تاریخ: ۰۸ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۲
بازدید: ۳۲۵
کد خبر: ۲۴۲۲۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جزئیاتی از طرح ”حمایت از واحد‌های تولیدی“/ شمس‌الدین حسینی: نباید هیچ واحد تولیدی تعطیل شود

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس با بیان جزئیاتی از طرح ”حمایت از واحد‌های تولیدی“ گفت: اهتمام ما باید این باشد که واحد تولیدی تعطیل یا دچار اختلال نشود.

به گزارش می‌متالز، سید شمس‌الدین حسینی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه‌شنبه‌شب شبکه دو سیما با اشاره به اهمیت پیشگیری از معوق شدن مطالبات بانکی، گفت: این را فقط از منظر بانک و سپرده‌گذار نباید ببینیم از منظر تولید هم باید ببینیم، زیرا اگر منابعی از بانک خارج شود و برنگردد برای فعالیت‌های تولیدی دیگر، منابعی باقی نمی‌ماند.

رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: به‌هرعلتی اگر بنگاه نتواند اقساط خود را پرداخت کند و حتی مقصر باشد، آیا واحد تولیدی باید تعطیل شود؟

حسینی با اشاره به طرح ”حمایت از واحد‌های تولیدی“ که مجلس به دوفوریت آن رأی داد، افزود: هدف از این طرح این است که از ایجاد اختلال و تعطیلی در فرآیند تولید، ​ پرهیز شود.

ستاد تسهیل استان، مسوول بررسی مشکلات واحد‌های تولیدی

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزیر صنعت گفت: کارگروه‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در هر استان، ​ مسوول بررسی مشکلات واحد‌های تولیدی هستند که به‌ریاست استاندار تشکیل می‌شود.

سید مهدی نیازی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری خاطرنشان کرد: عموماً طرح‌هایی که برای تأمین مالی به بانک‌ها معرفی می‌شوند و یا خود را به بانک اعلام و یا ارجاع می‌کنند، دو بخش تسهیلات باید دریافت کنند که بخش تسهیلات سرمایه ثابت و بخشی هم تسهیلات سرمایه گردش است، عموماً مشکلاتی که برای این طرح‌ها اتفاق می‌افتد تأمین مالی ناقصی است که در نظام بانکی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: ممکن است طرح به‌علل مختلف با زمان مواجه شود مثلاً یک سال به دوره اجرای طرح، اضافه شود و در عمل، دوره تأمین مالی و هزینه‌های اجرای طرح، افزایش پیدا می‌کند و زمانی که طرح به بهره‌برداری می‌رسد و نوع قرارداد، عوض می‌شود عموماً بانک‌ها در تأمین مالی سرمایه در گردش دچار چالش می‌شوند و تأمین مالی سرمایه در گردش بنگاه، ناقص اتفاق می‌افتد و تولید، ناقص شکل می‌گیرد و قیمت تمام‌شده دچار مشکل و واحد تولیدی در بازپرداخت اقساط، دچار مشکل می‌شود.

نیازی افزود: مطالعه‌ای انجام نشده است که چه‌میزان از بدهی‌های ایجادشده، ناشی از قصور بنگاه است و یا قصور نظام بانکی و یا قصور هر دو است.

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزیر صنعت، معدن و تجارت با یادآوری اینکه کارگروه‌های ستاد تسهیل در هر استان، ​ مسئول بررسی مشکلات واحد‌های تولیدی هستند، گفت: این کارگروه‌ها، بدهی‌های بانکی بنگاه‌ها را بررسی می‌کنند و اگر بنگاه به‌علل غیرمعمول، امکان بازپرداخت اقساط را نداشته باشد، ​ آن‌ها را استثنا می‌کنیم تا بانک با آن‌ها تعامل کند، اگر به‌هرعلتی از این مرحله گذر کنیم و بنگاه دوباره نتوانست بازپرداخت اقساط را انجام دهد در گام دوم، بانک‌ها، باید وثایق خارج از طرح را تملک کنند و نباید در این ابتدای کار، ​ شرایط بنگاه را به‌گونه‌ای سخت کنند که دچار توقف یا تعطیلی شود.

نیازی اضافه کرد: برخی اوقات، بانک‌ها به این مصوبات توجه کافی نمی‌کنند و اقدام به تملک واحد تولیدی می‌کنند یا شرایط بازپرداخت اقساط را به‌گونه‌ای سخت می‌کنند که بنگاه قادر به بازپرداخت اقساط نیست.

رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس شورای اسلامی هم با بیان "در پی آن نیستیم که واحد تولیدی را که اصلاً توجیه اقتصادی ندارد به چرخه برگردانیم", گفت: اساساً بنگاه‌های تولیدی دو دسته هستند؛ یک دسته واحد‌هایی هستند که پیش از ورود بانک و تملک آن، به تعطیلی کشیده می‌شوند و در این موارد، بانک مقصر نیست، اما دغدغه مجلس این است که بنگاه در حال تولید است، اما مالک یا مدیر آن دچار مشکل از جمله تخلف می‌شود؛ اگر بخواهیم با آن‌ها برخورد کنیم سرنوشت واحد تولیدی را دچار مشکل می‌کنیم.

سید شمس‌الدین حسینی اضافه کرد: مجموعه تصمیم‌گیری‌ها و قانون‌گذاری‌های ما باید به‌گونه‌ای باشد که بین پیشگیری از مطالبات معوق و پیشگیری از تعطیلی این کارخانه‌ها به یک نقطه بهینه برسیم و یکی از اقدامات ستاد تسهیل نیز همین موضوع است.

معاون قضایی دادستان‌کل کشور هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با تصریح به "از چهار سال پیش به قبل، مشکلات فعلی را در واحد‌های تولیدی و بازپرداخت تسهیلات بانکی نداشتیم", گفت: این رکود و مشکلات اقتصادی به جنگ اقتصادی مربوط است؛ در این جنگ اگر بخواهیم همان مقررات را که در زمان صلح اقتصادی عمل کنیم، قاعدتاً نمی‌شود، به همین علت ستاد تسهیل تشکیل شد تا مصوباتی را برای مدارا تصویب کنیم.

سعید عمرانی ادامه داد: تولیدکنندگان در مدت کوتاه با افزایش چندبرابری نرخ ارز و مواد اولیه مواجه شدند که در حوزه قضایی از آن به‌عنوان ”فورس ماژور“ یاد می‌کنیم.

او با ابراز اینکه بانک‌ها مداراگر نیستند، افزود: بانک‌ها باید مقررات بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار و مفاد رأی وحدت رویه را رعایت کنند.

عمرانی ادامه داد: آن‌ها حاضر نیستند محاسبه دقیق به ما بدهند؛ البته تأیید می‌کنیم بخشی از قصور و تقصیر، متوجه خود بانک است، زیرا بانک در این امر شریک بوده که؛ چرا در زمان پرداخت تسهیلات، به‌درستی ارزیابی نکرده است؟

عمرانی اضافه کرد: آن‌چه برای ما موضوعیت دارد، ​فعالیت کارخانه و اشتغال است و این دو نباید صدمه بخورند؛ اگر حتی تولیدکننده، کوتاهی کرده و قرار است آن واحد تولیدی واگذار شود باید چند شرط رعایت شود و این واحد‌ها در مزایده‌ها نباید به‌ثمن بخس فروخته شوند بلکه باید با کارشناسی دقیق به اهلش فروخته و نباید تولید قطع شود.

عمرانی افزود: با بنگاه‌داری بانک‌ها مخالف هستیم، اما کسی باید آن واحد را به‌قیمت واقعی بخرد تا تولیدکننده هم به خاک سیاه ننشیند، خریدار باید ​اهلیت داشته باشد تا کارگر بیکار نشود و بانک هم به حق و حقوق خود برسد.

تأمین مالی، بزرگترین دغدغه بنگاه‌های اقتصادی

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزیر صمت گفت: موضوع تأمین مالی دغدغه‌ای است که بالای ۶۰ درصد بنگاه‌ها با آن درگیر هستند.

سید مهدی نیازی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری سه‌شنبه‌شب شبکه دوی سیما یادآور شد: یک سری واحد‌هایی هستند که از امروز به قبل تملک شدند که بر اساس آخرین آمار یک‌هزار و ۷۹۳ واحد می‌باشند، ولی برآورد این است که در ۶ ماهه امسال حجم تملک‌ها افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: مثلاً یکی از بانک‌ها حدود ۶۰ واحد تملک داشته است، ولی الآن یکصد واحد به این عدد اضافه شده است.

نیازی گفت: موارد زیادی داشتیم که بنگاه اقتصادی فعال بوده، ولی بعد از تملک تعطیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر واحد‌ها در تملک بانک باقی بمانند و اقاله اتفاق نیفتد ممکن است دیگر به چرخه تولید هم بازنگردند.

وی تصریح کرد: موضوع تأمین مالی دغدغه‌ای است که بالای ۶۰ درصد بنگاه‌ها با آن درگیر هستند، البته در زمان‌هایی که ثبات اقتصادی داریم دچار این عوارض نمی‌شویم و بر اساس تورمی که در شرایط کشور داریم نقدینگی‌خواهی به‌شدت در حوزه تولید افزایش پیدا می‌کند.

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزیر صمت گفت: نرخ سود تسهیلات مساله‌ای است که باید حل شود، مثلاً یک تسهیلات ۸ میلیاردی وقتی به ۳۸ میلیارد می‌رسد قطعاً بنگاه در بازپرداخت آن دچار مساله می‌شود و همه معادلات اقتصادی را به هم می‌زند.

وی ابراز کرد: کنار راهکار‌هایی مثل نظام اعتبارسنجی، اهلیت‌سنجی و بررسی طرح‌ها یک طرحی را با همکاری بانک مرکزی دنبال می‌کنیم. بانک مرکزی دستورالعمل شیوه تأمین مالی زنجیره تأمین را هفته گذشته ابلاغ کرد و یک دستورالعمل تکمیلی دارد که قسمت فناوری اطلاعات بانک مرکزی به‌زودی ابلاغ خواهد کرد.

ما با ۷ بانک تعاملات را شروع کردیم که عملیاتی خواهد شد، شیوه کار به این صورت است که تسهیلات تأمین مالی در یک زنجیره تأمین به‌صورت مشخص بر اساس فاکتور‌هایی که در سامانه جامع تجارت احراز می‌شود بر اساس نظام فاکتوری پرداخت می‌شود که به‌صورت آزمایشی در هفته گذشته با بانک صنعت و معدن و تعدادی بنگاه عملیاتی کردیم و امیدواریم اگر این روش تأمین مالی اتفاق بیفتد هم انحراف منابع به‌سمت صفر حرکت و هم نقدینگی‌خواهی بخش تولید کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: در برآورد‌های فنی، یک واحد تسهیلات در این زنجیره می‌تواند معادل ۳ واحد تسهیلات در نظام نقطه‌ای را پوشش دهد که به منابع بانکی، بخش تولید و جلوگیری از انحراف کمک می‌کند.

نیازی گفت: دستورالعمل طرح زنجیره تأمین هفته گذشته توسط بانک مرکزی ابلاغ شد که با دو بانک به‌صورت آزمایشی اجرا کردیم و در هفته آینده با ۷ بانک ادامه خواهیم داد.

سید شمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری اظهار کرد: اقداماتی طی یک تا دو سال اخیر صورت گرفته است که برخی از واحد‌هایی که تملک شدند برگردند و این اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: الآن در دستور کار شورای پول و اعتبار طرحی وجود دارد که واحد‌های تملک‌شده هم بتوانند به مالک قبلی برگردند.

حسینی گفت: طرح دوفوریتی حمایت از واحد‌های تولیدی که امروز رأی آورد فقط مساله آن سیستم بانکی نیست بلکه مباحث دیگری هم در این طرح وجود دارد، یکی از مسائلی که امروز در کشور وجود دارد این است که در برخی از مواقع مدیران ما احساس امنیت قضائی نمی‌کنند یعنی به‌خاطر برخورد با یک سری متخلف گاهی آن‌قدر فضا تند می‌شود که مدیران از این منظر نگران هستند که البته در این طرح پیش‌بینی شده و انتظار ما این است که قوه قضائیه در این راستا کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: مواردی داریم که با یک دستور قضائی یک واحد تولیدی تعطیل شده است البته برخی از این رفتار‌های تند بانک‌ها، از ترس این است که خودشان را در قبال دستگاه‌های نظارتی پوشش دهند.

رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس گفت: در کمیسیون جهش تولید یک آسیب‌شناسی از محیط کسب‌وکار کردیم و به این نتیجه رسیدیم که صدور مجوز‌های کسب‌وکار خیلی دچار مشکل است و رتبه ما ۱۷۸ از ۱۹۰ است.

وی افزود: یکی از موضوعات اساسی دیگر تأمین مالی است و ما نیاز به بازآفرینی نظام تأمین مالی داریم، ولی دغدغه ما این است که همه مساله تأمین مالی دیده نشود.

وی ادامه داد: یک بخش قابل‌توجهی از مشکلات واحد‌های تولیدی به موضوع تسهیلات ارزی بازمی‌گردد، چون در خیلی از مواقع تسهیلات ارزی نمی‌دهیم و فقط اسم آن تسهیلات ارزی است به همین دلیل واحدی تسهیلات ارزی می‌گیرد که در زمان بازپرداخت باید ارز بدهد، ولی اصلاً تولیدات صادراتی ندارد.

حسینی گفت: طرحی که در جلسه سه‌شنبه ۷ دی در مجلس رأی آورد یک هدف را دنبال می‌کند که حتی اقدام بانکی، محرومیت‌های اجتماعی و اقدامات قضائی برای برخورد با متخلف نباید منجر به تعطیلی بنگاه شود، بانک مرکزی به‌دنبال این است که واحد‌هایی که تملک شدند اگر خود فرد متقاضی راه‌اندازی واحد باشد به آن‌ها برگرداند.

سعید عمرانی معاون قضائی دادستان‌کل کشور در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: رویکرد قوه قضائیه در این سه سال اخیر، حمایت از تولید است و ما صراحتاً اعلام می‌کنیم مدیران شجاع باشند و موردی نداریم که قوه قضائیه یک واحد تولیدی را تعطیل کرده باشد.

وی اضافه کرد: ۸۰ درصد مصوبات ستاد تسهیل اجرا نمی‌شود و حتی بانک خودش را ملزم به پاسخگویی نمی‌داند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده