تاریخ: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۵۸
بازدید: ۷۷۰
کد خبر: ۲۴۲۶۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

پیش‌بینی قیمت طلا در هفته پیش‌رو

می متالز - در هفته آتی تحولات بسیار مهمی همچون بررسی طرح نخست وزیر بریتانیا در پارلمان این کشور برای خروج از اتحادیه اروپا، نشست بانک مرکزی اروپا و ارائه گزارش رئیس فدرال رزرو از وضعیت اقتصادی آمریکا پیش روی بازار ارز و فلزات قیمتی قرار دارد. از منظر تکنیکال طلا کماکان از شانس افزایش قیمت برخوردار است اما کار سختی را برای عبور از میانگین 62 هفته‌ای پیش روی خود می‌بیند.
پیش‌بینی قیمت طلا در هفته پیش‌رو

بازار طلا در هفته‌‌ای که گذشت

این هفته ارزش دلار در برابر سبدی از ازهای مطرح جهان به میزان ملموسی کاهش یافت و همین امر به افزایش تقاضا برای طلا از سوی استفاده‌کنندگان از ارزهای غیر دلاری منجر شد. پس از توافق آمریکا و چین برای آتش‌بس موقت در زمینه جنگ تجاری، این هفته تقاضا برای دلار آمریکا در بازار جهانی ارز کاهش یافت. در ادامه هفته نیز انتشار گزارشی از سوی وال استریت ژورنال مبنی بر احتمال تغییر نظر فدرال رزور در زمینه افزایش نرخ بهره در سال آینده میلادی، فشار بر این ارز را افزایش داد. شاخص دلار در هفته‌ای که گذشت با افتی 0/8 درصدی مواجه شد.

 وضعیت تکنیکال پیش‌روی بازار ارز

با وجود افت ملموس شاخص دلار، کماکان از دیدگاه تکنیکال در چهارچوب زمانی هفتگی با توجه به معیارهایی مانند میانگین‌های متحرک‌های 5 هفته‌ای، 10 هفته‌ای و 20 هفته‌ای و همچنین نوسانگرهایی مانند RSI، MACD و ADX احتمال تضعیف ارزهایی مانند یورو، پوند، دلار کانادا، دلار نیوزلند و فرانک سوئیس در برابر دلار آمریکا بالاست امری که می تواند بازار طلا را زیر فشار قرار دهد. در این میان در جفت ارز دلار استرالیا- دلار آمریکا وضعیتی خنثی‌ دیده می‌شود و ین ژاپن از شانس خوبی برای رشد در برابر دلار آمریکا برخوردار است.

تحولات برگزیت

در روز یازدهم دسامبر یعنی سه‌شنبه پیش‌رو پارلمان بریتانیا قرار است طرح نخست وزیر این کشور برای خروج از اتحادیه را بررسی کنند. با توجه به مخالفت برخی از احزاب بزرگ با این طرح و اختلاف نظر در درون حزب حاکم، احتمال رای نیاوردن طرح ترزا می در پارلمان دور از ذهن نیست امری که در صورت وقوع می‌تواند به تضعیف ملموس پوند و یورو در برابر دلار آمریکا منجر شده و بر بازار طلا تاثیر منفی بگذارد.

مواضع بانک‌های مرکزی اروپا و امریکا

این هفته رئیس بانک مرکزی آمریکا گزارشی را از وضعیت فعلی اقتصاد و چشم‌انداز رشد اقتصادی این کشور به کنگره ارائه می‌کند. در عین حال بانک مرکزی اروپا در روز پنجشنبه نشست سیاستگذاری خود را برگزار خواهد کرد. به نظر نمی رسد تغییر نرخ بهره در دستور کار این نشست قرار داشته باشد اما مواضع اعضای این نهاد در زمینه چشم‌انداز تغییر نرخ بهره و عقب‌نشینی از برنامه خرید اوراق می تواند بر بازار ارز  و فلزات قیمتی تاثیر شایانی بگذارد.

تنش‌ها بر سر دستگیری مدیر مالی شرکت هواوی

روز گذشته چین در واکنش به بازداشت مدیر مالی شرکت هواوی در کانادا، این کشور را به اقدام متقابل تهدید کرد. دستگیری این مقام ارشد شرکت هواوی در کانادا به درخواست آمریکا  و به تهام نقض تحریم‌های ایران صورت گرفته است. با وجود اعلام آتش بس تجاری میان آمریکا و چین، این رویداد می‌تواند بار دیگر فضای تنش‌آلودی را میان این دو ابرقدرت اقتصادی رقم بزند امری که تقاضا برای دلار آمریکا را به عنوان دارایی امن بالا خواهد برد و قیمت طلا رایر فشار قرار خواهد داد.

 گزارش‌ها اقتصادی تاثیرگذار بر بازار طلا

دوشنبه: تولید ناخالص داخلی ژاپن در فصل سوم سال- تولید ناخالص داخلی ماهانه بریتانیا- فرصت‌های شغلی آمریکا در ماه اکتبر

سه‌شنبه: میانگین دستمزد بریتانیا در ماه اکتبر- شاخص فضای اقتصادی آلمان در ماه دسامبر- شاخص قیمت تولید‌کننده آمریکا در ماه نوامبر

چهارشنبه: گزارش رئیس بانک مرکزی آمریکا به کنگره- شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا در ماه نوامبر

پنجشنبه: نشست بانک مرکزی سوییس برای تصمیم‌گیری در زمینه تغییر نرخ بهره- نشست بانک مرکزی اروپا برای تصمیم‌گیری در زمینه تغییر نرخ بهره

جمعه: شاخص مدیران خرید تولیدی آلمان در ماه دسامبر- خرده فروشی آمریکا در ماه نوامبر

پیش‌بینی هفته پیش‌رو (چهارچوب زمانی هفتگی در بازار نقدی):

همانگونه که هفته گذشته پیش‌بینی شد، طلا توانست در این هفته معاملات پررونقی را تجربه کند اما عملکردی این محصول فراتر از انتظار بود.

هشدارهای نزولی: قرار قیمت در سطوح پایین‌تر از میانگین موزون نمایی 62 هفته‌ای (1252 دلار)

هشدارهای صعودی: تثبیت قیمت در سطوح بالاتر از میانگین موزون نمایی 5 هفته‌ای (1229) و میانگین موزون نمایی 13 هفته‌ای (1224) - میانگین 5 هفته ای کماکان بالاتر از میانگین 13 هفته‌ای قرار دارد- نمودار RSI روند صعودی خود را حفظ کرده و هیستوگرام MACD فاصله خود را با خط سیگنال افزایش داده است.

سیگنال تایید: واگرایی در نمودار قیمت با نمودارهای RSI  و MACD دیده نمی شود  و همین امر می تواند از تداوم روند صعودی قیمت حکایت داشته باشد. با این وجود قیمت طلا در پایان هفته به باند بالایی بولینگر نفوذ کرد و هنوز احتمال واکنش منفی به این باند وجود دارد.

حمایت‌های پیش‌رو: دو حمایت مهم در سطح 1244 و 1237 دلار در مسیر طلا قرار دارد. سناریوی بدبینانه افت قیمت تا میانگین 5 هفته‌ای (1229 دلار) است.

مقاومت‌های پیش رو: مههترین مقاومت پیش روی در سطح میانگین 62 هفته‌ای (1252 دلار) قرار دارد. مقاومت بعدی در سطح 1255 دلار است.

نتیجه‌گیری: شرط تداروم روند صعودی طلا در هفته پیش‌رو، عبور پرحجم از میانگین موزون نمایی 62 هفته‌ای یعنی 1252 دلار است.

محمد نجفی

عناوین برگزیده