به گزارش میمتالز، بیست و دومین نمایشگاه بین المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و راه حلهای نوآورانه (تلکام) در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران با شعار «مخابرات؛ تحول دیجیتال و توسعه پایدار» به کار خود پایان داد.
نمایشگاه تلکام ۱۴۰۰ پس از یک وقفه دو ساله، در سال تولید، پشتیبانیها و مانع زداییها با حضور شرکتهای برجسته فناوری، دانش بنیان و اپراتورها با ارائه تخصصی خدمات و دستاوردهای نوین و انجام مذاکرات بی تو بی، تا پنجم ماه جاری از سوی فعالان، دست اندرکاران و شرکتهای حوزه مخابرات و فناوریهای ارتباطی و همچنین علاقهمندان به جدیدترین محصولات فناوری مورد بازدید قرار گرفت.
در این نمایشگاه، شرکتهای تولید کننده و عرضه کننده گوشیهای تلفن همراه و تبلت با ارائه محصولات و رونمایی از محصولات جدید خود، نشان دادند که به آخرین فناوریهای روز جهان نزدیک شده در حالی که وابستگی آنها به مواد اولیه خارجی کاهش یافته است. همچنین آنها با حضور خود یادآور شدند که برخی از محصولاتشان حتی پیشرفتهتر از نمونههای خارجی است.
در همین راستا و بر اساس اهمیت برگزاری نمایشگاه، گفتگویی را در حاشیه تلکام ۱۴۰۰، با «مهندس حمید سعیدی» مدیرعامل شرکت جی ال ایکس ترتیب داده که در ادامه میخوانیم:
در ابتدا خود را معرفی کرده و توضیح بدهید که حوزه فعالیت خاص شرکت شما در چه زمینههایی است؟
شرکت جی ال ایکس یا ارتباط همراه گویا اروند در سال ۱۳۸۶ در جهت تولید گوشی تلفن همراه و تبلت در خرمشهر تاسیس شد. ما پس از ۱۵ تا ۱۶ سال فعالیت در این عرصه، بسیار خرسندیم که بیش از ۵۰ نوع گوشی تلفن همراه، چندین نوع تبلت و گوشیهای کلاسیک را روانه بازار کرده ایم. در سال جاری در نمایشگاه تلکام ۱۴۰۰، به لطف خدا ما از گوشی پرچمدار برند خود تحت نام «شاهین ۳» و دو مدل تبلت و گوشیهای کلاسیک رونمایی کردیم.
جی ال ایکس تا چه اندازه در جهت بومی سازی زیرساختها و حمایت از تولید ملی گام برداشته و با شرکتهای خارجی رقابت داشته است؟
پیش از تاسیس شرکت جی ال ایکس در ایران، خود برند جی ال ایکس و جنرال لوکس چندین سال قبل توسط تیم آر اند دی (تحقیق و توسعه) ما در چین در شهر شنژن ایجاد شد که ما محصول را در آن جا آر اند دی میکردیم. در آن سالها، ما آن برند را در ۵۰ کشور دنیا به منظور صادرات گوشیهای تلفن همراه تاسیس کردیم. هدف تاسیس کارخانه گوشیهای موبایل در چین بود که بعد از آن تصمیم گرفتیم در ایران سرمایه گذاری کرده و اگر قرار است که بر روی پروژههای طولانی مدت فعالیت کنیم، آن پروژهها در ایران به مرحله اجرا در آید. در همان زمان یعنی سال ۱۳۸۶ بود که این پروژهها در ایران کلید خورد؛ به طوری که در ابتدا بر روی ساخت گوشیهای کلاسیک کار میکردیم.
بر همین اساس، سعی کردیم که گوشیهای کلاسیک را بومی سازی کرده و قطعات آن را در ایران تولید نماییم. هم در زمینه گوشیهای کلاسیک، از طراحی، نرم افزار و قطعات توانستیم که به بومی سازی آن بپردازیم.
چندین سال نیز است که در بحث گوشیهای هوشمند فعالیت داریم. به دلیل اینکه گوشیهای هوشمند گوشیهای های تک هستند و برای ساخت قطعات آن به ماشین آلات بزرگ و با سرمایه زیاد نیاز است، در بحث قطعه سازی این گوشی ها، قطعات را از سه تا چهار کشور خریداری کرده و از تولیدات آنها استفاده میکنیم. نمونه خریداری قطعات، در شرکت اپل نیز قابل مشاهده است. اپل، به تولید قطعات خود نمیپردازد، طرح و نرم افزار توسط آنها صورت گرفته و ساخت قطعات و حتی مونتاژ را نیز کشورهای دیگر انجام میشود.
به تدریج ما در حال حرکت به سوی بومی سازی قطعات گوشیهای هوشمند هستیم که دیگر قطعات این گوشیها در ایران تولید شود
در خصوص گوشیهای تک، مسائل مربوط به نرم افزار، مونتاژ، کیوسی و بسته بندی آنها در ایران انجام میشود. به تدریج ما در حال حرکت به سوی بومی سازی قطعات گوشیهای هوشمند هستیم که دیگر قطعات این گوشیها در ایران تولید شود.
شرکت شما تا چه اندازه در جهت هوشمند سازی گوشیهای تلفن همراه موفق عمل کرده است؟
در حال حاضر بحث هوش مصنوعی در تمام دنیا مطرح است. در آخرین دستاورد شرکت یعنی گوشیهای شاهین ۳، بیشترین سرمایه گذاری و تمرکز ما روی مباحث نرم افزاری گوشیها است. در قسمت دوربین این گوشیها ما از هوش مصنوعی استفاده کرده ایم، چرا که امروزه بیشتر امکانات گوشیها به سمت هوش مصنوعی سوق داده شده و ما نیز در حال استفاده از این فناوری هستیم.
دولت، همواره حامی تولید کننده کنندگان بوده و هست. بر همین اساس و بر اساس تعهدات دولت سیزدهم، در سال جاری، برنامههای خوبی برای حمایت از تولید کنندگان نیز ارائه خواهد شد. در جلساتی که ما با مسوولین وزارت صمت و نمایندگان مجلس داشتیم، خواستار این موضوع بودیم که در بحث بومی سازی، استقرار ماشین آلات و انتقال تکنولوژی به حمایت بیشتر ما به منظور ارتقاء فعالیتهایمان بپردازند که همگی بسیار خوب برخورد کرده و متعهد شدند که با حمایتهای خود ما را در انجام هرچه بهتر اقدامات جی ال ایکس یاری رسانند.
چالشهای پیش روی جی ال ایکس در جهت تحقق اهداف شرکت چیست؟
بیشترین چالش ما این است که هزینههای واردات گوشی، هزینههای گمرکی و مالیات گوشیهای کامل از سوی ما باید پرداخت شود و ما همان هزینهها را نیز پرداخت میکنیم؛ یعنی تفاوتی برای ما در گمرک و مالیات قائل نیستند. ما هزینههای بیشتری شامل هزینههای کارگران، بیمه آنها و هزینههای جانبی و مرتبط با کارخانه را داریم که همه اینها بر روی قیمت گوشی اضافه میشود و امکان رقابت را با برندهای خارجی از ما میگیرد.
ما انتظار داریم که یک سری تسهیلات در خصوص تعرفههای گمرکی به ما ارائه دهند تا قیمت گوشی تولیدی ما از قیمت گوشیهای خارجی بیشتر نباشد.
ما انتظار داریم که نسبت به این مسئله نگاه ویژهای صورت گیرد و این کفه ترازو اصلاح شود؛ به طوری که یک سری تسهیلات در خصوص تعرفههای گمرکی به ما ارائه دهند تا قیمت گوشی تولیدی ما از قیمت گوشیهای خارجی بیشتر نباشد. اما من معتقدم که باز هم برندها نان برند خود را میخورند و با قیمت بالایی گوشیها را به فروش میرسانند؛ مثلا اگر قیمت یک گوشی ۱۰ میلیون تومان ارزش دارد، به قیمت ۲۰ میلیون روانه بازار میشود.
این مسائل در حالی مطرح است که شرکت جی ال ایکس با کمترین سود گوشیها را تولید کرده و به بازار عرضه میکند. با وجود اینکه هزینه مالیات و تعرفه ما با واردات یکسان است و هزینههای تولید نیز به آن افزوده میشود، قیمت گوشیهای ما نسبت به برندهای خارجی با همان مشخصات و کیفیت، کمتر است.
استقبال از آخرین تولید شرکت شما «شاهین ۳» تا کنون تا چه اندازه بوده است؟
تا کنون استقبال از گوشی شاهین ۳ بسیار خوب بوده است. به خصوص در نمایشگاه تلکام امسال علاقهمندان استقبال خوبی نسبت به محصول تولیدی ما نشان دادند. ما در سایت پنلی را ایجاد کرده ایم که مردم میتوانند به ثبت سفارش بپردازند. تاکنون آمار این ثبت سفارشها مطلوب بوده و محصول نهایی که قرار است تا اواخر ماه بهمن یا اوایل اسفند ماه به دست مردم برسد، آنها کیفیت را مشاهده کرده و فروش گوشی افزایش خواهد یافت.
صادرات گوشیهای جی ال ایکس به چه کشورهایی صورت میگیرد؟
این موضوع بسیار مهم بوده که گوشی را در داخل ایران تولید کنیم و به خاورمیانه صادرات داشته باشیم. خوشبختانه تا کنون، این صادرات صورت گرفته است. با توجه به هم مرز بودن کشور عراق با کارخانه ما در خرمشهر، ما مشتریان خوبی از این کشور داریم. همچنین، در امارات ما شرکتی را تاسیس کرده ایم و قصد داریم تا محصولات خود را به این کشور ارسال کنیم تا از طریق امارت نیز به چندین کشور دنیا صادرات داشته باشیم.
منبع: تحلیل بازار