تاریخ: ۰۸ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۲۳
بازدید: ۲۵۶
کد خبر: ۲۴۲۳۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت در گفتگوی ویژه خبری:

بزرگترین دغدغه بنگاه‌های اقتصادی تأمین مالی است

‌می‌متالز - معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت گفت: موضوع تأمین مالی دغدغه‌ای است که بالای ۶۰ درصد بنگاه‌های تولیدی با آن درگیر هستند.

به گزارش می‌متالز، سید مهدی نیازی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، افزود: عموماً طرح‌هایی که برای تامین مالی به بانک‌ها معرفی می‌شوند و یا خود آن‌ها به یانک‌ها رجوع می‌کنند، دو بخش تسهیلات باید دریافت کنند که بخشی تسهیلات سرمایه ثابت و بخشی هم تسهیلات سرمایه گردش است، عموماً مشکلاتی که برای این طرح‌ها اتفاق می‌افتد تامین مالی ناقصی است که در نظام بانکی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: ممکن است طرح به علل مختلف با زمان مواجه شود مثلا یک سال به دوره اجرای طرح، اضافه شود و در عمل، دوره تامین مالی و هزینه‌های اجرای طرح، افزایش پیدا می‌کند و زمانی که طرح به بهره برداری می‌رسد و نوع قرارداد، عوض می‌شود عموماً بانک‌ها در تامین مالی سرمایه در گردش دچار چالش می‌شوند و تامین مالی سرمایه در گردش بنگاه، ناقص اتفاق می‌افتد و تولید، ناقص شکل می‌گیرد و قیمت تمام شده دچار مشکل و واحد تولیدی در بازپرداخت اقساط، دچار مشکل می‌شود.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت ادامه داد: مطالعه‌ای انجام نشده است که چه میزان از بدهی‌های ایجاد شده، ناشی از قصور بنگاه است و یا قصور نظام بانکی و یا قصور هر دو است.

نیازی با اشاره به اینکه کارگروه‌های ستاد تسهیل در هر استان، مسئول بررسی مشکلات واحد‌های تولیدی هستند گفت: این کارگروه ها، بدهی‌های بانکی بنگاه‌ها را بررسی می‌کنند و اگر بنگاه به علل غیر معمول، امکان بازپرداخت اقساط را نداشته باشد، آن‌ها را استثناء می‌کنیم تا بانک با آن‌ها تعامل کند اگر به هر علتی از این مرحله گذر کنیم و بنگاه دوباره نتوانست باز پرداخت اقساط را انجام دهد در گام دوم، بانک ها، باید وثایق خارج از طرح را تملک کنند و نباید در این ابتدای کار، شرایط بنگاه را به گونه‌ای سخت کنند که دچار توقف یا تعطیلی شود.

وی اضافه کرد: برخی اوقات، بانک‌ها به این مصوبات توجه کافی نمی‌کنند و اقدام به تملک واحد تولیدی می‌کنند یا شرایط بازپرداخت اقساط را به گونه‌ای سخت می‌کنند که بنگاه، قادر به بازپرداخت اقساط نیست.

تأمین مالی، بزرگترین دغدغه بنگاه‌های اقتصادی

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت گفت: موضوع تأمین مالی دغدغه‌ای است که بالای ۶۰ درصد بنگاه‌ها با آن درگیر هستند.

نیازی در ادامه برنامه افزود: یک سری واحد‌هایی هستند که از امروز به قبل تملک شدند که بر اساس آخرین آمار هزار و ۷۹۳ واحد می‌باشند، ولی برآورد این است که در ۶ ماهه امسال حجم تملک‌ها افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: مثلاً یکی از بانک‌ها حدود ۶۰ واحد تملک داشته، ولی الآن یکصد واحد به این عدد اضافه شده است.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت گفت: موارد زیادی داشتیم که بنگاه اقتصادی فعال بوده، ولی بعد از تملک تعطیل شده است.

نیازی خاطر نشان کرد: اگر واحد‌ها در تملک بانک باقی بمانند و اقاله اتفاق نیفتد ممکن است دیگر به چرخه تولید هم بازنگردند.

وی تصریح کرد: موضوع تأمین مالی دغدغه‌ای است که بالای ۶۰ درصد بنگاه‌ها با آن درگیر هستند، البته در زمان‌هایی که ثبات اقتصادی داریم دچار این عوارض نمی‌شویم و بر اساس تورمی که در شرایط کشور داریم نقدینگی خواهی به شدت در حوزه تولید افزایش پیدا می‌کند.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت گفت: نرخ سود تسهیلات مسأله‌ای است که باید حل شود، مثلاً یک تسهیلات ۸ میلیاردی وقتی به ۳۸ میلیارد می‌رسد قطعاً بنگاه در بازپرداخت آن دچار مسأله می‌شود و همه معادلات اقتصادی را به هم می‌زند.

نیازی افزود: در کنار راهکار‌هایی مثل نظام اعتبارسنجی، اهلیت سنجی و بررسی طرح‌ها یک طرحی را با همکاری بانک مرکزی دنبال می‌کنیم. بانک مرکزی دستورالعمل شیوه تأمین مالی زنجیره تامین را هفته گذشته ابلاغ کرد و یک دستورالعمل تکمیلی دارد که قسمت فناوری اطلاعات بانک مرکزی به زودی ابلاغ خواهد کرد.

وی گفت: ما با ۷ بانک تعاملات را شروع کردیم که عملیاتی خواهد شد، شیوه کار به این صورت است که تسهیلات تأمین مالی در یک زنجیره تأمین به صورت مشخص بر اساس فاکتور‌هایی که در سامانه جامع تجارت احراز می‌شود بر اساس نظام فاکتوری پرداخت می‌شود که به صورت آزمایشی در هفته گذشته با بانک صنعت و معدن و تعدادی بنگاه عملیاتی کردیم و امیدواریم اگر این روش تأمین مالی اتفاق بیفتد هم انحراف منابع به سمت صفر حرکت و هم نقدینگی خواهی بخش تولید کاهش پیدا کند.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت ادامه داد: در برآورد‌های فنی، یک واحد تسهیلات در این زنجیره می‌تواند معادل ۳ واحد تسهیلات دریافت کنند و با این طرح به و جلوگیری از انحراف منابع کمک می‌کند.

نیازی در پایان گفت: دستورالعمل طرح زنجیره تأمین هفته گذشته توسط بانک مرکزی ابلاغ شد که با دو بانک به صورت آزمایشی اجرا کردیم و در هفته آینده با ۷ بانک ادامه خواهیم داد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده