تاریخ: ۱۴ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۹
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۲۴۳۶۷۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اندونزی صادرات زغال سنگ را در ماه ژانویه به دلیل نگرانی‌های تامین برق داخلی ممنوع کرد

‌می‌متالز - یک مقام ارشد در وزارت انرژی اندونزی روز شنبه گفت که اندونزی صادرات زغال سنگ را در ماه ژانویه به دلیل نگرانی از اینکه عرضه کم در نیروگاه‌های داخلی می‌تواند منجر به خاموشی گسترده شود، ممنوع کرده است.

به گزارش می‌متالز، این کشور آسیای جنوب شرقی بزرگترین صادرکننده زغال سنگ حرارتی در جهان است که حدود ۴۰۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ صادر کرده است. بزرگترین مشتریان زغال این کشور، چین، هند، ژاپن و کره جنوبی هستند.

اندونزی یک سیاست به اصطلاح تعهدات بازار داخلی (DMO) دارد که به موجب آن معدنکاران زغال سنگ باید ۲۵ درصد از تولید سالانه را به شرکت دولتی Perusahaan Listrik Negara که به اختصار به آن PLN می‌گویند با حداکثر قیمت ۷۰ دلار در هر تن عرضه کنند که بسیار کمتر از قیمت‌های فعلی بازار است.

رضوان جمال الدین مدیرکل معادن و زغال سنگ وزارت انرژی اندونزی در بیانیه‌ای اعلام کرد: چرا همه از صادرات منع شده اند؟ این موضوع فراتر از تصمیم وزارتخانه است، اما موقتی خواهد بود. اگر این ممنوعیت اجرا نشود تقریبا ۲۰ نیروگاه با توان تولید ۱۰ هزار و ۸۵۰ مگاوات برق، خاموش می‌شود؛ لذا اگر اقدامات استراتژیک اجرایی نشود ممکن است خاموشی گسترده‌ای رخ دهد.

رضوان ادامه داد: عرضه زغال به نیروگاه‌ها هر ماه کمتر از DMO است بنابراین تا پایان سال کسری ذخایر زغال وجود خواهد داشت. وی افزود: این ممنوعیت پس از ۵ ژانویه در نظر گرفته شده است.

انجمن معادن زغال سنگ اندونزی ICMA از وزیر انرژی این کشور خواسته تا ممنوعیت صادرات را لغو کند و در بیانیه‌ای اعلام داشته که این سیاست به سرعت و بدون مذاکره با فعالان تجاری اتخاذ شده است.

آقای Pandu Sjahrir رئیس انجمن ICMA گفت: ممنوعیت گسترده صادرات ممکن است حجم ۳۸ تا ۴۰ میلیون تنی تولید ماهانه زغال را مختل کند. در سال‌های اخیر اندونزی حدود ۳۰ میلیون تن زغال سنگ در ماه ژانویه هر سال صادر کرده است.

این انجمن همچنین گفته اگر تولیدکنندگان زغال به دلیل عدم توانایی در تحویل و صادرات زغال سنگ، اعلام فورس ماژور کنند نگران اختلافات احتمالی با خریداران خود هستند.

رئیس این انجمن تاکید کرد: کشتی‌هایی که به سمت آب‌های اندونزی حرکت می‌کنند نیز شرایط نامطمئنی را تجربه می‌کنند و این بر اعتبار اندونزی به عنوان عرضه کننده زغال سنگ جهان تاثیر می‌گذارد.

به عقیده تحلیلگران این ممنوعیت قیمت جهانی زغال را در هفته‌های آتی به دلیل کاهش موجودی، افزایش می‌دهد و باعث می‌شود مشتریان اندونزی به روسیه، استرالیا یا مغولستان روی آورند.

در آگوست ۲۰۲۱ اندونزی صادرات زغال از ۳۴ معدن زغال سنگ را به حالت تعلیق در آورد و اعلام داشت در فاصله ژانویه تا جولای سال گذشته این معادن به تعهدات بازار داخلی عمل نکرده اند.

اندونزی در میان ۱۰ تولیدکننده بزرگ گاز‌های گلخانه‌ای جهان قرار دارد و زغال حدود ۶۰ درصد از منابع انرژی آنرا تشکیل می‌دهد.

منبع: کانال تلگرامی کیوان جعفری طهرانی

عناوین برگزیده