تاریخ: ۱۹ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۴۱
بازدید: ۲۸۶
کد خبر: ۲۴۳۹۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی چه شد؟

‌می‌متالز - لایحه دو فوریتی برای تصمیم‌گیری درباره حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی در مجلس رای نیاورد و به نظر می‌رسد در مجلس توافق نظری برای حذف آن وجود ندارد.

به گزارش می‌متالز، دولت از ماه‌ها تصمیم خود را برای حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی اعلام کرد و یک لایحه دو فوریتی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به مجلس داد که براساس اظهارات رئیس مجلس، هنوز تصمیم برای حذف آن گرفته نشده است.

محمد باقر قالیباف در صحن علنی امروز گفت: دولت بعد از سه یا چهار ماه بررسی، یک لایحه دو فوریتی (درباره ارز ترجیحی) داد و توقع داشت ظرف ۴۸ ساعت مجلس درباره آن تصمیم بگیرد، اما طبیعتا مجلس هرگز برای یک امر به این مهمی تصمیم فی‌البداهه، عجولانه و ۴۸ ساعته نخواهد گرفت.

طبق گفته او، لایحه بررسی دو فوریتی در مجلس رای نیاورد و دولت برای بررسی دو فوریتی آن باید در اصلاحیه بودجه لحاظ می‌کرد که در حقیقت این اصلاحیه نیامد.

برنامه دولت این است که دلار ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و جایگزین آن یارانه نقدی پرداخت شود. در واقع دولت قصد دارد به یارانه معیشتی بنزین ۶۰ میلیون نفر اضافه کند.

براساس جزئیاتی که از سوی دولتی‌ها و به خصوص معاون اقتصادی رئیس‌جمهور منتشر شده، قرار است به ۶۰ میلیون نفری که هر ماه یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کنند یارانه جدید پرداخت شود.

مبلغ این یارانه برای ۳۰ میلیون نفر اول که شامل چهار دهک اول می‌شود، ۱۲۶ هزار تومان و برای ۳۰ میلیون نفر دوم که شامل سه دهک میانی جامعه می‌شود مبلغ ۹۰ هزار تومان واریز شود.

قرار بود این یارانه در دی ماه پرداخت شود که پیگیری‌ها نشان می‌دهد واریز آن به ماه بعد یعنی بهمن ماه موکول شده است. البته از آنجایی که دولت اعلام کرده پرداخت یارانه جدید جایگزین دلار ۴۲۰۰ تومانی است، بنابراین احتمالا برای پرداخت آن به تصمیم مجلس نیاز دارد.

در واقع اگر مجلس تا هفته اول بهمن ماه تصمیم بگیرد که دلار ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، احتمال پرداخت یارانه جدید در روز دهم بهمن ماه وجود دارد، اما اگر مجلس تصمیم‌گیری در این باره را به پایان سال موکول کند، واریز یارانه جدید نیز به سال آینده می‌رود.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده