تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۲۶
بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۲۴۴۳۰۰

افزایش ۱درصدی ذخایر آبی سد‌ها با بارش‌های اخیر/ ۶۲درصد ظرفیت سد‌ها خالی است

‌می‌متالز - میزان پرشدگی سد‌های کشور در حدود یک هفته پیش ۳۷درصد بود و بارش‌های اخیر که در برخی مناطق کشور تبدیل به سیلاب شد، موجب افزایش یک‌درصدی ذخایر آب سد‌های کشور شده است؛ به‌طوری که در زمان حاضر ۳۸درصد ظرفیت مخازن سد‌های کشور پر و ۶۲درصد این ظرفیت خالی است.

به گزارش می‌متالز، آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد با سپری شدن ۱۰۸ روز از سال آبی، تا ۱۸ دی ماه (سال آبی ۱۴۰۱ ـ ۱۴۰۰) میزان کل حجم آب در مخازن سد‌های کشور حدود ۱۹ میلیارد و ۳۸۰ میلیون مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۲۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

با توجه به ظرفیت ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعبی مخازن سد‌های کشور، پرشدگی ۱۹ میلیارد و ۳۸۰ میلیون مترمکعبی سد‌ها نشان‌دهنده این است که در زمان حاضر ۳۸ درصد مخازن سد‌ها پُر و ۶۲ درصد ظرفیت مخازن خالی است.

میزان پرشدگی سد‌های کشور در حدود یک هفته پیش، ۳۷ درصد بود و بارش‌های اخیر که در برخی مناطق کشور تبدیل به سیلاب شد، موجب افزایش یک‌درصدی ذخایر آب سد‌های کشور شده است.

 کاهش ۳۰ درصدی ورودی آب به سد‌های کشور

فیروز قاسم‌زاده، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور در این خصوص اظهار داشت: بررسی وضعیت سد‌های کشور نشان می‌دهد، میزان کل حجم ورودی به سد‌های کشور از ابتدای مهرماه تا تاریخ ۱۸ دی ماه معادل ۶.۴۶ میلیارد مترمکعب است که کاهشی معادل ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته را نشان می­‌دهد.

وی افزود: میزان پرشدگی سد‌های مهمی، چون زاینده‌رود، شمیل و نیان و سفیدرود در شرایط فعلی به‌ترتیب حدود ۱۳ درصد، ۹۴ درصد و ۲۳ درصد است و در استان­های خوزستان و تهران، میزان پرشدگی مخازن طی سال آبی جاری به‌ترتیب در حدود ۴۵ درصد و ۱۸ درصد است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده