تاریخ: ۲۶ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۵۵
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۲۴۰۴۹۸
سرویس خبر : متالورژی و مواد
نماینده شهرستان در مجلس:

شهرستان ملایر در حوزه فروسیلیس مستعد است/ احداث نیروگاه ترکیبی ملایر قطعی شد

‌می‌متالز - نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان ملایر در حوزه فروسیلیس، صنایع و معادن علاقمندی‌های بسیاری دارد و عمده نیاز این صنایع در حوزه برق است.

به گزارش می‌متالز، حجت الاسلام احد آزادی‌خواه روز جمعه۲۶ آذر در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان ملایر به شرایط سخت برای احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی اشاره و مطرح کرد: خوشبختانه احداث نیروگاه قطعی و قرار شد این پروژه جزو پروژه‌های ویژه وزارت نیرو قرار بگیرد.

آزادی‌خواه خواستار حمایت و کمک استاندار برای پیگیری آغاز عملیات اجرایی نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی شد و افزود: اگر این پروژه به سرانجام نرسد، چالش‌های زیادی در زمینه تامین برق صنایع داریم. این پروژه مستقل از نیروگاه‌های خورشیدی، نیاز‌های برق صنایع و معادن را برطرف می‌کند.

وی با اشاره به ظرفیت موثر شهرستان در زمینه دامپروری، خواستار تسریع در عملیات اجرایی پروژه گاوداری ۶ هزار رأسی شستا شد و اظهار کرد: بنیاد مستضعفان، صندوق بازنشستگان و سازمان تامین اجتماعی در حوزه دامپروری سرمایه گذاری کردند.

نماینده مردم ملایر در خانه ملت ادامه داد: توسعه شرکت پگاه با سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشور ظرفیتی بسیار مستعد برای شهرستان است که به دنبال آن برای بیش از ۵۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

آزادی‌خواه با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱ اعتبار پروژه‌هایی از جمله انتقال آب از سد کلان به ملایر و چهار خطه شدن محور سامن به ملایر از ردیف ملی به استانی تبدیل شده است، گفت: تبدیل اعتبار این پروژه‌ها از محل ملی به استانی، به معنای تعطیلی این پروژه‌ها نیست چرا که در حال حاضر نیز بسیاری از این پروژه‌ها تمام شده و به بهره برداری رسیدند، اما طبق سیاست‌های دولت و به منظور جلوگیری از درهم ریختگی پروژه ها، اعتبار آن‌ها از محل ملی به استانی تبدیل شدند.

وی با بیان اینکه عمده تقاضای ما در بحث فاضلاب شهرستان ملایر است که نیازمند عزم جدی است تا به سرانجام برسد، اضافه کرد: توسعه شهرک تخصصی مبل حاجی آباد یکی از محور‌های غیر قابل انکاری در حوزه توسعه و اشتغال شهرستان ملایر است که باید با رضایت صد در صدی ساکنین و کشاورزان انجام شود.

آزادی‌خواه با اشاره به پیشرفت فیزیکی مناسب راه آهن همدان به ملایر، تاکید کرد: عزم ما برای حل مشکل مجوز طرح توسعه معادن سرمک با حفظ حرمت محیط زیست جزم است.

طرح توسعه معادن سرمک برای ۶۰۰ نفر اشتغالزایی دارد

دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه باید انجام تمامی کار‌ها با محور اقتصاد باشد، گفت: وقتی فعالیت‌ها بر محور اقتصاد باشد، اشتغال و صادرات را به دنبال خواهد داشت.

دکتر هادی بیگی نژاد به ضرورت حمایت از معادن سرمک تاکید و مطرح کرد: صدور مجوز طرح توسعه معادن سرمک، بیش از ۶۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند و تامین مواد اولیه برای قطعه سازی و ساخت باتری را به دنبال دارد.

بیگی نژاد با تاکید بر ضرورت شکل گیری زنجیره صنایع شیمیایی گیاه محور در، بیان کرد: باید زیر ساخت‌های حوزه پتروشیمی با توجه به بافت شهرستان شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه مقدمات زراعت چوب در شهرستان انجام شده است، اظهار کرد: اگر زنجیره‌ای پیش برویم، اشتغال و اقتصاد منطقی می‌شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی خواستار برنامه ریزی مدون طرح‌های کشاورزی و صنعتی شهرستان شد و افزود: همکاری شرکت‌های دانش بنیان در پیشبرد طرح‌های کشاورزی و صنعتی ضروری است و برای رسیدن به این مهم همه استان باید پای کار باشد.

مشکل محیط زیستی سرمک حل شود

استاندار همدان نیز گفت: در راستای تحقق شعار سال و حمایت از تولید، باید از تمامی ظرفیت‌های استان کمک گرفته شود.

علیرضا قاسمی فرزاد با اشاره به بازدید از شرکت معادن سرمک افزود: این شرکت بسیار پویا و فعال است و مدیریت آن یک نگاه توسعه محور و اشتغالزایی را مد نظر دارد و استفاده از دانش و مبانی فنی و اطلاعاتی روز را دنبال می‌کند.

استاندار همدان تلاش این مجموعه بزرگ تولیدی و صنعتی را طی سال‌های متمادی برای قرار گرفتن در عرصه تولید کشور را ستودنی خواند و بیان کرد: برای حل مشکل این مجموعه و صدور پروانه بهره‌برداری از سازمان محیط زیست، دیداری به اتفاق نمایندگان ملایر با دکتر سلاجغه، رئیس سازمان محیط زیست کشور خواهیم داشت تا بتوانیم نظر وی را برای صدور مجوز جلب کرده و مشکل این واحد حل شود.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه دکتر سلاجغه نیز رویکرد دولت سیزدهم را در رفع موانع تولید دنبال می‌کند، افزود: نسبت به میزان محصولاتی که تولید می‌شود، به شدت نیاز است که در بخش‌های دیگر صنعت نیز مشکلات رفع شود.

وی تاکید کرد: بر اساس رویکرد دولت و رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب و محور‌های اقتصاد مقاومتی که ایشان تاکید کردند، باید به توانمندی‌های درون اتکا داشته باشیم و نسبت به رفع نیاز‌ها و بهره‌وری هر چه بیشتر اهتمام ورزیم.

استاندار همدان ادامه داد: شرکت معادن سرمک نیز در این راستا با استفاده از تکنولوژی و فناوری و دانش روز بخشی از ماشین آلات را خود تولید کرده که جای امیدواری است.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه حدود ۱۱۲ میلیون یورو سرمایه‌گذاری را این شرکت با استفاده از توان داخلی با هشت میلیون یورو انجام داده است، گفت: این شرکت علاوه بر اینکه در سنگر تولید تلاش می‌کند، در جهت تولید ماشین آلات نیز اهتمام ویژه‌ای دارد.

وی یادآور شد: در این نشست طرح‌های دیگری نیز تعیین تکلیف شدند که از پیگیری‌های سرپرست فرمانداری ویژه ملایر و نمایندگان این شهرستان در راستای شناخت دقیق مسایل و مشکلات شهرستان به ویژه در حوزه تولید و صنعت قدردانی می‌شود.

استاندار همدان با اشاره به ظرفیت‌های ویژه ملایر در حوزه تولید، صنعت، کشاورزی و گردشگری بیان کرد: این شهرستان در حوزه مبل و منبت و انگور نیز باید ورود جدی داشته باشند که در دیدار اخیر با وزیر جهاد کشاورزی، یکی از موضوعات مورد تاکید اجرای طرح فراز بود که به ویژه در سفر‌های استانی و جذب اعتبار مورد نیاز باید در دستور کار قرار گیرد.

قاسمی‌فرزاد ادامه داد: این شهرستان علاوه برظرفیت‌های خوبی در حوزه معدن، کشاورزی، صنعت، در حوزه گردشگری نیز زیرساخت‌ها و امکانات خوبی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی خطاب به مدیران تاکید کرد: با نگاه مثبت در جهت رفع مسایل و مشکلات تولید گام بردارند و همراهی با تولیدکنندگان مورد تاکید ما است.

استاندار همدان همچنین به آمادگی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان و این شهرستان برای اجرای طرح تولید چوب اشاره و بیان کرد: منابع طبیعی آمادگی دارد عرصه‌ای را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد و محصولات تولیدی به صورت تضمیمنی خریداری شود.

قاسمی‌فرزاد ادامه داد: طرح تولید چوب یک فاز جدید تولید در این شهرستان است که می‌تواند به حوزه مبل و منبت کمک کند و چرخه تولید این هنرصنعت تکمیل شود.

تولید ۶۰درصد مبلمان کشور در ملایر

سرپرست فرمانداری ویژه ملایر نیز در این جلسه به دو برند جهانی انگور و مبلمان منبت شهرستان ملایر اشاره کرد و گفت: این شهرستان بیش از ۲۵۰ هزار تن انگور تولید می‌کند همچنین بیش از ۶۰ درصد تولید مبلمان کشور را در اختیار دارد.

حسین فارسی ادامه داد: شهرستان ملایر دارای ۵ شهرک صنعتی دولتی و ۲ شهرک صنعتی خصوصی است و جایگاه ممتازی در پروژه‌های کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری دارد.

وی به اشتغال موجود در این پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: تعداد ۲۵ هزار نفر در بخش کشاورزی، تعداد ۱۳ هزارو ۵۰۰ نفر در بخش صنعت معدن و تجارت و تعداد ۱۵هزار نفر در بخش مبل و منبت و صنایع دستی فعالیت می‌کنند.

فارسی تصریح کرد: شهرستان ملایر در راستای توسعه اقتصادی و پیرو فرامین مقام معظم رهبری، پروژه‌های مهمی را با سرمایه گذاری بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال و ایجاد بیش از ۳۵۰۰ شغل دارد.

وی گفت: منطقه ویژه اقتصادی سامن، طرح توسعه فروسیلیس، احداث دامداری ۶ هزار راسی، احداث گلخانه ۶۸ هکتاری گنبد، توسعه ۲۰ هکتاری شهرک صنعتی حاجی آباد، احداث شهرک ۲۰۰ هکتاری خیاطان ازندریان و احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی از جمله این واحد‌ها است.

وی در پایان یادآور شد: طبق کارشناسی‌های انجام شده، در جلسه آینده ستاد تسهیل استان، پروژه گلخانه ۶۸ هکتاری گنبد، نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی و طرح فراز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان نیز در این جلسه اظهار کرد: تامین زیرساخت‌ها به ویژه در شهرک صنعتی جوکار و تامین برق طرح‌های موجود و در حال اجرای آن موضوع مهمی در شهرستان ملایر است.

ظاهر پورمجاهد به ضرورت احداث پست برق برای توسعه آتی این شهرک تاکید و مطرح کرد: قرار شد در برنامه تدوین شده در وزارت نیرو، در جلسه جداگانه‌ای این موضوع بررسی شود.

پورمجاهد تصریح کرد: طبق بازدید انجام شده در حوزه فرآوری معدن در شهرستان ملایر، صدور پروانه بهره‌برداری برای این واحد نیاز به تصمیم صریح دارد که در این زمینه هفته آینده کمیته اقدام در استان با مسئولان متولی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه پروانه بهره‌برداری این شرکت در حوزه طرح ارزیابی زیست محیطی است، گفت: باید سلسله مراتب طی شود و بعد از اخذ تاییدیه استان، به سازمان محیط زیست کشور می‌رود که با نمایندگان ملایر و کمک استاندار همدان جلسه‌ای در تهران برگزار و موضوعات حل و فصل شد.

پور مجاهد خاطر نشان کرد: یک طرح معدنی دیگر بود که درخواست زمین برای توسعه و دپوی نخاله معدن داشت و قرار شد حداقل زمین مورد نیاز را منابع طبیعی ظرف مدت یکماه تعیین تکلیف شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان ادامه داد: دیگر طرح‌های تولیدی این شهرستان با بانک مشکل تمدید سرمایه در گردش داشت که مصوب شد مبلغ مورد نیاز تامین شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از طرح‌های بزرگ توسعه استان و شهرستان، با یکی از بانک‌ها مشکل تامین سرمایه ثابت داشت، اضافه کرد: مصوب کردیم به دلیل سرمایه‌گذاری که مجریان در طرح انجام دادند، بانک در اولین فرصت تعیین تکلیف و تسهیلات در دست اقدام را پرداخت کند.

پور مجاهد یادآور شد: شرکت فروسیلیس غرب پارس هم درخواست معدن داشت که قرار شد با نگاه مثبتی که مدیرکل منابع طبیعی استان داشتند حداقل چهار هکتار مساحت معدن در اختیار آن‌ها قرار داده شود.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده