تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۷
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۲۴۱۷۴۳
سرویس خبر : انرژی

طرح آب‌رسانی به ۷۱۰۰ روستای کشور آغاز شد

‌می‌متالز - سخنگوی وزارت نیرو از انعقاد قرارداد آب‌رسانی به ۷۱۰۰روستا خبر داد و گفت: این روستا‌ها که دچار تنش آبی هستند، در دو سال آینده به طور کامل از تنش آبی خارج می‌شوند و آبرسانی پایدار به آن‌ها صورت می‌گیرد.

به گزارش می‌متالز، علی‌اکبر کاظمی، درباره نحوه عرضه برق در بورس انرژی هم اظهار کرد: این مهم طرحی است که ارائه شده است و سال آینده نیز عملیاتی خواهد شد. صنایع بزرگ برای تهیه برق خود از بورس اقدام خواهند کرد و در حقیقت برق را از طریق بورس خریداری می‌کنند. آن‌ها با این کار می‌توانند نیاز و مصرف خود را مدیریت کنند تا برنامه‌ریزی بهتری برای تولید و عرضه برق در کشور داشته باشیم.

وی افزود: صنایعی که مصرف زیادی در حوزه برق دارند، انرژی موردنیاز خود را از بورس می‌خرند. در حقیقت، هم خریدار و هم عرضه‌کننده که نیروگاه‌ها هستند، در بورس تکلیف خود را می‌دانند؛ به این صورت که نیروگاه‌ها میزان نیرویی را که باید تولید کنند، می‌دانند و زمان و همچنین میزان عرضه نیز مشخص خواهد بود که این مهم سبب برنامه‌ریزی دقیق‌تر خواهد شد.

سخنگوی وزارت نیرو که در مصاحبه تلفنی با رادیو گفتگو سخن می‌گفت، درباره وجود نمونه‌های مشابه خارجی مدل عرصه برق در بورس، عنوان کرد: بسته انرژی در خیلی از کشور‌ها در حال اجراست و تجربه موفقی محسوب می‌شود که از آن پیروی می‌کنیم. در حقیقت، مصرف‌کننده‌ها زمانی برق را می‌خرند که اوج مصرف شان است و مصرف خود را با زمان غیر‌پیک تطبیق می‌دهند.

وی در ادامه از انعقاد قرارداد آبرسانی به ۷۱۰۰روستا خبر داد و اظهار کرد: این آبرسانی در مناطق محروم و روستا‌هایی که آب مناسب ندارند، صورت می‌گیرد. قرارداد آبرسانی بین قرارگاه امام‌حسن مجتبی (ع) و وزارت نیرو منعقد شد و عملیات اجرایی آن نیز آغاز شده است.

کاظمی افزود: اعتبار موردنیاز برای اجرای این پروژه هم برای سال‌جاری و هم برای سال‌های بعد تامین شده است. اجرای این طرح شروع شده است و یکی دو سال آینده به اتمام می‌رسد. تمام روستا‌هایی که نیاز به آب دارند، در قالب این قرارداد در نظر گرفته شده اند و در مدت زمان مشخصی کار آبرسانی به آن‌ها انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت نیرو با اعلام اینکه در کل کشور ۱۰‌هزار روستا تنش آبی دارند، بیان کرد: ۷۱۰۰روستای این پروژه، جزئی از کل روستا‌های دارای تنش آبی هستند. آبرسانی به این روستا‌ها پایدار خواهد بود و با اجرای این طرح از تنش آبی خارج می‌شوند.

برخی از این روستا‌ها از طریق سدها، برخی دیگر از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها و بخش دیگری به‌واسطه منابع زیرزمینی تامین آب خواهند شد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده