تاریخ: ۱۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۲۲
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۲۴۳۶۲۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تولید خودرو‌های تجاری در پاییز قد کشید

‌می‌متالز - آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از رشد تولید انواع خودرو‌های تجاری در کشور طی ۹ ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

به گزارش می‌متالز، این رشد تولید هر چند اندک است، اما طبق آمار‌های منتشرشده تا پایان آذرماه سال جاری تولید خودرو‌های تجاری بیش از دو درصد رشد را به خود دیده است. تجاری سازان در بازه زمانی یاد شده حدود ۶۷ هزار و ۷۰۰ دستگاه انواع خودروی تجاری، عمومی سبک و سنگین شامل ون، وانت، اتوبوس، مینی بوس، میدل باس، کامیون، کامیونت و کشنده تولید کرده‌اند. سال گذشته در همین بازه زمانی ۶۶ هزار و ۲۴۳ دستگاه انواع خودروی تجاری تولید شد.

اما وضعیت تولید هریک از مدل‌های یاد شده چه افت وخیزی را در بازه زمانی یاد شده به خود دیده است؟

بر این اساس، تجاری سازان کشور تا پایان سومین ماه از فصل پاییز امسال در مجموع ۷ هزار و ۵۶۵ دستگاه انواع کامیون، کامیونت و کشنده تولید کردند. تولید این تعداد از خودروی تجاری سنگین در قیاس با مدت مشابه سال گذشته رشدی در حدود ۹۳ درصد را نشان می‌دهد.

در شرایطی تولید کامیون، کامیونت و کشنده در جاده رشد تولید حرکت کرده که شاهد هستیم تولید اتوبوس، میدل‌باس و مینی بوس در بازه زمانی یاد شده روند نزولی به خود دیده است. تجاری سازان طی ۹ ماهی که از سال جاری گذشت در مجموع حدود هزار و ۱۴۰ دستگاه انواع اتوبوس، میدل‌باس و مینی بوس را در خطوط تولید خود نهایی کردند. بررسی تیراژ تولید اتوبوس، مینی بوس و میدل‌باس تا پایان آذر ماه ۹۹ از تولید هزار و ۲۷۰ دستگاهی حکایت دارد؛ بنابراین شاهد افت نزدیک به ۱۰ درصدی در تولید این خودرو‌ها هستیم. البته باید توجه داشت این افت به دلیل نزولی شدن نمودار تولید اتوبوس رقم خورده است و گرنه تجاری سازان در بخش تولید میدل باس و مینی بوس در بازه زمانی یاد شده رشدی نزدیک به ۵ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده اند. اما تولید اتوبوس افتی حدود ۲۴ درصدی را تجربه کرده است.

تجاری سازان سال گذشته تا پایان آذرماه تولید حدود ۶۵۰ دستگاه اتوبوس را نهایی کردند، این در شرایطی است که تا پایان آذر ماه امسال با توجه به افت ۲۴ درصدی، حدود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تولید شده است. بر اساس آمار‌های صمت، تولید وانت نیز در جاده افت تولید حرکت کرد.

خودروسازان در پایان فصل پاییز ۱۴۰۰ در مجموع حدود ۵۸ هزار و ۳۷۰ دستگاه انواع وانت را در خطوط تولید خود تکمیل کردند. این میزان تولید در قیاس با تولید حدود ۶۰ هزار و ۸۵۰ دستگاهی که تا پایان آذر سال گذشته رقم خورده افتی حدود ۴ درصدی را در کارنامه خودروسازان ثبت کرده است.

اما خودروسازان در تولید ون نیز توانستند رشد حدود ۲۲۰ درصدی را رقم بزنند. البته این میزان رشد به دلیل تولید کم در سال گذشته رقم خورده است. خودروسازان سال گذشته حدود ۲۰۰ دستگاه انواع ون تولید کردند. این تیراژ تولید با رشدی حدود ۲۲۰ درصد به حدود ۶۴۰ دستگاه رسید. اما دو خودروساز بزرگ کشور در بازه زمانی یاد شده چه کارنامه‌ای در تولید خودرو‌های تجاری از خود به جای گذاشتند؟ ایران خودرو دیزل به عنوان بازوی تجاری ساز ایران خودرو طی ۹ ماه امسال در مجموع حدود ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع خودروی تجاری سبک و سنگین تولید کرده است. تولید این تعداد خودروی تجاری در مقایسه با تولید بیش از ۴ هزار و ۹۳۰ دستگاهی سال گذشته از افت تولید بیش از ۸ درصدی حکایت دارد.

دلیل اصلی این کاهش تولید را باید افت تولید وانت در خطوط تولید این خودروساز در بازه زمانی یاد شده عنوان کرد. دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی خودروسازی سایپا نیز در تولید محصولات تجاری در بازه زمانی یاد شده مانند ایران خودرو افت تولید حدود ۲ درصدی را به خود دیده است. سایپا دیزل به عنوان بازوی تجاری این خودروساز تا پایان آذرماه سال جاری، تولید ۴۶ هزار و ۶۳۰ دستگاه انواع خودروی تجاری سبک و سنگین را نهایی کرده است، این در حالی است که سال گذشته در همین بازه زمانی ۴۷ هزار و ۴۸۰ دستگاه انواع خودروی تجاری در این خودروساز به تولید رسیده بود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی خودرو (عصر خودرو)

عناوین برگزیده