تاریخ: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۱۸
بازدید: ۶۶۵
کد خبر: ۲۶۰۵۶۲
سرویس خبر : متالورژی و مواد

برخورد با آلایندگی زیست محیطی کارخانه کابی آلیاژ ماکو

‌می‌متالز - معاون محیط زیست استان آذربایجان‌غربی گفت:تذکرات لازم در خصوص ایجاد فیلتر، استانداردسازی، مدیریت پسماند به واحد مذکور داده شده و پس از ورود سازمان محیط زیست با رعایت نکات اصولی و استقرار فیلتر‌های از میزان آلاینده واحد مذکور کاسته شده است.

به گزارش می‌متالز، مخاطبان فارس من سوژه‌ای تحت عنوان "برخورد با آلایندگی زیست محیطی کارخانه کابی آلیاژ ماکو" در سامانه فارس من خبرگزاری فارس ثبت و پویشی در این خصوص ایجاد شده که بیش از ۱۳۰۰ امضا برای پیگیری این واحد آلاینده جمع آوری شده است.

در این سوژه آمده است: کارخانه تولید فروآلیاژ سیلیس و منگنز که به کابی آلیاژ ماکو معروف است در ۱۰ کیلومتری شهر شوط در منطقه آزاد ماکو قرار دارد.

این کارخانه از بدو تأسیس ضایعات سرطان‌زای خود را که می‌بایست طبق اصول محیط زیستی در زیر خاک دفن بشود در طبیعت رها کرده و از بدو آغاز به‌کار چندین بار از سوی سازمان محیط زیست اخطار زیست محیطی در مورد آلایندگی خود دریافت کرده است، لطفاً به آلایندگی ناشی از این کارخانه رسیدگی شود.

در این راستا برای در جریان قرار گرفتن موضوع مصاحبه‌ای با مسوول مربوطه ترتیب داده ایم که در ادامه می‌خوانیم:

سعید موسوی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی اظهار داشت: واحد صنعتی کابی آلیاژ ماکو در زمان استقرار واحد صنعتی، از سازمان محیط زیست استعلام استقرار صورت نگرفته، و مجوز دریافت نکرده است.

وی ادامه داد: مدیر یا مسوولان وقت منطقه آزاد ماکو در زمان استقرار کارخانه نیاز به استعلام از محیط زیست ندانسته‌اند و به دلیل اینکه مجوز استقرار را ندارد، ضوابط اولیه و شرایط محیط زیستی که باید در این واحد رعایت می‌شد در این واحد به درستی رعایت نشده است.

موسوی یادآور شد: برای ایجاد واحد‌های صنعتی بایستی واحد از طرف سازمان صمت، جهاد کشاورزی و یا منطقه آزاد جواز تاسیس گرفته و از سازمان محیط‌زیست استعلام برای شرایط استقرار انجام گیرد و براساس نوع واحد مکان، مورد را بررسی و اقدام به صدور مجوز کنند.

وی در خصوص روال کاری سازمان محیط زیست اضافه کرد: پس از تایید مکان، ضوابط و شرایط در خصوص مدیریت آلاینده‌های مختلف از جمله مدیریت پسماند، آلاینده‌های هوا، آب و خاک در نظر گرفته و در زمان دریافت پروانه بهره‌برداری با توجه به ضوابط اجرا شده موافقت صادر یا در صورت عدم اجرای شرایط مخالفت می‌شود و در مرحله سوم بحث پایش‌های زیست محیطی مطرح است در این راستا واحد از طریق آزمایشگاه‌های اداره کل یا آزمایشگاه معتمد، بازرسی و کنترل شده تا آلایندگی نداشته و پسماند آن اصولی و طبق شرایط استاندارد زیست محیطی دفع شود.

این مقام مسوول در خصوص آلایندگی واحد صنعتی کانی آلیاژ ماکو تصریح کرد: بعد از به بهره‌برداری رسیدن واحد صنعتی سازمان محیط زیست به موضوع ورود پیدا کرده و این واحد جزو صنایع آلاینده شناخته شده و در لیست صنایع آلاینده استان قرار گرفته و اقدامات قضایی در این خصوص انجام داده است.

وی بیان کرد: تذکرات لازم در خصوص ایجاد فیلتر، استانداردسازی، مدیریت پسماند به واحد مذکور داده شده و پس از ورود سازمان محیط زیست با رعایت نکات اصولی و استقرار فیلتر‌های از میزان آلاینده واحد مذکور کاسته شده است.

موسوی خاطرنشان کرد: زمانی که واحد کابی آلیاژ به عنوان واحد آلاینده احصا شد این واحد به سازمان امور مالیاتی معرفی و یک درصد عوارض آلاینده از درآمد کارخانه اخذ و به حساب شهرداری و دهیاری‌های محل واریز می‌شود تا در زمینه احیای محیط زیست منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

وی در خصوص دفع پسماند به عنوان سر باره کوره تلقی می‌شود که به عنوان پسماند ویژه است بیان کرد: این پسماند نیازی به دفن ندارد و این پسماند‌ها در محلی به عنوان سطل باطله نگهداری و بایستی زیر ساخت‌های لازم برای عدم آسیب رساندن به خاک و نفوذ به آب زیرزمینی انجام شود، که در واحد‌های پیشرفته از این پسماند برای استخراج دوباره مواد معدنی استفاده می‌شود، اما این واحد به علت غیر استاندارد بودن چنین محلی برای نگهداری این پسماندهادر نظر نگرفته زیر ساخت‌های لازم را فراهم نکرده و در اسفند ۱۴۰۰ با حضور فرماندار شوط، منطقه آزاد ماکو و سازمان حفاظت محیط زیست به این موضوع ورود پیدا کرده است تا واحد صنعتی این مشکل را رفع کند.

موسوی اذعان کرد: قول مساعد در خصوص خرید زمینی به مساحت ۳۰هکتار برای مدیریت پسماند در نظر گرفته شده و هم اکنون این واحد صنعتی در مراحل قانونی برای اخذ زمین هستند که طی مراحل نهایی اخذ زمین قرار دارند و بعد از اخذ زمین نقشه‌های اجرایی را دریافت و مجوز طبق رعایت استاندارد‌های سازمان صادر می‌شود.

معاون نظارت و پایش سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی یادآور شد: این واحد در مرحله اول بدون رعایت شرایط زیست محیطی در منطقه مستقر و فعالیت خود را آغاز می‌کند که آلودگی زیست محیطی هم ایجاد کرده، اما بعد از ورود و پیگیری سازمان محیط زیست بسیاری از مشکلات زیست محیطی واحد کابی آلیاژ رفع و هم اکنون پیگیر رفع آلودگی کامل این واحد هستیم.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده