تاریخ: ۱۹ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۹
بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۲۴۳۹۸۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

آلومینیوم به علت کاهش تولید جهانی، بالاترین سطح ۲.۵ ماه اخیر را لمس کرد

‌می‌متالز - رویترز: قیمت آلومینیوم در روز جمعه ۷ ژانویه به بالاترین سطح از ۲۱ اکتبر رسید چراکه میزان فلز موجود در انبار‌های بورس فلزات لندن کاهش یافته و تجار نگران این هستند که هزینه‌های بالای انرژی کارخانه‌های ذوب بیشتری را مجبور به کاهش تولید کند و کمبود عرضه را تشدید نماید.

به گزارش می‌متالز، شاخص آلومینیوم در بورس فلزات لندن قبل از اینکه با ۰.۳ درصد کاهش همراه شده و به ۲۹۱۴ دلار در هر تن برسد تا ۲۹۸۰ دلار افزایش یافته بود. قیمت‌ها در هفته گذشته پس از افزایش ۴۲ درصدی در سال ۲۰۲۱ همچنان حدود ۳.۵ درصد بالا است.

به گفته Daniel Briesemann تحلیلگر Commerzbank قیمت‌های انرژی در اروپا و آسیا رو به افزایش است و کارخانه‌های ذوب بیشتری احتمالا تولید خود را تا قبل از بهار کاهش خواهند داد و همین امر قیمت آلومینیوم را بالاتر خواهد برد.

وی گفت: زمانی که از زمستان خارج شویم باید شاهد اصلاح قیمت‌ها باشیم، زیرا عرضه‌های بیشتری دوباره در دسترس قرار خواهد گرفت.

موجودی آلومینیوم در انبار‌های ثبت شده بورس فلزات لندن از بیش از ۸۶۱ هزار و ۸۰۰ تن در ۱۴ دسامبر به ۵۳۶ هزار و ۱۷۵ تن کاهش یافته است که کمترین میزان از سال ۲۰۰۵ است.

گفته شده یک کارخانه بزرگ ذوب آلومینیوم در Dunkirk در شمال فرانسه، هفته آینده تولید خود را تا ۵ درصد دیگر کاهش خواهد داد.

به گفته تحلیلگران بانک آمریکا، انرژی معمولاً حدود ۴۰ درصد از هزینه‌های عملیاتی کارخانه‌های ذوب آلومینیوم را تشکیل می‌دهد. تحلیلگران می‌گویند: با حدود ۶۵۰ هزار تن کاهش ظرفیت فعلی، ما بر این باوریم که ۹۰۰ هزار تن دیگر تولید در معرض خطر بسته شدن کامل یا جزئی به دلیل قیمت بالای انرژی قرار دارد.

حدود ۶۸ میلیون تن آلومینیوم که در صنایع بسته بندی، حمل و نقل و ساخت و ساز استفاده می‌شود، هر ساله تولید می‌شود. کاهش تولید در چین به عنوان تولیدکننده برتر، بازار را به کسری در سال ۲۰۲۱ سوق داد.

بانک آمریکا پیش بینی کرده که این کسری عرضه در سال ۲۰۲۴ به ۲.۷ میلیون تن افزایش می‌یابد و در آن زمان قیمت‌ها حدود ۳۵۰۰ دلار در هر تن خواهد شد.

اندی هوم، ستون نویس رویترز نوشت که بحران برق اروپا نابسامانی کارخانه ذوب آلومینیوم را رقم زده است.

منبع: کانال تلگرامی کیوان جعفری طهرانی

عناوین برگزیده