تاریخ: ۱۲ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۹
بازدید: ۲۸۸
کد خبر: ۲۴۲۷۹۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
یک مسوول:

امسال ۱۳۸۳ میلیارد ریال در معادن آذربایجان غربی سرمایه گذاری شد

‌می‌متالز - معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن وتجارت آذربایجان غربی گفت: امسال ۳۴ معدن در استان به بهره برداری رسیده است.

به گزارش می‌متالز، پریسا عابدپور گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه در استان ۳۴ معدن با ذخیره قطعی ۲۲۷ میلیون و ۵۹۴ هزار تن انواع مواد معدنی، استخراج سالانه ۳ میلیون و ۷۰۲ هزار تن مواد معدنی، به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه برای بهره برداری این معادن بیش از ۱۳۸۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است، گفت: در این راستا زمینه اشتغال مستقیم برای ۶۹۲ نفر فراهم شده که از لحاظ اشتغال زایی نسبت به مدت زمان سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

عابدپور اضافه کرد: در حال حاضر ۵۰۹ معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر در استان با ذخیره قطعی ۱۱۴۲ میلیون تن، ظرفیت استخراج ۱۷ میلیون و ۶۱۵ هزار تن، حجم سرمایه گذاری بیش از ۵۱۱۹ میلیون ریال و اشتغالزایی مستقیم برای ۵۱۹۶ نفر وجود دارد.

معاون امور معادن سازمان صمت آذربایجان غربی عنوان کرد: یکی از مشکلات و موانع اساسی که در استان در سر راه معدنکاران وجود دارد معارضین محلی و مخالفت دستگاه‌های اجرایی ذیربط است که بهره برداری و استفاده بهینه از نعمت خدادادی مواد معدنی را در جهت توسعه اقصادی و اشتغال زایی استان را با مشکل مواجه ساخته است.

وی ادامه داد: با اجرایی شدن تمام مفاد قانون معادن از سوی دستگاه‌های اجرایی استان مطابق ماده ۱۱۳ آیین نامه اجرایی قانون معادن بیشتر مشکلات معدن استان رفع و تأثیرگذاری فعالیت‌های معدنی در حوزه فرآوری، ثروت آفرینی، ایجاد ارزش افزوده، سرمایه گذاری در استان و اشتغالزایی در حوزه معادن و صنایع معدنی بیش از پیش نمود پیدا خواهد کرد.

عابدپور افزود: راه اندازی پنجره واحد بین دستگاه‌های اجرایی مطابق تبصره ۴ ماده ۲۴ قانون معادن یک دیگر از راه‌های حل مشکلات معادن و معدنکاران استان است که باید از سوی استانداری پیگیری و راه اندازی شود تا بروکراسی اداری و استعلامی تا حدودی کاهش یابد.

وی تصریح کرد: برابر ماده ۱۱۳ ایین نامه اجرایی قانون معادن کشور دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان مکلف به فراهم نمودن زیرساخت‌های مورد نیاز معادن می‌باشند از جمله راه‌های دسترسی متناسب با استاندارد‌های تردد ماشین آلات معدنی، برق رسانی، آب مصرفی مورد نیاز معادن و سوخت مورد نیاز معادن و ماشین آلات معدنی است.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده