تاریخ: ۱۰ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۸:۱۰
بازدید: ۵۲۴
کد خبر: ۲۴۲۹۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیات رئیسه مجلس مطرح کرد

آمادگی مجلس برای جلسه با دولت برای تعیین سازوکار حذف ارز ترجیحی/ مکانیسم توزیع مشخص نیست

‌می‌متالز - مجتبی یوسفی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس آماده برگزاری جلسه با دولت درباره سازوکار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

به گزارش می‌متالز، درباره احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار داشت: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به برخی از کالا‌ها از سال ۹۷ اتفاق افتاد و ۶۵ میلیارد دلار از ذخایر کشور در این قالب اختصاص پیدا کرد تا کالا‌های اساسی، چون دارو و نهاده‌های دامی گران نشود و مردم این کالا‌ها را گران خریداری نکنند.

وی بیان کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته شاهد افزایش قیمت کالا‌های اساسی بودیم چرا که نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی مورد نظارت قرار نگرفت، عده‌ای رانت‌خواری کردند، با آنان مقابله نشد و سیستم نظارتی ما در این زمینه به درستی کار‌های خود را انجام نداد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ارز دولتی به افرادی محدود داده شد و بر فرآیند کار آنان که چه کالا‌هایی را وارد کردند و آیا به مصرف‌کنندگان رسید یا خیر، نظارت نشد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما قبول نداریم که روش فعلی در زمینه ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه پیدا کند، البته ما این را هم قبول نداریم که پیرو حذف مقطعی ارز ۴۲۰۰ تورم افزایش پیدا کند و معتقدیم که مردم دیگر نمی‌توانند تورم بیشتری را تحمل کنند.

یوسفی افزود: سوال ما از دولتمردان آن است که چه سازوکاری درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته‌اند و چه برنامه‌ای دارند که قیمت کالا‌های اساسی و دارو پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گران نشود و باید درباره سازوکار این مسئله به ما توضیح دهند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مجلس در روز‌های سه‌شنبه جلسات نظارتی خود را با وزرا و دولتمردان برگزار می‌کند و ما آماده‌ایم که با دولت درباره سازوکار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی جلسه بگذاریم. مجلس قطعاً با روش فعلی توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف است. همچنین مجلس با حذف مقطعی این ارز بدون فرآیند مشخص و بدون تعیین مکانیسم و سازوکار که فشار زیادی را به مردم تحمیل می‌کند هم موافق نیست.

منبع: خبرگزاری بازار (تحلیل بازار)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده