تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۴۶
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۳۱۲۲۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

بورس کالا مرجعی برای پوشش ریسک، تأمین مالی و تعیین قیمت شفاف

‌می‌متالز - امیرعباس کریم‌زاده گفت: در دنیا سیستم بورس کالا به سبب ایجاد شرایط رقابتی بین عرضه کنندگان مختلف ضمن شفافیت بازار منجر به سودآوری شرکت‌ها شده است. بورس کالا مرجعی برای پوشش ریسک، تأمین مالی و تعیین قیمت شفاف است.

به گزارش می‌متالز، امیر عباس کریم‌زاده، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با مزایای بورس کالا، اظهار کرد: از آنجایی که ماهیت بورس کالا به نوعی است که تعیین قیمت کالا‌ها بر اساس عرضه و تقاضا معین می‌شود همین مسأله زمینه‌هایی شفافیت، حذف حضور دلالان و سفته بازان را فراهم می‌آورد و منجر به تحویل کالا مستقیما از تولیدکننده به مصرف‌کننده نهایی می‌شود. ‎

وی اضافه کرد: تا قبل از عرضه سیمان در بورس کالا، شاهد اختلال در روند عرضه و تفاوت قیمت‌های فاحش به سبب وجود دلالان در بازار این محصول بودیم، در حالی که این امر با مصوبه عرضه سیمان در بورس تا حد قابل توجهی رفع شد.

کریم زاده در ادامه گفت: در دنیا سیستم بورس کالا به سبب ایجاد شرایط رقابتی بین عرضه‌کنندگان مختلف ضمن شفافیت بازار منجر به سودآوری شرکت‌ها شده است.

وی افزود: از آنجایی که بورس کالا یک بازار شفاف است و استاندارد‌های عرضه کالا تعریف شده و از سوی دیگر نظارت از سوی نهاد ناظر بر آن وجود دارد، به همین خاطر کالا‌های مرغوب و با کیفیت در این بازار عرضه می‌شوند.

وی تصریح کرد: ابزار‌های مشتقه از جمله پیمان‌های آتی که در بورس کالای سایر کشور‌ها استفاده می‌شود در واقع ابزار‌های مهندسی – مالی هستند که نسبت به ابزار‌های آتی از شفافیت بیشتری برخوردار هستند.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری آریان پارس بیان کرد: برای زمان عرضه و تحویل محصول تولیدی در بورس کالا چارچوب زمانی مشخص وجود دارد، به همین خاطر تولیدکننده مکلف است تا زمان مقرر محصول خود را به دست متقاضی برساند، در حالی که بار‌ها پیش آمده اشخاصی که خارج از این بازار اقدام به عقد قرار داد می‌کنند، در زمان تحویل با مشکلاتی مواجه می‌شوند

کریم‌زاده خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان در بورس کالا می‌توانند با بهره‌گیری از ابزارهایی، چون پیش فروش کالا یا سلف و یا ابزار‌های مالی از جمله اوراق موازی سلف نسبت به تأمین مالی جهت سرمایه در گردش خود اقدام کنند، به عبارتی می‌توان از تمامی مکانیزم‌هایی که در تمام کشور‌ها قابل رهگیری و استفاده باشد، در این بازار به اجرا آورد. به عبارتی بورس کالا مرجعی برای پوشش ریسک، تأمین مالی، تعیین قیمت شفاف و ... است.

وی عنوان کرد: مسأله‌ای که در حال‌حاضر منجر به عدم شفافیت قیمت محصولات عرضه شده در بورس کالا و در خارج از بورس کالا شده عمدتاً مربوط به بحث قیمت‌گذاری دستوری و چند نرخی بودن ارز است و ارتباطی با سیستم عرضه کالا‌ها در بورس کالا ندارد.

کریم‌زاده گفت: اگر دولت یا هر شخص دیگری قرار باشد در بورس کالا اختلالات جدی را به منظور کنترل تصنعی تورم به وجود آورد این امر برای صنایع آسیب‌های جدی را برای اقتصاد کلان کشور و صنایع ارزآور به دنبال خواهد داشت و قیمت‌ها نیز رشد افسار گسیخته‌ای را تجربه خواهند کرد.

او بیان کرد: قیمت خودرو‌های عرضه شده در بورس کالا به سبب شرایط رقابتی نسبت به بازار آزاد پایین‌تر بود و ادامه عرضه‌ها کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد و سودآوری خودرو سازان را به دنبال داشت، اما با دستور دولت مبنی بر توقف عرضه‌ها به طور مجدد تولیدکنندگان این صنعت آسیب دیدند.

مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری آریان پارس در پایان گفت: دولت می‌بایست با توجه به شرایط تحریمی حاکم بر کشور به منظور جلوگیری از زیان صنایع شرایط رقابتی مناسبی را با استفاده از سازوکار‌های بورس کالا برای صنایع به وجود آورد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده