تاریخ: ۱۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۱
بازدید: ۹۵۲
کد خبر: ۲۴۳۹۱۹
سرویس خبر : قراضه و بازیافت

روند صعودی قیمت قراضه آهن

‌می‌متالز - قیمت قراضه آهن در دنیا وابسته به نرخ سنگ آهن و شاخص‌های محیط زیستی است. قیمت سنگ آهن جهانی در شش ماهه گذشته بیش از ۴۰ درصد رشد قیمت را در شرایط رکود بازار تجربه کرده است و به همین دلیل برای فولادسازان توجه به بازار قراضه و تهیه منابع اولیه خود از این بازار در اولویت قرار دارد. در این میان به نظر می‌رسد که راه نجات بازار فولاد داخلی و حتی فولادسازان منطقه تلاش برای جذب حداکثری بازار قراضه خواهد بود.

روند رو به رشد قیمت قراضه آهن در بازار جهانی

به گزارش می‌متالز، چشم انداز قیمت‌های جهانی قراضه در تمامی کشور‌ها رو به بالا ارزیابی می‌شود. امروزه به دلیل مشکلات محیط زیستی و کمبود آب در کشور‌های تولید کننده فولاد آسیا شاهد هستیم که استقبال زیادی از بازار قراضه آهن و فولاد به عمل آمده است. برای مثال در ترکیه ارزیابی‌ها نشان از رشد قیمت قراضه تا اواسط سال ۲۰۲۲ را می‌دهد. با توجه به اینکه فرآوری قراضه آهنی نسبت به سنگ آهن هزینه بسیار کمتری دارد قطعا در سال ۲۰۲۲ انتخاب اول تولیدکنندگان فولاد فرآوری آهن قراضه خواهد بود.

احتمال شکسته شدن رکورد قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۲

بالاترین سطح تاریخی قراضه در سال قبل در تاریخ ۲۴ می‌ثبت شد و به رقم ۵۱۵.۷۵ دلار در هر تن رسید. اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که این محصول در بازار جهانی حداقل رشد ۳۰ درصدی را به همراه خواهد داشت. مسئله مهمی که در ایران باعث استقبال از بازار قراضه خواهد شد هزینه فرآوری آن و مشکل تامین آب معدنی‌ها خواهد بود. رشد قیمت در بازار قراضه مدتی است که شروع شده و این موضوع از بازار آمریکا نشات گرفته است. رقابت بر سر قراضه با عیار بالا به ویژه در بازار داخلی آمریکا تشدید شده است این موضوع می‌تواند از پرمیوم قیمت قراضه در ترکیه حمایت کند. این حمایت با یک اختلاف زمانی یک هفته‌ای به بازار قراضه ایران رسوخ خواهد کرد.

فرصت ایران برای ورود به بازار صادرات جهانی قراضه

افزایش شدید عوارض صادرات قراضه آهنی در روسیه و اوکراین احتمالا انتخاب عرضه کنندگان را برای کارخانه‌های ترکیه‌ای در سال ۲۰۲۲ کم می‌کند و رقابت برای مبدا‌های دیگر را بالا می‌برد. ایران می‌تواند از این مزیت رقابتی استفاده کند البته تا به امروز ایران همواره وارد کننده قراضه آهنی بوده و کمتر پیش آمده که ایران به صادرات این حوزه توجه داشته باشد، اما نکته قابل توجه این است که اگر رشد ۴۰ درصدی در قیمت قراضه ایجاد شود ایران می‌تواند به این بازار به چشم یک بازار پر بازده نگاه بیاندازد.

تلاش دولت‌ها برای حفظ منابع قراضه آهن برای مصارف داخلی

به نظر می‌رسد که سیاست گذاران مالی بازار‌های صنایع سنگین برای این حوزه برنامه ریزی‌های دقیقی را انجام داده و به اهمیت این بازار پی برده اند. در اوایل دسامبر مجلس قانونگذار اوکراین به سه برابر شدن حقوق گمرکی صادرات قراضه فولادی از ۵۸ یورو به ۱۸۰ یورو در هر تن معادل ۲۰۳ دلار در هر تن رای داد. همچنین دولت روسیه در اواسط نوامبر طی حکمی تعرفه گمرکی صادرات قراضه آهنی را با ۴۵ درصد رشد از ۷۰ یورو به ۱۰۰ یورو معادل ۱۱۳ دلار در هر تن افزایش داد و اعلام کرد که نرخ‌های جدید به مدت ۱۸۰ روز از اول ژانویه ۲۰۲۲ اعمال می‌گردد.

احتمال رشد مصرف قراضه در بازار فولاد ایران

کوره‌های قوس الکتریکی در ایران با قراضه آهنی تغذیه می‌شوند. تولید محصولات فولادی واحد‌های القایی کشور حدود شش میلیون تن است و خوراک آن‌ها از آهن قراضه و فولاد تامین می‌شود. وزارت صمت درصدد است مسیر را برای واردات قراضه هموار کند و به نظر می‌رسد که در سال جدید قطعا قراضه یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های درآمدزایی در بازار فولاد کشور محسوب می‌شود. برای این مزیت رقابتی باید از امروز برنامه ریزی کرد.

قراضه آهن، راه نجات تولیدکنندگان فولاد از ریسک‌های مالی و محیط زیستی

قراضه آهن قطعا مهم‌ترین راه نجات فولادسازان ایران و جهان برای فرار از موج افزایش هزینه‌های تولید خواهد بود. کشور‌ها برای جذب حداکثری منابع این حوزه با یکدیگر رقابت خواهند کرد. آمریکا یکی از منابع اصلی واردات قراضه آهنی برای تولیدکنندگان فولاد ترکیه است. ترکیه در ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۱ بالغ بر ۳.۰۴ میلیون تن قراضه آهنی از آمریکا وارد کرد که از ۳.۷۵ میلیون تن در دوره مشابه سال ۲۰۲۰ کمتر است. ایران نیز به بازار ترکیه وابسته است. هر تغییری در قیمت‌های وارداتی یا صادراتی این کشور سبب تغییر وضعیت چشم انداز بازار ایران خواهد شد.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده