تاریخ: ۰۶ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۲۶
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۲۴۱۸۰۹
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اعلام کرد:

تلاش برای تامین آب از منابع غیرمتعارف

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: تلاش می‌شود از منابع آب غیرمتعارف برای تامین آب استفاده شود.

به گزارش می‌متالز، «سیدحسن رضوی» در نشست تخصصی مدیران صنعت آب و آبفا که با حضور وزیر نیرو برگزار شد، با اشاره به طرح‌های اجرا شده در شرکت آب و نیرو به تشریح سیاست‌ها و راهبرد‌های جدید در بخش آب کشور پرداخت و افزود: تولید انرژی الکتریکی پاک و کمک به پایداری شبکه برق کشور، مهار سیلاب‌های مخرب، توسعه منطقه‌‏ای و رونق کشاورزی، کاهش آلاینده‌های محیط زیست و ارتقای ظرفیت فنی و مهندسی کشور از دستاورد‌های شرکت آب و نیرو در طول بیش از ۳ دهه فعالیت بوده است.

رضوی ادامه داد: در طول ۳۲ سال فعالیت شرکت آب و نیرو بیش از ۷۳ درصد از ظرفیت تولید انرژی برق آبی کشور و همچنین حدود ۳۷ درصد از ظرفیت ذخیره سازی آب در مخازن سد‌های کشور توسط این شرکت ایجاد شده است.

وی با اشاره به رویکرد‌های جدید تامین منابع آبی، گفت: مدیریت سیلاب، کاهش تبخیر از سدها، طراحی و احداث آب شیرین‌کن‌های ساحلی، بازچرخانی آب‌های خاکستری، طراحی سد‌های زیرزمینی، تولید آب از هوا و بارور سازی ابرها، استفاده از منابع آب نامتعارف (دریا) و پتاسیل موجود در توسعه اراضی شور ورزی از رویکر‌های نوین شرکت آب و نیرو در حوزه تامین منابع آب جدید است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، با اشاره به طرح‌های نیمه تمام این شرکت گفت: اگر نتوانیم طی برنامه ششم توسعه و در دولت سیزدهم این طرح‌ها را به سرانجام برسانیم عدم النفع این پروژه‌ها در طول سال اعداد و ارقام بسیار بالایی است که از بودجه وزارت نیرو نیز بالاتر خواهد بود.

وی به نقاط قوت و چالش‌های پیش روی بخش آب کشور پرداخت و افزود: با توجه به اینکه آب، محوراصلی توسعه زیرساخت سایر بخش‌ها است و پتانسیل بسیار گسترده در طرح‌ها و پروژه‌های بخش آب به منظور تولید انرژی، مصرف شرب، کشاورزی، محیط زیست، گردشگری و اشتغال زایی وجود دارد و همچنین تغییر نگرش عمومی نسبت به ارزش واقعی آب و منافع حاصل از ذخیره و نگهداری آن و مدیریت مصرف آب و انرژی حاصل شده، نیاز است که سیاستگذاران دولت در بخش توسعه‌ای به مقوله آب و انرژی‌های پاک توجه ویژه‌ای داشته باشد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده