تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۱
بازدید: ۳۶۴
کد خبر: ۲۴۳۸۶۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون بهره‌برداری و مدیر مجتمع شرکت:

تولید احیاء‌استیل فولاد بافت از برنامه جلوتر است

‌می‌متالز - فولاد احیاء استیل بافت با ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال، یکی از طرح‌های هشت‌گانه شرکت ملی فولاد ایران است که در راستای خودکفایی صنعتی و رفع وابستگی به محصولات استراتژیک به‌عنوان بزرگ‌ترین مجتمع فولادسازی در جنوب شرق کشور و در شهرستان بافت استان کرمان احداث شده است.

به گزارش می‌متالز، این واحد تولید فولاد در ابتدای سال ۱۳۹۸ وارد مدار تولید شد و هم‌اکنون در سومین سال تولید، در حال رسیدن به ظرفیت اسمی خود است. معاون بهره‌برداری و مدیر مجتمع احیاء استیل فولاد بافت عنوان کرد: میزان تولید شرکت احیاء استیل فولاد بافت در سال گذشته ۷۸۹هزار تن بوده است. با توجه به این موضوع که در سال دوم تولید قرار داشته‌ایم، نسبت به ظرفیت اسمی تعریف‌شده استاندارد برای میزان تولید در سال دوم، حدود ۲۰ درصد با رشد همراه بوده‌ایم. یعقوب حاتمی در ادامه خاطرنشان کرد: در واحد‌های احیای مستقیم، سیستم‌ها به صورت استاندارد این‌گونه تعریف شده است که در سال نخست ۶۰درصد ظرفیت اسمی، در سال دوم ۸۰درصد ظرفیت اسمی و در سال سوم به صددرصد ظرفیت اسمی خود خواهد رسید. با این وجود در فولاد بافت ما باید میزان تولید ۶۴۰ هزار تن را در سال دوم محقق می‌کردیم، اما این در حالی است که به میزان تولید ۷۸۹ هزار تن دست یافته‌ایم. در سال سوم نیز ظرفیت اسمی صد درصد ظرفیت تعریف شده است که در احیاء استیل فولاد بافت تولید آن به میزان ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی خواهد رسید.

از برنامه تولید جلوتر هستیم

حاتمی با اشاره به این موضوع که محدودیت‌هایی در زمینه مصرف انرژی در سال‌جاری فولادسازان را با مشکل همراه کرده است، گفت: آنچه در سال‌جاری با آن از ابتدای سال روبه‌رو بودیم، تعطیلی ۲۷ روزه برق به دلیل تصمیم‌های وزارت نیرو و الزام از سوی شورای امنیت ملی بود که سبب توقف کامل خط تولید شد. با وجود این شرایط ما در حال حاضر در رنج ظرفیت تولید اسمی قرار داریم و انحراف معناداری با برنامه تولید خود نداریم و توانسته‌ایم در این مدت با کاهش زمان‌های توقف برنامه‌ریزی‌شده و با انجام برخی تعمیراتی که قبلا حین توقف انجام می‌دادیم، در حین تولید آن را جبران کنیم و به برنامه تعریف‌شده خود دست پیدا کنیم. البته اگر تا پایان سال اتفاق خاصی روی ندهد و با الزام خاصی از سوی اداره برق یا گاز روبه‌رو نشویم، به تولید ۸۰۰هزار تن دست خواهیم یافت.

وی در پاسخ به اینکه شرکت احیاء استیل فولاد بافت در راستای بازچرخانی آب چه اقدام‌هایی را انجام داده است، عنوان کرد: به صورت کلی صنعت فولاد صنعتی به‌شمار می‌رود که به نسبت آب بالایی نیاز دارد، اما واحد‌های تولید آهن اسفنجی این‌گونه نیستند و این بخش از زنجیره فولاد نیاز به مصرف آب بالایی ندارد. البته براساس استاندارد‌های فناوری میدرکس، تولید هر تن آهن اسفنجی به ۵/ ۱ لیتر آب نیاز دارد و اگر این میزان مصرف آب را در زمینه کشاورزی مقایسه کنیم، مشاهده خواهیم کرد که به ازای هر کیلو هندوانه بین ۸۰ تا ۲۰۰ لیتر آب مورد نیاز است، از همین رو واحد تولید آهن اسفنجی نسبت به حوزه کشاورزی یک صنعت آب‌بر به‌شمار نمی‌رود.

مصرف گاز واحد‌های احیای مستقیم بالاست

معاون بهره‌برداری و مدیر مجتمع احیاء استیل فولاد بافت در پاسخ به این پرسش که برای مصرف گاز که میزان آن در واحد‌های احیای اسفنجی بالاست، چه تدابیری اندیشیده شده است، بیان کرد: در حقیقت در تولید آهن اسفنجی، گاز به نوعی ماده اولیه به‌شمار می‌رود و از ترکیب گندله و گاز طی یک فرآیند شیمیایی، آهن‌اسفنجی تولید می‌شود. منتها در این فرآیند، آب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و علاوه بر این، برای سیستم شست‌وشو‌ها و هم در راستای خنک‌کنندگی دستگاه‌ها نیز از آب استفاده می‌شود، اما این مصرف آب چندان قابل توجه نیست و در برابر کشاورزی سنتی که بسیار آب مورد استفاده قرار می‌دهد، قابل مقایسه نیست، به‌گونه‌ای که برای مصرف ۸۰۰ هزار تن آهن‌اسفنجی حداکثر به یک میلیون و ۲۰۰ مترمکعب آب نیاز داریم.

حاتمی در ادامه با اشاره به راهکار‌هایی که شرکت احیاء استیل فولاد بافت در زمینه بهینه‌سازی آب انجام داده است، تصریح کرد: ما هم‌اکنون واحد تصفیه‌خانه صنعتی شماره۲ را راه‌اندازی کرده‌ایم که با این اوصاف ۳۰درصد پساب صنعتی فولاد بافت، تبدیل به ۱۰درصد می‌شود، به عبارت دیگر، پساب کارخانه در فرآیند تصفیه‌خانه، تصفیه می‌شود و از این میزان دوسوم آن به چرخه تولید بازمی‌گردد، بنابراین میزان مصرف آب در فولاد بافت نسبت به پیش از این تاریخ حدود ۳۰درصد کاهش پیدا می‌کند.

تدابیری برای تامین برق و گاز

وی در پاسخ به این پرسش که در میان‌مدت و بلندمدت فولاد بافت چه تدابیری برای تامین برق و گاز خود که یکی از چالش‌های مهم واحد‌های احیای مستقیم است، اندیشیده است، خاطرنشان کرد: برای بهینه‌سازی مصرف گاز در یک واحد تولید آهن‌اسفنجی کار مشخصی نمی‌توان انجام داد. البته در زمینه بحث برق واحد‌های تولیدی به این سمت پیش می‌روند که از نیروگاه‌های کوچک کم‌مصرف استفاده کنند و هلدینگ صنایع و معادن توسعه معادن که شرکت بالاسری فولاد بافت است، در برنامه‌های خود با وزارت توانیر بحث اجرای یک نیروگاه کم‌ظرفیت را مطرح کرده است.

معاون بهره‌برداری و مدیر مجتمع احیاء استیل فولاد بافت در پاسخ به این پرسش که آیا قصد راه‌اندازی نیروگاه را دارید، ابراز کرد: راه‌اندازی نیروگاه برق جزو برنامه‌های ماست، البته بحث توجیه فنی و مالی آن را باید مدیران ارشد سازمان با وزارت نیرو مورد بررسی قرار دهند تا به یک جمع‌بندی مشخص برسند که پس از آن اقدام به تاسیس نیروگاه خواهیم کرد.

در زمینه تامین مواد اولیه با مشکلی روبه‌رو نیستیم

حاتمی در پاسخ به این پرسش که آیا در تامین مواد اولیه خود با مشکلی روبه‌رو نیستید، عنوان کرد: تا کنون برای تامین مواد اولیه خود با مشکلی روبه‌رو نبودیم و با همکاری مدیر شرکت و معاونت بازرگانی به نحوی عمل کرده‌ایم که برای حداقل یک ماه قبل از تولید، گندله مورد نیاز را داشته باشیم.

احیای زنجیره فولاد

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که احیای زنجیره فولاد چه کمکی به واحد‌های تولیدی مانند شما خواهد کرد، گفت: اگر زنجیره فولاد کامل باشد و تمام حلقه‌های این زنجیره متناسب با هم دیده شود و یک حلقه درشت‌تر و یک حلقه‌ریز دیده نشود، در نهایت تمام این زنجیره در تعادل با یکدیگر حرکت خواهد کرد و در این صورت مطمئن خواهیم شد که در زنجیره فولاد از نخستین حلقه یعنی معدن تا تولید، خردایش و دانه‌بندی و سپس کنسانتره‌سازی، گندله‌سازی، تولید آهن اسفنجی و سپس ذوب و نورد قرار دارد که میزان ماده اولیه و محصول آن‌ها مشخص است و تمامی این واحد‌ها پشت‌سر یکدیگر خوراک واحد بعدی را تامین می‌کنند.

معاون بهره‌برداری و مدیر مجتمع احیاء استیل فولاد بافت در پایان تاکید کرد: اگر در این زنجیره تولید، یکی از این حلقه‌ها درشت‌تر دیده شود، برای نمونه تعداد واحد‌های آهن‌اسفنجی نسبت به تولید گندله بیشتر شود، از این رو برای تامین نیاز داخل، مجبور به واردات گندله خواهیم شد. یا برای نمونه اگر تعداد واحد‌های گندله از تعداد واحد‌های آهن‌اسفنجی بیشتر باشد، میزان مازاد گندله را باید صادر کرد؛ بنابراین بسیار ضروری است که در این زنجیره پنج حلقه‌ای، تمام حلقه‌ها متناسب با یکدیگر و در یک سایز چیده شوند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده