تاریخ: ۰۶ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۰۷
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۲۴۱۹۸۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کاهش تلاطم در بازار فلز سرخ

‌می‌متالز - مس در شرایطی سال ۲۰۲۱ را در کانال قیمتی ۹‌هزار و ۵۰۰دلاری به پایان می‌رساند که برآورد می‌شود، افزایش عرضه جهانی این فلز و تضعیف تقاضا بتواند ظرف سال ۲۰۲۲ از صعود نرخ مجدد در بازار فلز سرخ جلوگیری کند.

به گزارش می‌متالز، با وجود این، اغلب پیش‌بینی‌ها از تثبیت نرخ مس در محدوده ۸هزار و ۵۰۰ تا ۹‌هزار و ۵۰۰دلار حکایت دارند که با رکورد قیمتی این فلز در سال‌جاری میلادی یعنی ۱۰‌هزار و ۷۰۰دلار فاصله دارند، اما همچنان ارقام قابل ملاحظه‌ای برای آن به شمار می‌روند. در این شرایط، حرکت دنیا به سمت استفاده از انرژی‌های پاک می‌تواند چشم انداز بلندمدت مس را همچنان جذاب نگه دارد.

چشم انداز مثبت تقاضا در بلندمدت؛ حامی رشد نرخ

پیش‌بینی کندی رشد اقتصادی چین در سال آینده که عمدتا ناشی از عقبگرد در بخش ساخت وساز و املاک این کشور است، باعث می‌شود تقاضا برای فلزات صنعتی، از جمله مس در سال ۲۰۲۲ ضعیف شود که این موضوع سیگنالی در جهت فشار قیمتی بر فلز سرخ خواهد بود. البته با توجه به جایگاه این فلز در دنیای بدون کربن برآورد می‌شود، تقاضا برای این فلز در بلندمدت افزایشی باشد و این موضوع در صورت افزایش‌نیافتن تولید متناسب با رشد تقاضا می‌تواند به صعود قیمتی مس منجر شود. انجمن جهانی مس، میانگین رشد سالانه تقاضا برای این فلز را ۷/ ۱‌درصد برآورد کرده است. تحقق این پیش‌بینی باعث می‌شود میزان تقاضا برای مس به ۲۹میلیون تن در سال ۲۰۳۵ برسد. البته تلاش دنیا برای دستیابی به دنیای بدون کربن می‌تواند میزان تقاضا را برای مس در رقمی بالاتر از این پیش‌بینی قرار دهد که این موضوع سیگنالی در جهت حمایت قیمتی از این فلز به شمار می‌رود.

آتش زیر خاکستر در بخش عرضه

مطابقت نداشتن عرضه و تقاضا برای مس در سال‌جاری میلادی باعث شد، موجودی این فلز در انبار‌های بورسی دنیا ظرف سال‌جاری میلادی به کمترین میزان تاریخی خود برسد و این موضوع از رشد قیمتی در این بخش حمایت کرد. ظرف ماه اکتبر، میزان موجودی مس در انبار‌های بورس فلزات لندن تا ۱۴هزار و ۱۵۰تن نیز سقوط کرده بود. افزایش عرضه و تعدیل تقاضا باعث شد میزان فعلی موجودی مس در انبار‌های این بازار تا ۸۰‌هزار تن افزایش یابد. اگرچه بر میزان عرضه موجودی مس در بازار‌های جهانی افزوده شده و این موضوع ریسکی در جهت تضعیف قیمتی این فلز است، اما همچنان ریسک کاهش عرضه از سوی شیلی و پرو در سال آینده وجود دارد و این موضوع می‌تواند به حمایت از نرخ در این بخش منجر شود. پیروزی گابریل بوریک از حزب چپ در انتخابات ریاست‌جمهوری شیلی می‌تواند زمینه عملیاتی شدن لایحه افزایش مالیات و حقوق دولتی معادن مس را که ظرف ماه‌های گذشته در مجلس شیلی به تصویب رسیده بود، فراهم کند. این موضوع نیز با ایجاد اختلال در عرضه یا رشد قیمت تمام‌شده تولیدات می‌تواند زمینه رشد قیمتی این فلز را به وجود آورد. در این شرایط، درگیری جامعه بومی در پرو با معدن‌کاران مس نیز می‌تواند مزید بر علت شود و بهای مس را در بازار‌های جهانی افزایشی کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده