تاریخ: ۰۸ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۳۰
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۲۴۲۳۰۷
سرویس خبر : انرژی

بلوک ۱۸ درصدی پتروشیمی خلیج فارس هفته آینده در بورس عرضه می‌شود

‌می‌متالز - بلوک‌های ۱ و ۲ درصدی سهام پتروشیمی خلیج فارس به صورت نقدی به ترتیب در روز‌های ۱۱ و ۱۲ دیماه و بلوک ۱۵ درصدی سهام آن شرکت به صورت ۳۰ درصد نقد و بقیه اقساط ۴ساله اقساط در روز ۱۵ دیماه در بورس واگذار می‌شود.

به گزارش می‌متالز، حسین قربانزاده در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که با حضور مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس صبح امروز (چهارشنبه) برگزار شد، گفت: با توجه به قرار گرفتن نام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در فهرست واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی، پس از برگزاری جلسات متعدد در ستاد اقتصادی دولت و هیات واگذاری مقرر شد بلوک ۱۸ درصدی سهام این شرکت در قالب بلوک‌های ۱۵، ۲ و ۱ درصدی در بورس واگذار شود.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: بلوک‌های ۱ و ۲ درصدی سهام این شرکت به صورت نقدی به ترتیب در روز‌های ۱۱ و ۱۲ دیماه و بلوک ۱۵ درصدی سهام آن شرکت به صورت ۳۰ درصد نقد و بقیه اقساط ۴ ساله اقساط در روز ۱۵ دیماه در بورس واگذار می‌شود.

وی با اشاره به این که در روز‌های آینده اهلیت متقاضیان این بلوک‌ها در کارگروه پالایش اهلیت سازمان خصوصی سازی بررسی خواهد شد، اضافه کرد: در صورت واگذاری این بلوک ۱۸ درصدی در بورس به نوعی بزرگترین عرضه تاریخ بورس و همچنین بزرگترین عرضه تاریخ خصوصی سازی اتفاق خواهد افتاد.

قربانزاده گفت: نکته قابل توجه در زمینه واگذاری هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس این است که بعد از واگذاری این سهام چه اتفاقی برای این مجموعه خواهد افتاد. بر این اساس باید گفت از سال ۹۲ و پس از واگذاری این شرکت شاهد بهبود شرایط آن از نظر سودآوری، اشتغال و .. هستیم و به همین دلیل امیدواریم که با این واگذاری، کارایی مجموعه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس افزایش پیدا کند.

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس هم در این نشست گفت: از سال ۹۱ با واگذاری شرکت‌های پتروشیمی قرار بر این شد تا مجموعه سهام شرکت‌های پتروشیمی در قالب هلدینگ واگذار شوند و بر همین اساس سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در سال ۹۲ در بورس عرضه شد.

جعفر ربیعی اذعان داشت: در آن زمان ۱۵ شرکت وارد این هلدینگ شدند که از این ۱۵ شرکت ۶ شرکت زیانده بودند و امروز خوشبختانه هیچ شرکتی زیانده نیست.

وی ادامه داد: مجموعه سود این شرکت در سال ۹۱ و پیش از واگذاری ۳۲۰۰ میلیارد تومان بوده که در سال ۹۹ این میزان به ۴۵ هزار میلیارد تومان رسیده که ۲۵ برابر افزایش یافته است.

وی اعلام‌کرد: اکنون پس از هشت سال، دیگر هیچ شرکت زیان‌دهی در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس حضور ندارد و یکی از آثار خصوصی‌سازی در صنعت پتروشیمی این است که همه شرکت‌ها با سوددهی خوبی همراه بوده اند.

ربیعی گفت: در سال ۹۱ و قبل از خصوصی‌سازی، مجموعه سود شرکت‌های تابعه هلدینگ خلیج فارس سه‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود، اما در سال ۹۹ این عدد به ۴۵ هزار میلیارد تومان رسید و حدود ۱۵ برابر شد. در سال ۱۴۰۰ به‌طور حتم این عدد افزایش پیدا می‌کند و مجموعه سود شرکت‌های تابعه هلدینگ خلیج فارس به حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس خاطرنشان‌کرد: یکی از نگرانی‌های موجود این است که در صورت خصوصی سازی شرکت‌ها کارگران بیکار خواهند شد، در حالی که در هلدینگ پتروشیمی این اتفاق رخ نداده و اشتغال این شرکت به دلیل وجود پروژه‌های جدید ۲ برابر شده و از ۱۲ هزار نفر به حدود ۲۵ هزار نفر افزایش یافته است.

ربیعی ادامه داد: در سال ۹۱ سرمایه هلدینگ خلیج فارس حدود ۲۵۰ میلیارد تومان بود، در حالی که سال گذشته سرمایه پتروشیمی خلیج فارس به ۲۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید و ممکن است تا پایان سال جاری این عدد به ۵۰ هزار میلیارد تومان برسد؛ ضمن این که سرمایه این شرکت نسبت به قبل از واگذاری ۲۰ برابر شده است.

ربیعی اظهار داشت: در زمان عرضه سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس هیچ یک از شرکت‌های زیرمجموعه آن در بورس حضور نداشتند، اما در حال حاضر شرکت‌های پتروشیمی مبین، مبین انرژی، فجر انرژی، پتروشیمی فارس، آریا ساسول، پتروشیمی تندگویان، پترول، پتروشیمی ارومیه، پتروشیمی بوعلی، پتروشیمی نوری و پتروشیمی لردگان در بازار سرمایه حضور دارند و پتروشیمی‌های الوند و بندر امام هم در نوبت ورود به بورس قرار دارند که همه این موارد بعد از خصوصی‌سازی این هلدینگ اتفاق افتاده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده