآمد اصلی این دو باشگاه اجرایی شود در خصوص واگذاری آن‌ها باید همیشه نگران باشیم.

قربانزاده ادامه داد: ارزشگذاری این دو باشگاه در فروردین سالجاری انجام شده است که بر این اساس باشگاه پرسپولیس ۱۸۰۰ میلیارد تومان و باشگاه استقلال ۱۶۰۰ میلیارد تومان مطابق گزارشات کارشناس رسمی حسابداری ارشگذاری شده اند که البته بخش عمده آن مربوط برند باشگاه‌ها است و مطابق آن برند پرسپولیس ۱۱۰۰ میلیارد تومان و برند استقلال ۱۰۰۰ میلیارد تومان ارزشگذاری شده است.

وی گفت: در همین شرایط نامناسب بورس، شرکت پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس که ارزش کلی آن ۳۰۰ هزار میلیارد است، ۱۸ درصد سهامش واگذار می‌شود که با توجه به قیمت پایین سرخابی‌ها مطمئن باشید استقبال خوبی از آن‌ها می‌شود.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی اذعان داشت: در زمینه واگذاری باشگاه‌ها در جهان دو مدل وجود دارد؛ مدل بارسلونا که شرکت تعاونی تشکیل شوند یعنی مالک باشگاه هواداران هستند و انتخاباتی شبیه ریاست جمهوری هر ۴ سال یکبار انتخاب می‌شود مدیر باشگاه را تعیین می‌کنند. البته در این مدل مشکل واگذاری به هواداران مانند سهام عدالت تعیین مدیر است. مدل دوم مدل انگلیس که باشگاه‌ها سهامدار عمده دارند که موجب می‌شود مدیران دغدغه سودآوردی داشته باشند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: در مجموع در خصوص واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس پیشنهاد این است که تا بهمن ماه امسال این دو باشگاه را در بورس پذیره نویسی کنیم؛ یعنی افزایش سرمایه آن‌ها را از محل صرف سهام داشته باشیم و پول حاصل از فروش ۲۰ درصد سهم این باشگاه‌ها در بورس بجای واریز به خزانه به داخل باشگاه برای اصلاح ساختار بیاید تا هم شرایط مالی باشگاه بهبود یابد و هم هوادار پولش را در باشگاه خرج کند. ضمن این که واگذاری بلوکی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هم فعلا در دستور کار نیست.

قربانزاده در زمینه مشکل بوجود آمده برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برای حضور در جام باشگاه‌های آسیا گفت: این دو باشگاه باید مدارکی را می‌فرستادند که یکی از مواردی که‌ای اف سی روی آن تاکید دارد این است که هر شخص حقوقی که به نوعی درگیر مالکیت، مدیریت و کنترل و سرمایه گذاری در این باشگاه است نباید در باشگاه دیگر مستقیم یا غیرمستقیم در عملکرد، عزل و نصب و سهام آن تاثیر داشته باشد؛ که این ایراد به لحاظ منطق حقوقی زمانی رفع می‌شود که مالکیت یگانه باشگاه‌ها در لیگ ما از بین برود. چون روسا و اعضای مجامع دو باشگاه استقلال و پرسپولیس یکسان هستند و یکی از راه‌ها این است که ترکیب مجامع تغییر کند که در روز‌های آینده این اتفاق خواهد افتاد و کرسی‌های مجمع این باشگاه‌ها بین وزرا تقسیم می‌شود.

وی با اشاره به این که صورت‌های مالی جدید پرسپولیس و استقلال تا ۱۵ دی قرار است به ما وعده داده شود، گفت: آخرین صورت مالی این دو باشگاه مربوط به سال ۱۳۹۹ است که بر اساس آن زیان انباشته باشگاه استقلال ۲۰۰ میلیارد تومان و باشگاه پرسپولیس ۱۵۰ میلیارد می‌باشد که این زیان‌ها به دلیل عدم درآمدزایی آن‌ها است.

قربانزاده افزود: بر این اساس باید باید منتظر باشیم که صورت‌های مالی آن‌ها دریافت و موارد هیات پذیرش بورس هم شفاف شود تا واگذاری استقلال و پرسپولیس در بورس اتفاق بیفتد. برای‌ای اف سی هم باید تا سه روز آینده مدارک تفکیک مدیریتی دو باشگاه را به علاوه برنامه واگذاری آن‌ها ارسال کنیم تا مشکلات استقلال و پرسپولیس برای حضور در جام باشگاه‌ها رفع شود.

وی در پایان یادآور شد: حداکثر تا پایان بهمن عرضه اولیه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بورس انجام می‌شود که البته صورت‌های مالی این دو باشگاه حتما باید برای این کار به سازمان خصوصی سازی برسد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده