تاریخ: ۱۷ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۴
بازدید: ۳۴۳
کد خبر: ۲۴۳۶۷۹
سرویس خبر : انرژی

جهش قیمت اورانیوم در بحبوحه اعتراضات در قزاقستان

‌می‌متالز - یک شرکت پیشرو در تحقیقات و تحلیل بازار سوخت هسته‌ای اعلام کرد که قیمت اورانیوم در معاملات بین‌المللی به دلیل تداوم اعتراض‌ها در قزاقستان تقریباً ۸ درصد افزایش یافته است.

به گزارش می‌متالز، شبکه خبری بلومبرگ با استناد به داده‌های یو ایکس سی UxC، یک شرکت پیشرو در تحقیقات و تحلیل بازار سوخت هسته‌ای، اعلام کرد که قیمت اورانیوم در معاملات بین‌المللی به دلیل تداوم اعتراض‌ها در قزاقستان تقریباً ۸ درصد افزایش یافته است.

طبق گزارش UxC، قیمت اورانیوم در بازار‌های بین‌المللی حدود ۸ درصد در طول روز از ۴۲ دلار به ۴۵.۲۵ دلار در هر پوند افزایش یافت. قزاقستان حدود ۴۰ درصد از ذخایر جهانی اورانیوم را در اختیار دارد.

پیش از این گزارش شده بود که سهام شرکت اتمی "قزاتومپروم" Kazatomprom، تولیدکننده اورانیوم طبیعی در قزاقستان، در بورس لندن ۸.۸ درصد کاهش یافته است.

جاناتان هینزه، رئیس شرکت یو ایکس سی، نیز در این باره گفت: اگر هرگونه عدم اطمینان در مورد عرضه، حتی تغییرات کوتاه مدت وجود داشته باشد، دارندگان اورانیوم تمایلی به فروش آن ندارند، بنابراین آن را حفظ می‌کنند.

وی افزود: حتی اگر در حال حاضر کمبودی وجود نداشته باشد، ظرفیت این موضوع برای ایجاد کمبود همان چیزی است که مردم اکنون به خاطر آن معامله می‌کنند.

این در حالی بود که اعتراضات خشونت آمیز در پی افزایش قیمت سوخت در ۲ ژانویه در شهر‌های ژاناوزن و آکتائو در منطقه مانگیستاو در جنوب غربی قزاقستان آغاز شد.

دو روز بعد، تظاهرات در آلماتی، در جنوب شرق این کشور، و شهر‌های دیگر آغاز شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده